Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
  

Auteur Topic: Boosters 6017 met sleperswip  (gelezen 1492 keer)

rene1964

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Boosters 6017 met sleperswip
« Gepost op: 17 October 2011, 14:01:56 »
Hallo,

Na een lange tijd van sparen en verzamelen, wil ik weer beginnen met een baan.
Ik heb marklin c-rails
De baan heb ik helemaal uitgetekend, en dacht het zo aardig voor elkaar te hebben.
Tot iemand tegen mij vertelde dat dit niet ging werken, oplossing werd er niet gegeven.
Het gaat om totaal 5 banen, die op een punt allemaal bij elkaar komen (4 afgebeeld).

Hier wilde ik de mogelijkheid aan de treinen bieden om van baan te verwisselen.
Nu werd er verteld dat met deze situatie de CU's 6021 werden opgeblazen.
Ik het eens gevraagd bij de dealer, en die verzekerde me ervan dat tekening 2 wel zou werken.

Hier heb ik nog maar 1 control unit 6021 aangesloten en de andere vervangen door 3 boosters 6017.
Nu werd er verteld dat deze situatie hetzelfde probleem geeft !!
Vindt ik raar want er wordt toch maar door 1 control unit signalen verstuurd ??
Zou je gebruik moeten maken van sleperwippen, maar hoe zit het dan met een b.v. Koploper
deze heeft ook nog een sleper aan de achterkant, wordt er dan toch ook sluiting gemaakt.
Of de wagons die verlichting hebben, deze zijn allemaal met geleidende koppelingen ??
Of is het maar beter alle banen gescheiden te houden, en ieder te bedienen met 1 C.U
en de loks die naar een andere baan moeten gewoon met de hand over te zetten ??

Het mooiste zou zijn een Intellibox te kopen (de laatste nieuwe) dan met 4 boosters 6017
ieder een andere baan te voeden, en links van de Intellibox de 4 schakelpanelen (6040) voor de wissels/seinen te koppelen.
en niet met sleperswippen te werken.

Wie heeft de goede raad

https://images.beneluxspoor.net/bnls/booster_of_6021.jpg


« Laatst bewerkt op: 17 October 2011, 14:20:29 door rene1964 »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re:Boosters 6017 met sleperswip
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2011, 20:03:25 »
Hallo Rene,

Welkom op het forum!

Booster overgangen kunnen zonder probleem (zonder sleper-kieper) genomen worden. De booster zijn sterk genoeg om tijdelijk voltage verschil door het kortsluiten van het binnen digitale signaal op te vangen.
Ga nou niet direct een stop positie plannen op een scheiding, dat wil op ten duur dan wel tot erg warme boosters leiden.

Alle booster met de bruine draad aan elkaar, en je kunt gerust van de ene sectie naar de andere rijden.

Veel plezier,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

rene1964

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Boosters 6017 met sleperswip
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2011, 08:36:44 »
Hallo Jan-Peter,

Zelf, als je logisch nadenkt had ik ook al zo'n idee hierover.
Er word toch maar door een 6021 een signaal uitgezonden, en de boosters zenden dat signaal alleen door.
Maar wat gebeurd er als er een bv koploper, of TEE-ram over de wissels gaat van b.v. het binnenste naar de buitenste spoor.
Deze treinen zijn helemaal doorverbonden en hebben achter ook nog een sleper ??
Is dit wel ok voor de trein zelf.

mvg, Rene

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re:Boosters 6017 met sleperswip
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2011, 09:02:18 »
Hallo Rene,

Bij de door verbindingen kun je twee situaties hebben:
- Er zit een sleper schakeling in
- De sleper zitten parallel

Als er een sleper schakeling in zit, zoals de koploper of TEE-ram, is er door die schakeling al geen probleem meer. Of het licht of de motor zit in een andere booster sectie.

Is de sleper parallel (beide slepers altijd aan een kontakt (rood) van de decoder) aan gesloten, dan speelt er iets anders. Het beperkte spanningsverschil zal de weg van de minste weerstand kiezen, en dus (de stroom door het spanningsverschil) afvloeien via de slepers en niet via de decoder. Dit is dezelfde situatie als de sleper over de scheiding van een booster sectie. Geen probleem, maar probeer het in tijd te beperken. Zorg er dus voor dat de trein altijd in zijn geheel in een sectie staat als hij gestopt is (zoiets heet dan een blok ;) ).

Hou er rekening mee dat ik hier ervan uit ga dat je allemaal dezelfde soort boosters en transformatoren gebruikt. Mixen van transformator en booster modellen, in een doorlopende baan moet je proberen te voorkomen. Transformatoren en boosters van verschillende producenten lveren iets andere spanning, als die dus bij een scheiding overbrugd worden door een sleper dan is het risico voor oververhitte boosters ook groter.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.