Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:23:02
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 15:07:02
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: ns sein ho door clublid gemaakt.  (gelezen 2718 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
ns sein ho door clublid gemaakt.
« Gepost op: 19 September 2011, 14:54:22 »
Helaas was het clublid (chiel) ziek tijdens onze open dag (op 10 september) mbc miljoenenlijn te Kerkrade.
Echter ik kreeg de herkansing om alsnog foto te maken in Aken,hij kwam meehelpen op zondag en had de seinen bij zich die hij gebouwd had en die wou ik jullie niet onthouden.
Deze seinen zijn NIET van henckens maar zelfbouw door chiel en kan iedere sein maken,zelf vertakkingseinen,enzovoort.


Deze seinen/overwegenbomen zullen ingezet worden voor de bouw van de modules schin op geul,en sommige seinen zijn te koop.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2011, 15:44:33 »
De seinen zien er goed uit.
Persoonlijk zou ik de contragewichten onder het tafelblad verwerken.

Gerard

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2011, 17:54:17 »
Dat is een beslissing geweest van de voorzitter en het clublid.
Soms is het (extra ) gewicht zelfs boven aan geplaatst geweest in het echt.
Het boek seinen speciaal van rail hobby,en via zlsm konden we tekeningen krijgen over de exacte maten.
Je wilt niet weten hoeveel seinen er gestaan hebben tussen Valkenburg (zuid-limburg) via Schin op geul- simpelveld - kerkrade - heerlen.
groet dennie

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2011, 19:46:56 »
Hallo Dennie.

Ik ben het inderdaad eens met Gerard. NS heeft nooit seinen gehad met een contra gewicht boven in de paal. Dit systeem werd (word) wel in Engeland gebruikt. Een soort van contragewicht zit verwerkt in de groefschijf. Omdat het systeem met twee trekdraden werkt (haler en toegever) is een contragewicht ook niet nodig. Maar ik bewonder iedereen die de moeite neemt om ze zelf te bouwen het is een hele klus. Denk er aan dat het vertakkingssein te Schin op geul twee hoge bordespalen had. En niet twee lage zoals ik gezien heb bij het model op de tentoonstelling in Aken. Dit had te maken met de baanvaksnelheid.
En de tekeningen die ZLSM heeft komen ook weer van mij vandaan. (wat niet)

Gr. Bert.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2011, 20:01:09 »
of stellen het geen contragewichten voor maar is dit een soort schaarmechaniek in plaats van het groefschijfmechanisme?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2011, 20:21:33 »
Hallo Wim.

Er zijn twee soorten systemen in omloop geweest de schaarsteller van de staatsspoorwegen en de groefschijf bij de NS. De groefschijf is wel van later datum. De schaarsteller is goed te zien op de site van Gerard van de Weerd. Ik meen bij het eerste plaatje van de seinen VOOR 1937.
In Limburg hebben de seinen van de staatsspoorwegen nog gestaan tot in de jaren 50 van de vorige eeuw. Er zijn foto's van station Schin op Geul waarop het uitrijsein is te zien van spoor 2 naar Valkenburg, en deze seinpaal is nog voorzien van een schaarsteller.Ook hadden de staatspoorseinen een losse bril waar de glazen in zaten. Ik heb er 13 jaar lang aan gewerkt en samengesteld. Ik weet wel dat het verdomd zware dingen zijn.
Een heel mooi systeem om in model te gebruiken is het Engelse Boncing Signal. Dit heeft ooit in de Railhobby gestaan. Alhoewel ik het afraad bij een modulebaan die vaak getransporteerd moet worden. Maar het werkt wel fantastisch en is een voudig te bedienen met een trekdraad. Een en ander is tegenwoordig na te bootsen met de nieuwe aandrijvingen van Conrad Electronic.

Gr. Bert

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2011, 21:32:44 »
Bij de Staatsspoorwegen heeft men enkele jaren gewerkt met contragewichten.
Maar omdat hierdoor de beide uiterste seinstanden niet gegarandeerd werden is men overgegaan op tweedraadsbediening.

Op mijn website seinam.nl/hoofdsein Staatsspoor is een Staatsspoorsein weergegeven met een draad en een contragewicht.
Maar eendraadsbediening is niet uitgebreid gebruikt geweest vanwege bovengenoemde onzekerheid. Als een sein niet goed in de voorgeschreven stand kwam, dan waren er vooral in het donker problemen, omdat het seinbrilglaasje dan niet de juiste kleuren ging vertonen. Overdag kon de machinist nog wel een beetje bepalen wat de mogelijke seinstand kon zijn.

Gerard