Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:06:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Stalen rijtuigen van NS door janw
Vandaag om 20:40:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: opening Hanzelijn  (gelezen 8245 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #30 Gepost op: 07 December 2012, 15:30:03 »
Dat hele 25kV verhaal speelt al tientallen jaren. De koplopers zijn net allemaal gerenoveerd. Die hadden vast wel aangepast kunnen worden voor 25kV. Dus het is geen kwestie van niet kunnen.
maar van niet willen.
Dat klopt, van het niet willen, want het slaat nergens op al het materieel (behalve V-IRM en SLT), beveiliging, en infrastructuur (met name energievoorziening) aan te moeten passen qua kosten alleen maar om die 25kV te 'moeten' hebben.

Met die beslissing kun je het eens zijn of niet. Feit blijft, dat er hier geen haast gemaakt wordt met opvoeren van de stroom.
Anders had er nu 25kV op de kamper ...

Heeft dus ook geen enkele zin één lijntje aan te passen voor 25kV, en de rest niet. Lees bovenstaande berichten nog maar eens..

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #31 Gepost op: 07 December 2012, 16:30:07 »
Dan hoeven ze de hanzelijn dus ook niet voor te bereiden...
Opwaardering naar 15 of 25kV of voor mijn part 100kV komt er op deze manier natuurlijk nooit van.
Ik begrijp dat er veel Koplopers over de hanzelijn gaan rijden.
Die kun je dan toch onder handen nemen, als je ze toch renoveert, voorziet van airco, beeldschermen,wifi en al die andere flauwekul.
Kost misschien een paar zitplaatsen, maar dan kan je wel op èchte krachtstroom.
Maak desnoods een hanzelijn-pool, weet ik veel.
Verzin iets.
maar dan moet je dat wel WILLEN natuurlijk.
Lijn voor lijn, stapje voor stapje.

Of wachten we tot het hele net, en alle materieel, is "voorbereid", en draaien we dan op een goede nacht de knop om?
Ik vermoed, dat dit evenement rond Sint Juttemis a.s. gaat plaatsvinden.
Ik heb er nu al zin in 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #32 Gepost op: 07 December 2012, 16:39:15 »
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het de moeite waard is om ICM bijvoorbeeld bij een ombouw gelijk om te bouwen naar 25 kV. Want hoelang gaat ICM nog mee? Hooguit een jaartje of 15. Hoelang zou het duren voor je het gehele net omgebouwd hebt naar 25 kV..........

Dan kun je wel een 'Hanzelijn-pool' op gaan zetten en die om gaan bouwen. Maar verwacht je dan niet en probleem te krijgen bij Hattemerbroek aansluiting en bij Lelystad? Of als de flevolijn ook 25 kV zou krijgen bij Weesp.

Het kan allemaal mooi klinken dat ombouwen, maar het uitvoeren is niet zo makkelijk als het allemaal lijkt. En dat heeft niets met niet willen te maken. Dat is gewoon een kwestie van praktische haalbaarheid en het bijbehorende kosten plaatje. En ik kan me vergissen, maar Nederland is geloof ik niet het enige land waar nog niet landelijk op 25 kV gereden word.........

Wat dat betreft is het voorbereiden van instalaties helemaal zo gek niet. Dit zal zodra de tijd wel rijp is om over te schakelen alleen maar tijd en geld schelen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 16:40:49 door Dennis83 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #33 Gepost op: 07 December 2012, 16:49:12 »
We zullen zien. Maar die hanzelijn is niet van gisteren. Zelfs niet van eergisteren.
De eerste plannen stammen uit de tijd van de inpoldering van oostelijk Flevoland. Aanvankelijk had men zelfs in Kampen een stuk grond aan de toenmalige stadsrand gereserveerd, langs de Europa-allee. tegenwoordig is dat bijna de rand van het centrum. Waar nu het gemeentehuis ligt, had men aanvankelijk plannen voor een station.
Wij hier noemen zoiets een kamper Ui...
Nu zijn we 60 jaar verder, ligt het station aan de huidige stadsrand (volkomen excentrisch) en heeft men, ondanks alle voorbereidingstijd (60 jaar) niet de ballen gehad om eens wat meer prik op de waslijn te zetten.
Toen de koplopers werden aangeschaft (en de bouw liep door tot in de jaren' 90) koos men weer voor de korte termijn, zodat een ombouw erg prijzig zou worden. Dat had toen al anders gekund, ook met de kennis van die dagen.

Resumerend:
voorbereiding kost tijd.
Dus moet je op tijd beginnen.
de 5P's:
Proper Preparation Prevents Poor Performance.

Overigens ligt Amsterdam nu wel een stuk dichterbij kampen,en dat is dan toch weerleuk, voor die Amsterdammers 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly