Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23

Auteur Topic: analoog meerdere loks afzonderlijk besturen?  (gelezen 6224 keer)

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
Re:analoog meerdere loks afzonderlijk besturen?
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2011, 15:46:11 »
Ik ben nu ook begonnen met Dinamo met alle treinen (nog) analoog. Het voordeel van Dinamo in deze is dat je je locs ook kunt ombouwen naar digitaal zonder achteraf je baan te hoeven veranderen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #16 Gepost op: 22 August 2011, 16:01:42 »
@Wim, Ah, dan ben ik niet gek  ;D

Okay, Dinamo of HCC kan maar schaar ik niet onder analoog. (Er zit immers nog digitale sturing achter...) Ondanks dat deze systemen veel mogelijkheden bieden is het in mijn ogen wel een beetje achterhaald. Voor de kosten hoef je het ook niet meer te doen. En zoals Ruud al zegt, eigenlijk lukt het wel om in iedere loc een decoder te plaatsen (helemaal bij H0). Decoders kunnen tegenwoordig zo klein zijn.
Leg eens uit? Als je hiermee het Delta systeem van Marklin bedoelt kan in je uit e droom halen, dat is gewoon een enorm uitgeklede versie van het Marklin digitaal systeem.

Timo
Analoog/Digitaal. Het is een keuze die je zelf maakt & een ander moet respecteren.
o.a. Het AmerikaanseTCS, heeft een aantal 'kleine' NMRA DCC decoders voor HO/OO 'n modellen.
Voor m'n Ierse Woolwich Stoomloc, hadden de bekendsten Lenz & ESU géén voldoende kleine decoders. Bij het ondertussen stopgezette Trains 'n Railways, kocht ik dergelijke kleine decoders voor zo'n £22 (TCS MC: 19mm x 11mm x 5mm met 1.0A continu & 2.0A Piek) Meerdere Engelse zaken hebben die.
Met de goedkope Pound & met enkelen samen te bestellen....
Zowel op de webstekken van Hornby & Bachmann vind je onder de service links enkele voorbeelden van dergelijke ombouwprojecten.
Meer info over het Amerikaanse TCS: www.tcsdcc.com
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2011, 16:07:52 »
En hier de link van een Engelse zaak die veel met TCS decoders werkt (=gegevenslijst van diverse decoders):
http://www.bromsgrovemodels.co.uk/TCSDecoders1.htm
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

hightower

• Offline Offline
    • Youtube
« Reactie #18 Gepost op: 22 August 2011, 22:44:32 »
ik ben ook analoog bezig en beetje handig met electronica, al weet ik niet alles uit mijn hoofd.
heb 2 rondgaande sporen en een station in een bocht.
heb op dit moment per "ring" 1 trafo in gedachten (totaal 2)
en een trafo voor het emplacement (dat word 3)
per ring zijn er 2 sporen in het station (1 perron en 1 doorgaand spoor/emplacement spoor)
ben momenteel bezig met een NX systeem voor de wissels (eNtrance-eXit systeem) naast handmatige bediening
ben ook aan het nadenken hoe ik trafo overgang soepel laat gebeuren, wil de sectoren langs de scheidingen over kunnen schakelen naar een andere trafo
heb 7 wissels per kant van het station nodig en nog onbekend aantal voor emplacement.
de 2,5m per sector buiten het station. kan ik per sector met een schakelaar richting kiezen of stilzetten.
ik heb nu nog alles op 1 trafo en kan dus een sector uitzetten als ik dat wil (stopt de trein wel iets abrupt)
dus als je vragen hebt (of ideeën natuurlijk)  komen we er wel uit

I still miss my ex, but my aim is improving.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #19 Gepost op: 23 August 2011, 08:57:04 »
Toen ik op mijn vorige baan nog volledig analoog reed, schakelde ik alles met tuimelschakelaars. De wissels en seinen zaten op een schakelbord. De treinen stopten toen wel abrupt.

De baan bestond uit 12 blokken, ik had 4 zelfgebouwde rijregelaars (4 trafo's, met electronische spanningsregeling) die ik via een matrix van schakelaars (48 stuks) op elk blok kon schakelen. Door nu vantevoren al rijdend te bepalen waar een trein heen moest gaan, moest ik de juiste wissels omzetten en alvast de volgende blokken op de juiste trafo schakelen. In feite hetzelfde wat computerprogramma's als koploper ook doen. Je moest het goed in de gaten houden en als je niet teveel afgeleid werd kon je met 3 tot 4 treinen tegelijk rijden. Van het matrixpaneel met rijregelaars heb ik helaas geen foto (maar ik heb hem nog wel, alhoewel al wel deels gesloopt).

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 August 2011, 09:10:20 »
Grappig, de laatste twee posts geven precies de twee mogelijkheden aan.
1. De baan in een paar stukken verdelen met ieder baandeel zijn eigen rijregelaar. Binnen ieder baandeel dan nog uitschakelbare secties, zodat je een trein kan parkeren.
2. Iedere trein zijn eigen regelaar die met een stelsel van schakelaars de weg van de trein over de baan volgt. Cab control noemen ze dat in de VS.
Het principe is gemakkelijk uit te leggen, maar ter toelichting zijn plaatjes handig. En die vind je weinig op het web.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 August 2011, 10:01:46 »
Leuk onderwerp.
Zelfs mijn nieuwste (en grootste baan ooit) welke nog in opbouw is, is zo analoog als maar kan. Gewoon alle sporen geisoleerd aangelegd, en 10-tallen schakelaars en drukknoppen doen de rest.
Rij met 2 transformatoren, op een binnen en buitenbaan. Door verschillende wissel verbindingen kan ik al rijdende de trein, welke sneller rijd dan zijn voorganger, laten passeren. Hierdoor rijd de ene gewoon een deeltraject nogmaals. Het is dan de sport om zo lang mogelijk te rijden met bv 5 treinen tegelijk, zonder dat de ene achterop de andere terecht komt.
Continue moet je waken dat er niets fout gaat. Het record staat op ruim één uur !!
Ook Engelse treinen zijn leuk

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #22 Gepost op: 23 August 2011, 10:15:03 »
Ik heb even snel een tekeningetje gemaakt van mijn schakelaars.

In de rijregelaar zit een schuifpotmeter waarmee je de spanning regelt en bevatten elk ook nog een ompoolschakelaar. Dit kan ook een pulsbreedte modulatie regelaar zijn.
De 4 schakelaars zijn zodanig bedraad dat je niet 2 rijregelaars op een blok kunt schakelen, rijregelaar 1 heeft een hogere prioriteit dan 2, dan 3, dan 4.
Het principe is dus inderdaad de cabcontrol. Je moet alleen oppassen als je een trein naar een blok laat rijden van een andere rijregelaar dat de spanning en polariteit goed staat.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2011, 10:22:10 door V200-G2000 »