Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30

Auteur Topic: Schoonmaakmiddel als Acrylverf-afbijt?  (gelezen 5820 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Schoonmaakmiddel als Acrylverf-afbijt?
« Gepost op: 14 October 2011, 10:30:17 »
Misschien herinneren jullie deze actie nog die ik in 'dat overkomt mij niet' heb geplaatst.

Ik heb een brug gebouwd van ca 95 cm lang, van (wit) styreen. .... Aangezien ik nog niet zoveel ervaring had met acryl en je zo nu en dan iets nieuws moet uitproberen besloot ik dat de brug maar eens met acrylverf gespoten moest worden. Zo gezegd zo gedaan. ... Na verloop van tijd wilde ik de brug eens aan iemand laten zien. Vanwege de langere tijd op de kast was het ding wat stoffig geworden en dat diende natuurlijk verwijderd. En dat doe ik in voorkomende gevallen door het betreffende object onder de kraan of onder de douche te houden. Nooit meer aan gedacht dat het én acrylverf én mijn eerste project met dat spul was (lees; niet zó perfect qua voorbereiding en uitvoering vanwege onvoldoende ervaring). Ik zag dus ca 15% van de grijze verf loskomen en in het afvoerputje verdwijnen. ...

Wat ik hier niet bij meldde is dat ik een vrij sterke ontvetter gebruikte om het stof van de brug af te kunnen spoelen. Ik ben teruggegaan naar de winkel met het verhaal en heb meer acryl gehaald in dezelfde kleur om de schade bij te werken. De wenkbrauwen van de winkelier gingen echter steeds verder omhoog; dat afspoelen van acrylverf had hij nog nooit voorelkaar gekregen; hij spoot zelfs schepen met acryl die dan vervolgens gingen varen. In gewoon water ja, en geen centje pijn!
Daarna heb ik de brug weer onder de douche gehouden, weer met datzelfde schoonmaakmiddel. En ja hoor, de verf spoelde als vanouds door het putje; de brug was weer geheel maagdelijk wit.

Inmiddels heb ik de brug met alkydverf gespoten (geen risico meer) maar heb even genoeg van acryl. Uiteraard blijf ik wel met de vraag zitten; was het nou zo slecht aangebrachte acryl (niet zo heel waarschijnlijk) of zo'n agressieve ontvetter (waarschijnlijker) ?

Oftewel; als iemand eens een met acrylverf gespoten model wil afbijten, laat hem / haar eens de ontvetter "Dasty" (van de Wibra geloof ik) gebruiken als afbijt en de resultaten hier rapporteren. Gezien de werking zou het schoonmaken van een met acrylverf vervuilde arbrush ook een fluitje van een cent moeten zijn. Ik hoor graag bevindingen!
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re:Schoonmaakmiddel als Acrylverf-afbijt?
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2011, 11:37:20 »
IK heb wel recentelijk nog een BR103 van Lima op die manier gedeeltelijk van z'n verf ontdaan. Die had ik met de Aqua-lak van Revell gepoogd te spuiten, wat op een fiasco uitliep.
Een half uur na het spuiten of zo heb ik de gootsteen beneden gevuld, en met wat wrijven met de handen kwam de verf op de meeste plekken gewoon los...

Ik dien er wel bij te vertellen dat ik de verf gemixed had met de Aqua verdunner van Revell, wat al een fiasco op zich was.
Overigens was het heeel snel met de verf gedaan toen ik de kap in het spiritusbad liet zakken ;)

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2011, 13:02:17 »
Citaat
Gezien de werking zou het schoonmaken van een met acrylverf vervuilde arbrush ook een fluitje van een cent moeten zijn. Ik hoor graag bevindingen!

Een aantal plastiekplakers waar ik nog wel eens bij ben hebben standaard een flesje verdunde dasty bij de hand om hun airbrush tussen de spuitvoorgangen door te reinigen. Dat werkt perfect. Hoe het met losweken van volledig uitgeharde acryl zit weet ik niet.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2011, 13:39:20 »
In hoeverre het volledig uitgehard was kan ik niet zeggen omdat ik de uithardtijd van acrylverf niet ken, maar als die uithardtijd enkele dagen beloopt, dan was het wel uitgehard, ja. De brug stond al weken op de kast. Maar aardig om te horen dat dit spul al een beetje bekend is bij de luchtspuitgasten, het zal toch niet helemaal mijn eigen dommigheid zijn geweest.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Deka

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2011, 15:44:07 »
Aan de hand van de productsamenstelling zit er in Dasty iets ethanolamine. Dat verklaart de alkalische reactie; draag dus zonodig handschoenen.
Ook zit er ongeveer 10% niet-ionogene oppervlakte-actieve stof in, zeg maar verwant aan het bekende afwasmiddel. Daarnaast is het grootste deel gewoon water (water duur verkopen is natuurlijk ideaal ;D).
Ik schat zo in, dat de ethanolamine de acrylverf (al dan niet uitgehard) aantast, en dat de rest dan meehelpt bij het verwijderen van de verfresten bij spoelen met water.
Dit zal ook bij het reinigen van de luchtspuit zo wel werken.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2011, 15:57:52 »
Aanvullend; als ik ethanolamine google dan kom ik dit op wiki tegen. Daar staat onder andere in dat de stof "zowel een amine als een alcohol" is. Alcohol is een ideaal oplosmiddel voor acrylverf, zelfs als die al opgedroogd of uitgehard is. Alcohol wordt zelfs gebruikt om te testen of er alkyd of acrylverf gebruikt is; even een wattenstaafje alcohol over een (onzichtbaar) plekje deur/kozijn/wand wrijven en voila.
No dress rehearsel, this is our life.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2011, 17:51:17 »
Hoi Marc,

Dat ethanolamine zowel een amine is als alcohol is, chemisch gezien, net zoiets als zeggen dat keukenzout zowel natrium is als chloorgas (dat beide als levensgevaarlijk wordt beschouwd, terwijl we keukenzout in beperkte mate toch nodig hebben als levend wezen). Natuurlijk bevat ethanolamine een -OH-groep en een NH2-groep, maar dat geeft het nog niet de eigenschappen van alcohol of ammoniak. Wel is ethanolamine een redelijk agressieve stof, waarvan ik me kan voorstellen, dat het acrylverf aardig kan aantasten, zeker in combinatie met de er ook in voorkomende detergenten, zoals Dick ook al aangaf.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Deka

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2011, 19:57:34 »
Volledig met je eens, Dirk.
En om nu ethanolamine te gaan drinken omdat het een alcohol is, nou nee, niet aan te raden.