Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 12:52:11
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 12:45:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Noordster
Vandaag om 11:43:49
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:29:30
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 11:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
  

Auteur Topic: bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models  (gelezen 7682 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Gepost op: 09 February 2011, 20:50:07 »

 
STATION VAN KARTON

DRONRIJP herleeft in H0 bij YVTA-Modelbouw.

Na een ontwikkeltijd van twee jaar verscheen dan eindelijk begin februari 2011 het eerste bouwpakket van een Nederlands station bij YVTA-Modelbouw, een nieuwe merknaam van de Treinenshop Heerenveen. Met Dronrijp in H0 en binnenkort ook in N is de keuze gemaakt voor een karakteristiek Nederlands stationstype: het zogenaamde Waterstaatstation der vijfde klasse. Voor de modelspoorders naar Nederlands voorbeeld een aanwinst in de steeds groeiende stroom scenery-artikelen. Het station is gefabriceerd uit lasergesneden karton.
Uw schrijver heeft mee mogen werken aan het ontstaan van deze bouwkit en was in de gelegenheid één van de eerste productiemodellen te bouwen.

Bouwset in detail.
Het model wordt voor YVTA geproduceerd bij onze zuiderburen, door de firma ClassiX van Train Technology die zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend in het uitbrengen van ‘lasercut bouwsets. De bouwplaten worden geleverd in een stevige doos, waarop een foto van het gebouwde model de lust om met de bouw te beginnen alleen maar verhoogd.




Zodra de doos wordt geopend zie je de uitgebreide handleiding met een beschrijving van het grote voorbeeld en de verschillende gesneden vellen karton die samen uiteindelijk het station gaan vormen.




Dronrijp wordt overigens aangeboden in de uitvoering waarin het station tussen 1915 en 1973 aan de Staatslijn B Harlingen-Nieuweschans heeft gestaan, dus met verlengde zijvleugels en een verhoogde kap op de middenbeuk.

Wat ook positief opvalt, is het vel met 35 stationsnamen in de stijl zoals de NS die borden in de jaren ’50/ ’60 toepaste. Het staat de koper vrij om niet Dronrijp maar een andere ‘vijfdeklasser’na te bouwen. De Staatsspoor liet dit type gebouw langs vele lijnen bouwen en er kan dus ook rustig voor Markelo of Heerhugowaard worden gekozen. Door het combineren van bestaande naamborden kun je natuurlijk ook een fantasienaam creëren.




Het vel met kozijnen en deuren is in een blauwe kleur gehouden. Dit staat prima in het uiteindelijke resultaat, maar wie standgroene of grijze kozijnen wil doet er goed aan het vel met de airbrush lichtjes over te nevelen met verf op acrylbasis. Omwille van het materiaal en de fijnheid van kozijnen, moet je hier niet met een penseel in de weer gaan: dun nevelen en de deuren en kozijnen krijgen de gewenste kleur.



Verder treffen we in de doos een transparant vel aan met daarop de maten van de ruiten; deze kunnen straks eenvoudig worden losgesneden, maar laat ze voorlopig zitten tot je er aan toe bent.


De vellen met geveldelen hebben een witte kleur die de tint van pleisterwerk goed weergeeft. Waarom dan die bruine randen langs de snijnaden? Nou dat is een prettige bijkomstigheid van het lasersnijden. Er ontstaan brandsporen langs de gelaserde lijn, in vaktaal smook genoemd. Omdat deze randen straks rond gevelhoeken en zo voorkomen, zorgen ze voor een natuurlijk aandoende verwering van de gevels. Het productieproces zorgt dus eigenlijk meteen voor een bescheiden weathering van je toekomstige stationsgebouw.




Bouw.
Begin met het goed doorlezen van de handleiding. Nu ontdek je dat er naast de verwering nog een foefje is toegepast: het karton van gevels en kozijnen heeft aan de achterzijde een schutvel. Door deze zelfklevendheid is een minimaal gebruik van lijm nodig. Voor de delen die wel moeten worden verlijmd volstaat boekbinderslijm of een goede kwaliteit houtlijm. Daarnaast bestaat het overige gereedschap uit een set scalpels en wat afbreekmesjes.



De platen die het frame en de onderplaat gaan vormen bestaan uit stevig karton. Daarop wordt de ‘blauwe laag’ gekleefd met kozijnen en deuren. Daarop komt de buitengevel.
De bouwset wordt dus in drie lagen samengebouwd, waarna achter de ruiten het imitatie glas wordt aangebracht.
De verschillende onderdelen laten zich met een scalpel of afbreekmes eenvoudig op de bevestigingspunten uit de plaat lossnijden. De delen passen exact op elkaar en doordat ook de raamlatten in de kozijnen zelfklevend zijn, laat het glas zich er eenvoudig achter plakken zonder een druppel lijm die vlekken op de beglazing achterlaat.





Omdat een ‘exploded-view’ tekening niet in de handleiding is opgenomen, verdiend het aanbeveling eerst goed de foto’s te bestuderen van het echte station. Alleen daarmee is zekerheid te krijgen over de plaats van de verschillende gevels en deuren.
Over die deuren is ook nog wat bijzonders te melden; ze zijn beweegbaar en kunnen dus ook naar keuze open of gesloten worden ingebouwd.




Om de dubbele ramen van de verdieping komt een sierrand die op de buitengevel wordt gekleefd. Een leuk detail dat zeer kenmerkend was voor deze stationnetjes van Waterstaat-architect Van Brederode.




Zo worden ook de reliëfdelen op de hoeken van het middendeel simpelweg om de hoek gevouwen en op de buitenmuur gekleefd. De kleefkracht van deze delen is op termijn te zwak. Gelijk toch een dun filmpje lijm toevoegen voorkomt toekomstige problemen.



Als de gevels via de sandwichmethode zijn samengesteld en op hun plek gezet, ontstaat al snel een prachtig station. Door nokjes in de binnenmuren passen de gevels goed haaks op en in elkaar. Dakspanten zorgen voor extra stevigheid.
Zodra ook de zwarte dakpannen liggen, zien we een onvervalst Nederlands bouwwerk.
Zolang de handleiding wordt gevolgd kan er weinig mis gaan. Het gefrutsel zit nog even op het eind met de bouw van de dakgoten, vensterbanken en schoorstenen. Gewoon rustig doorgaan is hier het devies.

Een leuk detail van station Dronrijp was het balkon boven de wachtkamer op het dak van de korte zijvleugel. Hier droogde de vrouw van de stationschef de was. Het balkon werd betreden door uit het raam van het woongedeelte te stappen. YVTA heeft er voor gekozen dit balkon inclusief de staanders van de waslijnen na te maken. Uit een bijgeleverde plaat bruin karton ontstaat dit balkon als toefje op de taart.

Als laatste worden de naamborden en de bordjes ‘wachtkamer’ en ‘uitgang’ aangebracht. De plaats van aanbrengen is ook weer af te leiden aan de voorbeeldfoto’s.

Superen?
Wanneer de bouw nu tot een goed einde is gebracht staat er nu een station te wachten op een plekje op je baan. Naar het oude gezegde; “Wat Er Staat is Waterstaat” heb je een echte vijfdeklasser. De puristen onder de modelbouwers (en wie zijn dat niet tegenwoordig), kunnen nog even verder gaan met verfraaien. Wie al voor de bouw besluit vloeren en interieur aan te brengen kan zich uitleven in de inrichting van stationskantoor en chefswoning. Hetzelfde geldt voor het aanbrengen van verschillende interieurverlichtingen in het gebouw. Dit soort zaken moeten dus al tijdens de bouw worden aangebracht anders kom je er niet meer goed bij.

Andere suggesties om je station nog mooier te maken betreffen de plaatsing van lantaarns aan de gevel (in de nadagen waren dat TL-armaturen, daarvoor gas- en elektrische lantaarns) en reclameborden.

Passende stationsreclame is op internet te vinden en met een fotobewerkingsprogramma en een goede kleurenprinter op je PC te maken. Voor lampen en lantaarns zijn firma’s als Brawa en Viessmann de leveranciers met het grootste assortiment. Zonder bewoning kan het station ook niet: bij Preiser of Noch is wel een dame te vinden die op het balkon de was ophangt; die was zelf is gemakkelijk te knippen uit tissues. Aan de dakgoten horen nog vergaarbakken en regenpijpen. Deze zijn van messing te maken of te betrekken van bijvoorbeeld Auhagen.

Met wat creativiteit ontstaat zo een levendig station, waar de bouwer veel fantasie en modelbouwtalent in kwijt kan. Nu nog een mooi diesellijntje met een ronkend treinstelletje of een 3700 en we zijn weer terug in een tijd waarin geluk nog heel gewoon was.

Tot slot.
Samenvattend kan worden gesteld dat YVTA met deze eerste bouwkit een goed doordacht product in de markt heeft gezet waaraan menig modelspoorder naar Nederlands voorbeeld plezier kan beleven. Zowel voor de gevorderde ‘lasercut’bouwer als de beginner zal de bouwset geen moeilijkheden opleveren.
Deze Vijfdeklasser smaakt naar meer. Via dezelfde methode zou de productielijn kunnen worden uitgebreid met een station Vierde Klasse (zoals de oude gebouwen van Franeker, Wolvega, Veenwouden) en andere typisch Nederlandse gebouwen. De lasercut techniek staat daarbij toe dat er snel en in relatief kleine oplagen wordt geproduceerd. Het is een techniek waar wij modelspoorders ons voordeel mee doen en waarop door tal van sceneryfabrikanten in kleinserie maar ook door grote jongens als Busch, Noch en Faller handig wordt ingesprongen. YVTA kan met recht aan dat rijtje worden toegevoegd.



Feb 2011 Wim Hoekema


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2011, 20:58:26 »
hemmm, goed verslag, maar een beetje domper van eeneinde :)
Dat het scherp gelaserd is geloof ik wel, lelijk laseren is tegenwoordig moeilijker dan mooi laseren, en dat ehet uit zichzelf plakt prima, maar dat doe ik de hele dag al
Ik was juist benieuwd hoe de buiten hoeken eruit zagen na het samenlijmen van 2 muurdelen in een hoek van 90 graden.
Maar daar hou je helaas op, of komt er nog een deel 2 ?? want je laatste alinea zag er toch wel behoorlijk als een eindconclusie uit  :-\
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2011, 21:56:42 »
meer plaatjes heb ik niet gemaakt, je moet als bouwer ook zelf je oordeel kunnen vellen.
Als je zorgvuldig hebt gewerkt en de gevels goed haaks op de bodem zijn gepositioneerd vallen de lange zijgevels als het ware rond de kopgevels. Je ziet dan vrijwel geen naad op de hoeken van het gebouw.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2011, 21:59:55 »
hier nog wat details mocht je regenpijpen en lampen willen gaan plaatsen;







grtz,

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2011, 22:03:39 »
nou, dan ga ik maar op jou mooie blauwe ogen af , in de veronderstelling dat wat jij mooi vindt, ik ook  :-\ ;)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2011, 22:25:14 »
[off topic]En mooie blauwe ogen heeft ie[off topic out] ;D

@ Wim: peppie verslag.  (y) Ik gok dat er nog wel wat foto`s van het geheel komen toch ???

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2011, 22:31:29 »
foto's van het geheel zie je o.a. hier al:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28035.msg518904.html#msg518904

ik moet eerst een nieuw rolletje inleggen in de digitale camera  ;) ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2011, 23:05:13 »
@Wim,

Ziet er goed uit (y)
Wat zijn de maten van het stationsgebouw?
En dan vooral de diepte,dus van straatzijde tot perronzijde.
bvd.

gr Ed.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2011, 23:14:57 »
Wim, als ik heel eerlijk ben....
Ik zie het als een volgend vergelijk,
karst verteld in 7 aleinea's over de wielen van zijn 3700, over hoe rond ze zijn, wat je ermee kan, hoe ze in het frame gaan, welke kleur ze hebben, hoe moo ze gemaakt zijn, om vervolgens in de laatste 2 zinnen de rest van de gehel bouw te beschrijven en zeggen, was een mooie kit, past prachtig, en dan verder geen foto's
Dat noem ik geen bouwverslag, dat is een reclame item, waar ik overigens geen moeite mee heb hoor :)
Je zegt, dat je na voltooinig nagenoeg geen geen naden ziet op de hoeken, maar als ik de foto's in je laatste link zie, dan zie ik naden en gleuven waar Kim Hollander jaloers op is.

tja  ::)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2011, 21:35:09 »
Weet iemand toevallig wat de grootste breedte en diepte ( Het 'grond' oppervlak zeg maar ) is van deze bouwdoos ?

Bij voorbaat dank,

Gr. Remco.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2011, 21:48:06 »
en komt er nog een keer een foto van het helemaal gebouwde ding? ik ben wel nieuwsgierig  ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2011, 21:52:56 »
Weet iemand toevallig wat de grootste breedte en diepte ( Het 'grond' oppervlak zeg maar ) is van deze bouwdoos ?

Bij voorbaat dank,

Gr. Remco.



de bouwdoos zelf meet 32 x 23 cm, die past vast wel in een opbergvakje  ;D

grondoppervlak van het station, want dat zal je bedoelen,  is lengte 22 cm (incl. zijvleugels) en grootste breedte middendeel 9 cm.

Ik heb 'm nog steeds niet afgebouwd, druk met andere dingen. Er staat geloof ik wel een stukje over in de Railmagazine.

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2011, 21:56:27 »
Ja idd, toen ik mijn eigen vraag terug las, zag ik al dat het niet echt duidelijk stond ;D

Maar idd dat bedoelde ik :) dank je (y)

Gr. Remco.