Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 16:33:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 16:32:51
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:07:34
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:56:48
Lasersnijder voor karton door Henry Stelling
Vandaag om 15:52:40
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
  

Auteur Topic: IC anno 2003  (gelezen 4821 keer)

Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: IC anno 2003
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2007, 11:18:06 »
*KICK*

Het ICK heeft wel degelijk i.c.m. K4 gereden. Hoewel het ICK ervoor heeft gezord dat veel K4 terug ging naar België, bleven er tot april 2003 nog 22 B-rijtuigen (K4) in Nederland. En deze hebben wel degelijk samen met ICK gereden.

Voor de duidelijk heb ik er nog even een artikel over de materieelomloop uit "Op de Rails" er bij gepakt. Ik citeer:

"Er is een absoluut overschot aan BKD-rijtuigen type ICR en daarom zit er in het midden van elke stam zo'n rijtuig. Acht stammen bestaan voor de rest uit ICK (2A + 5B + BD) en vier stammen uit ICK (2A + B + BD) en K4 (4B). Deze 4 x 4 rijtuigen zijn de enige K4 die nog in de omloop vookomen. Tot voor kort was het opvallend dat deze rijtuigen de stam in tweeën deelden (de A-rijtuigen en eventuele versterking aan de enke kant en de B-rijtuigen ICK en ICR aan de andere kant) omdat de catering niet door de K4-rijtuigen kan of mocht, maar sinds besloten is de catering in de treinen op te heffen, is dit probleem bij de basis aangepakt..."

Er waren in 2003 dus nog 16 K4-rijtuigen in omloop die aan het begin of eind van een stam reden. En in dezelfde stam 'mag' je ook ICK en een ICR BKD plaatsen. Verder waren er ook nog versterkingsstammen die bestonden uit ICR, DDM-1 en plan W! Dus in principe is alles mogelijk. En dan kan je ook nog de chaos naspelen waarbij veel ICK en ICR door elkaar gebruikt werd.

Het laatste K4 is terug gegaan naar België toen er meer VIRM was geleverd. Later zou ook het plan W worden afgevoerd t.b.v. VIRM. En in 2004 is een deel van ICK zelfs als strategische reserve terzijde gesteld.

Zelf zit ik er aan te denken om twee (korte) getrokken treinen samen te stellen met zoveel mogelijk ingredienten. De eerste moet bestaan uit B (K4) - BKD (ICR) - A - B (ICK). De andere iets minder bont en moet rijden als B - A - B (ICR) - B (ICK).

Stephan

« Laatst bewerkt op: 04 March 2007, 11:38:07 door Stephan »
Lopend project: Opbouw baanplan