Je kunt niet direct de digitale spanning meten als je hier geen uitgebreide multimeter voor gebruikt. Met een normale multimeter kan het wel maar moet je de methode van Klaas Zondervan gebruiken. Zoals je ook al aan de decoderuitgang (inderdaad staat daar gelijkspanning op) komt daar wel wat meer uit dan 12V
Om dan weer terug te komen over de benodigde weerstanden, zijn de genoemde stromen gemeten door een extra weerstand op te nemen in de lijn naar de print en deze aan de LoPi FX aan te sluiten?
Beter was het geweest om de stroomsterkte te meten met de originele decoder.
Maar ik blijf erbij dat de meetwaarde onjuist is. Er blijft te weinig stroom over om de LED aan te sturen icm de genoemde weerstanden. Als je 4 volt over een weerstand van 1500 ohm zet, dus niet eens met een LED in serie, blijft er maar 2.7mA over. Dit komt niet eens in de buurt van de genoemde 8mA of 12mA.
Even wat rekenwerk, uitgaande dat je een stroom van 8mA hebt lopen als je een extra weerstand in serie zet van 1500 ohm kom ik uit dat er 1.94V over de rode led staat.Vledrood = Vdecoder - I * (Rprint + Rextra)1,94V = 17,7V - 0.008A * (470Ω + 1500Ω)Bij de witte ledjes ligt het iets moeilijker, je hebt twee witte led's, ieder in serie met een weerstand, parallel aan elkaar weer in serie met de extra weerstand. Na wat rekenwerk komt daar uit dat er ongeveer 3V over de witte led's staat en er ongeveer 2mA door de bovenste led en 6mA door de onderste led loopt als je alles in serie hebt met een extra 1500 ohm. Met 820 ohm is dit schijnbaar iets meer over de led en loopt er ongeveer 9mA door de bovenste en 3mA door de onderste led.
Conclusie, de gemeten spanning met de originele decoder klopt mijn inziens niet. Meet dit nog een keer en meet dan gelijk de stroom met de originele decoder. Of, als je niet wilt meten en je tevreden bent met de lichtopbrengst, weerstand in serie solderen en gaan. Je zou inderdaad één weerstand kunnen gebruiken maar als je dan sluit en front verlichting aan zet zullen ze zachter branden dan los. Zelfde geld als je het topsein los zou willen aansturen.TimoPS Als je hierna nog steeds niet zeker van je zaak bent en je woont rond Enschede ben je hier welkom
@Timo: Even getest voor je met een rode 5mm led en 4,7 KOhm weerstand op een multimaus-baan: geeft gewoon egaal licht.Groeten Ronald.
Leds ontploffen niet.
SMD leds zijn niet anders dan gewone leds. Ze zitten alleen in een andere behuizing.
Goed, dan is het een kwestie van smaak. Ik heb het net ook ff op een bordje gedrukt (4,7kΩ, 1,5Ω en 470Ω met 2 witte ledjes) en zou het zelf te zwak vinden. Helemaal omdat de ledjes niet direct zichbaar zijn maar nog via lichtgeleiders gaan...Met de huidige weerstanden op de print is het waarschijnlijk wel een beetje to much maar een 820Ω of als dat te fel is 1,5kΩ in serie met de print moet je genoeg licht hebben. Dimmen kan altijd nog wel als het met kap erop toch te fel blijkt. De ledjes zullen iig niet bezwijken. Aan de uitgang van de decoder staat normale gelijkspanning. In de functiedecoder zit een gelijkrichter, aan de uitgang heb je immers niet zo veel maar aan digitale spanning Het rekenwerk is wat globaal, 2.22 en 1.94 volt zijn uitgegaan van een nauwkeurigheid van 100% van de weerstanden. Vaak hebben deze een afwijking van 5% of 1%, neem je dit mee in het rekenen kan het voltage over de led aardig wisselen. Waarschijnlijk zal de LED een waarde er ergens tussenin hebben. En idd, een led is een led, smd is maar een behuizing. Wel kunnen ze lichte verschillen hebben onderling maar dat is afhankelijk van de fabrikant en/of batch. En idd, een led heeft een kortere levensduur als er meer stroom door gaat maar 15mA of minder is niet echt een killing stroom.Maar goed, branden ze met 1,5kΩ naar tevredenheid zou ik gewoon de kap erop zetten en de boel laten. Timo