Zeeuws-Vlaamse lijn aast op uitbreidingdoor Conny van GrembergheSAS VAN GENT - De Zeeuws-Vlaamse spoorlijn dreigt het slachtoffer te worden van zijn eigen succes. Vervoerder Railion zag de voorbije jaren het vervoer per spoor in de regio sterk toenemen.In 2006 werd 1, 1 miljoen ton goederen vervoerd. Railion voorziet, als de groei zich voortzet, binnen enkele jaren capaciteitsproblemen. Volgens Theo Braem, regionaal manager van Railion, zag de toekomst van de Zeeuws-Vlaamse lijn er enkele jaren geleden verre van rooskleurig uit. Door de sluiting van de Cokesfabriek in Sluiskil in 1999 verloor Railion (toen nog NS) zijn grootste klant, goed voor de helft van de goederenstroom. Braem: ,,We hebben snel de weg terug weten vinden. Tegenwoordig doen we zaken met Cargill, Outokumpu, Dow, Oil Tanking en Verbrugge. Vorig jaar boekten we een record van 1,1 miljoen ton. Voor de komende jaren voorzien we verdere groei. Zeker als de nieuwe bedrijven op de Axelse Vlakte en de Mosselbanken operationeel worden." Waar Braem zich zorgen over maakt, is de capaciteit op de lijn. ,,Nu wordt er overdag gereden. Er is nog wat ruimte om te rijden in de randen van de dag, maar op een gegeven moment is ook die capaciteit benut. Je zou dan 's nachts kunnen gaan rijden, maar dan stuit je gelijk op het probleem van geluidsbelasting. De treinen moeten door Sas van Gent." Een nieuwe oostelijke railverbinding Terneuzen -Gent zou volgens Braem een oplossing kunnen zijn voor het capaciteitsproblemen.