Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
  

Auteur Topic: Rijrichting van het (D-)treinnummer  (gelezen 981 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Gepost op: 18 April 2011, 13:46:20 »
Beste mensen,

Natuurlijk kent iedereen D-treinen. De opgaande trein krijgt een nummer en de retourtrein een opvolgend nummer. Bijvoorbeeld: D 171/172 Amsterdam – Berlijn v.v. uit het draadje van Ivo tB. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.0.html
  • Sommige nummers zijn: even/oneven of oneven/even. Waarin zit het verschil?
  • Hoe wordt bepaald of de opgaande trein een even of oneven nummer krijgt?

Gr,
Maarten

Anoniem

  • Gast
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2011, 14:04:46 »
Kort gezegd: dat verschilt per land en per tijd.

Volgens de UIC dient het voor internationale treinen sinds ergens begin jaren '70 een nummerpaar te zijn dat met een even nummer begint. Ook dat is echter lang niet altijd (meer) het geval.

Voor binnenlandse treinen verschilt het helemaal per land. Ik heb alleen informatie over Frankrijk: daar zijn ze erg rigoureus in dat de trein die in de richting van de oplopende kilometrage op een lijn rijdt (da's doorgaans van Parijs weg) een oneven nummer; rijdt een trein in de richting van de aflopende kilometrage, dan krijgt hij een even nummer. Dat houdt in dat een trein halverwege zijn rit van treinnummer kan wisselen, namelijk wanneer hij een lijn berijdt waarvan de kilometers "andersom" geteld worden. Denk aan een trein van Lille naar Lyon bijvoorbeeld: tot aan de omgeving van Parijs zal deze een even nummer hebben, daarna een oneven nummer, omdat de lijnen (zoals ik al zei) doorgaans vanuit Parijs genummerd zijn.

In Italië lijkt een soortgelijke regel te gelden, met dien verstande dat treinen richting Milaan juist oneven nummers hebben en treinen vanuit Milaan even nummers. In Duitsland zal het eerder met de geografische richting (noord-zuid vs zuid-noord en oost-west vs west-oost) te maken hebben, bij gebrek aan centraal spoorwegknooppunt.

Om het moeilijker te maken: de regels verschillen ook nog eens in verschillende tijdsperioden...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2011, 23:41:10 »
@ Wesley. Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat het iets met de kilometrage te maken had...

Het voorbeeld, D 171/172, rijdt via verschillende lijnen. Af Amsterdam oplopend, dan verschillend, naar Berlijn aflopend.
Amsterdam 0.0 km
Apeldoorn 88.0 km
Apeldoorn 0.0 km
Deventer 14.8 km
Deventer 0.0 km
Almelo 38.5 km
Almelo 0.0 km
grens 33.5 km
grens 21.8 km
Salzbergen 0.0 km
Salzbergen 216.7 km
Rheine 208.9 km
Osnabrück 132.4 km
Löhne 85.3 km
Minden 64.4 km
Hannover 0.0 km
Hannover 0.0 km
Lehrte 16.1 km
Lehrte 239.3 km
Wolfsburg 180.9 km
Stendal 105.1 km
Berlin Lehrter Bahnhof 0.0 km

Bron: wiki (pin me niet vast als het niet 100% klopt) :-\

Ik zal mijn vraag wat specificeren. Weet iemand de Duitse en Nederlandse normen voor de jaren 1930-40?

Gr,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 13:30:51 door MHS84 »