Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:07:07
Beekdaelen in H0 door Lambert
Vandaag om 19:04:49
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 18:20:50
lichtsluis een bezetmelding laten geven door bask185
Vandaag om 18:05:47
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 17:49:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
Vandaag om 17:47:20
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
Vandaag om 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 17:14:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:05:10
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:56:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:36:45
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
Vandaag om 15:31:16
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:23:49
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door bellejt
Vandaag om 14:38:22
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Eric B
Vandaag om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
  

Auteur Topic: Rijrichting van het (D-)treinnummer  (gelezen 1042 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Gepost op: 18 April 2011, 13:46:20 »
Beste mensen,

Natuurlijk kent iedereen D-treinen. De opgaande trein krijgt een nummer en de retourtrein een opvolgend nummer. Bijvoorbeeld: D 171/172 Amsterdam – Berlijn v.v. uit het draadje van Ivo tB. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.0.html
  • Sommige nummers zijn: even/oneven of oneven/even. Waarin zit het verschil?
  • Hoe wordt bepaald of de opgaande trein een even of oneven nummer krijgt?

Gr,
Maarten

Anoniem

  • Gast
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2011, 14:04:46 »
Kort gezegd: dat verschilt per land en per tijd.

Volgens de UIC dient het voor internationale treinen sinds ergens begin jaren '70 een nummerpaar te zijn dat met een even nummer begint. Ook dat is echter lang niet altijd (meer) het geval.

Voor binnenlandse treinen verschilt het helemaal per land. Ik heb alleen informatie over Frankrijk: daar zijn ze erg rigoureus in dat de trein die in de richting van de oplopende kilometrage op een lijn rijdt (da's doorgaans van Parijs weg) een oneven nummer; rijdt een trein in de richting van de aflopende kilometrage, dan krijgt hij een even nummer. Dat houdt in dat een trein halverwege zijn rit van treinnummer kan wisselen, namelijk wanneer hij een lijn berijdt waarvan de kilometers "andersom" geteld worden. Denk aan een trein van Lille naar Lyon bijvoorbeeld: tot aan de omgeving van Parijs zal deze een even nummer hebben, daarna een oneven nummer, omdat de lijnen (zoals ik al zei) doorgaans vanuit Parijs genummerd zijn.

In Italië lijkt een soortgelijke regel te gelden, met dien verstande dat treinen richting Milaan juist oneven nummers hebben en treinen vanuit Milaan even nummers. In Duitsland zal het eerder met de geografische richting (noord-zuid vs zuid-noord en oost-west vs west-oost) te maken hebben, bij gebrek aan centraal spoorwegknooppunt.

Om het moeilijker te maken: de regels verschillen ook nog eens in verschillende tijdsperioden...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2011, 23:41:10 »
@ Wesley. Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat het iets met de kilometrage te maken had...

Het voorbeeld, D 171/172, rijdt via verschillende lijnen. Af Amsterdam oplopend, dan verschillend, naar Berlijn aflopend.
Amsterdam 0.0 km
Apeldoorn 88.0 km
Apeldoorn 0.0 km
Deventer 14.8 km
Deventer 0.0 km
Almelo 38.5 km
Almelo 0.0 km
grens 33.5 km
grens 21.8 km
Salzbergen 0.0 km
Salzbergen 216.7 km
Rheine 208.9 km
Osnabrück 132.4 km
Löhne 85.3 km
Minden 64.4 km
Hannover 0.0 km
Hannover 0.0 km
Lehrte 16.1 km
Lehrte 239.3 km
Wolfsburg 180.9 km
Stendal 105.1 km
Berlin Lehrter Bahnhof 0.0 km

Bron: wiki (pin me niet vast als het niet 100% klopt) :-\

Ik zal mijn vraag wat specificeren. Weet iemand de Duitse en Nederlandse normen voor de jaren 1930-40?

Gr,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 13:30:51 door MHS84 »