Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:54:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:02
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:14:53
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 14:23:33
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
  

Auteur Topic: Van HCCM naar digitaal systeem  (gelezen 3366 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Van HCCM naar digitaal systeem
« Gepost op: 09 January 2011, 18:08:24 »
Ik ben van plan om van het oude HCCM systeem over te stappen naar een digitaal systeem.
Het HCCM systeem maakt gebruik van 2 rail blokkaarten met 1 draad voor de rijspanning en 4 draden voor de secties. Ik heb gelezen dat Koploper en digitale systemen voldoende hebben aan 2 bezetmelders per blok, dus ben ik nu bezig om mijn baan aan te passen zodat ik per blok ook twee secties c.q. bezetmelddraden heb. In de encyclopedie van Beneluxspoor heb ik e.e.a. gelezen over de CVL (Centrale voedingsleiding).
Mijn baan is opgedeeld in blokken met voor elk blok een draad voor de rijspanning. Ik wil alle "oude" rijspanningsdraad van de blokken aan de ringleiding solderen waarbij de baan dus opgedeeld blijft in blokken of moet ik de isolaties tussen de blokken weghalen en de rails doorverbinden? De eerste optie lijkt mij het handigst.
Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2011, 18:27:21 »
Hallo Peter,

De eerste optie kan je gewoon doen. Onder de baan de boel door verbinden waar nodig.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2011, 18:27:48 »
Peter,

optie 1.
Citaat
alle "oude" rijspanningsdraad van de blokken aan de ringleiding solderen waarbij de baan dus opgedeeld blijft in blokken


mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2011, 18:39:46 »
Dit leek mij ook het handigst en het meest voor de hand liggend.
Maar toch maar even navragen voordat later weer alle over kan.
In ieder geval bedankt voor het antwoord.
Groeten, Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2011, 19:26:04 »
Misschien is het daar nu al te laat voor.... Maar kan je het bestaande HCCM systeem niet ombouwen naar Dinamo? Dinamo kan zowel analoog als digitaal aansturen...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2011, 19:35:26 »
HCCM systeem zelf zal dan vervangen moeten worden.
De baanaansluitingen zouden denk ik voor het grootste gedeelte dezelfde zijn.

Groeten,
Patrick

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2011, 20:54:00 »
Als ik mijn baanaansluitingen zou willen/moeten behouden, zou Dinamo wel de oplossing zijn.
Ik denk er echter over om naar een Intellibox over te stappen.

groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2011, 21:15:51 »
Hallo Peter,

Je moet de isolaties laten zitten. Koploper werkt met blokken, met daarin, zoals je zelf al zegt twee bezetmelders (in de eenvoudige opzet). Tussen de blokken is één van de railstaven geisoleerd. Binnen een blok zit er tussen de bezetmelders en eventueel tussen het niet gedetecteerde stuk ook isolatielassen. Het niet gedetecteerde gedeelte moet wel via een diodeschakeling worden gevoed, om te compenseren voor het spanningsverlies van de bezetmelders. Een schema voor de diodeschakeling staat in de handleiding van de ESU 5233, die op het internet is te downloaden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2011, 21:23:49 »
De diodeschakeling staat ook in de Encyclopedie ;) de Diodeschakeling

@Peter: Wil je ook zonder computer kunnen rijden? want dan kan ik de overstap wel begrijpen. 

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2011, 21:28:56 »
@ Dirk, was ik ook van plan, maar scheelt weer extra prutsen.
Overigens, mijn hele baan bestaat uit blokken met (vooralsnog) twee secties/bezetmelders per blok. Daarom heb ik geen "niet-gedetecteerde" delen en hoef dus ook niet met diodeschakelingen te werken. Dat hele gedoe met niet gedetecteerde begrijp ik nog steeds niet; Koploper (in mijn geval) moet toch weten waar een trein is? Maar aangezien ik elke secties ga gebruiken voor een bezetmelder, heb ik dat "probleem" niet.

@ Ronald, ik blijf koploper gebruiken.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2011, 20:13:13 »
Hallo Peter,

Ik kan me voorstellen, dat het systeem van Koploper met nietgedetecteerde stukken complex overkomt. Koploper detecteert niet feitelijk waar een trein een trein op de baan is, maar bepaalt dat aan de hand van de voorziene route en de te verwachten bezetmelders. Als Koploper weet dat trein A blok 1 inrijdt met de bezetmelders 11 en 12 dan verwacht Koploper eerst bezetmelder 11 en geeft dan blok A bezet. Vervolgens wordt bezetmelder 12 verwacht en is het blok nog steeds bezet. Gebeurt niet wat Koploper verwacht, dan is Koploper de trein kwijt en is deze ook niet meer via Koploper aan te sturen. Hopelijk geeft dit een beetje een idee.
Verder ben ik nog steeds een heel tevreden Koplopergebruiker.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2011, 22:49:46 »
Gebeurt niet wat Koploper verwacht, dan is Koploper de trein kwijt en is deze ook niet meer via Koploper aan te sturen.
Verder ben ik nog steeds een heel tevreden Koplopergebruiker.
Dirk, ook ik ben uitermate tevreden met Koploper. Ik gebruik het nu al vele jaren en nog ontdek ik weer steeds nieuwe mogelijkheden. Petje af voor Paul  (y)
Dat in bepaalde gevallen Koploper een trein kwijt kan zijn, heb ik ook meermalen mogen ervaren  :(  De trein is dan een spooktrein en daarom heb ik toch maar de (beperkte) spookdetectie aangezet. Dat een trein spookrijder wordt, zal te maken hebben met een slechte of geen bezetmelding om wat voor reden dan ook. Maar werkt dat dan anders met andere digitale systemen i.c.m. Koploper? Er wordt toch altijd gewerkt met bezetmeldingen die door software vertaald worden?  ???
Met vriendelijke groet,
Peter

Ronald Meesters

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • NspoorFryslan
    • Ronald Meesters
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2011, 15:29:50 »
Hallo Peter,

Beetje laat misschien maar toch nog een reactie. Zoals Ronald al aangaf kun je de HCCM kaarten ook voor digitaal gebruiken. Maar, mocht je toch helemaal overstappen, dan heb ik belangstelling om je interface over te nemen. Succes!

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #13 Gepost op: 28 February 2011, 21:43:03 »
Hai Ronald,
Bij mij ligt 't op dit moment stil. Ik heb her en der geïnformeerd, maar heb nog geen besluit genomen. Alles vervangen gaat ook een dure grap worden; ga dus nog maar even wachten. De kaarten zijn overigens al omgebouwd naar digitaal gebruik, daarnaast druk doende om het mateieel om te bouwen naar digitaal rijden.
Moet eigenlijk ook nog wat schaduwstation/opstelsporen maken om wat meer materieel kwijt te kunnen. Ben daarnaast nu bezig om 3 Mat '46s te koppelen, Roco Blokkendozen (oude en nieuwe versie) van binnenverlichting te voorzien en nog wat meer.
Bedankt voor de interesse.
Succes en gegroet,
Peter.
Met vriendelijke groet,
Peter

Arnoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • HCCM - digitaal met TCK
Re:Van HCCM naar digitaal systeem
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2011, 17:29:29 »
Citaat
Hallo ieder,

Ik heb eens het één en ander getest en kwam tot de conclusie dat de doorlooprail per blokkaart gescheiden moet blijven. De rooksignalen van de 2BK hebben dit duidelijk gemaakt.

Groeten,
Arnoud

----- Original Message -----
From: "Arnoud" <AJW.van.Rhenen@hccnet.nl>
To: <hccm@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, December 20, 2009 10:34 PM
Subject: [hccm] Door lussen rekconnector poorten 17


> Hallo ieder,
>
> Ik ben eerder dit jaar overgestapt van blokgestuurd rijden naar
> treingestuurd rijden met HCCM kaarten. Als gevolg van een doorgezakte
> grondplaat moest ik mijn schaduwstation vervangen. Aangezien ik de
> bedrading
> toch opnieuw moet aanleggen, wil ik de bedrading net zo aanleggen als dat
> gebruikelijk is bij decoders. Ik stuit nu op een probleempje, dat in de
> huidige toestand de doorgaande rail van geen één blokkaart op het rek met
> elkaar is doorverbonden. Aangezien in het treingestuurd systeem er geen
> potentiaal verschillen behoeven te zijn tussen de doorgaande rails van
> elke
> blokkaart en de informatie in blok zelfs identiek dient te zijn, wil ik
> deze
> doorgaande rail van elk(e) blok(kaart) met elkaar door verbinden. Is dit
> mogelijk of geeft dit anders problemen?
>
> Kerst groeten,
> Arnoud van Rhenen
>
>
>
> ------------------------------------
>
> Community email adres:
>  Post message: hccm@yahoogroups.com
>  Subscribe:    hccm-subscribe@yahoogroups.com
>  Unsubscribe:  hccm-unsubscribe@yahoogroups.com
>  List owner:   hccm-owner@yahoogroups.com
>
> Shortcut URL naar deze pagina:
http://www.yahoogroups.com/community/hccmYahoo! Groups Links

Aldus het relaas van mijn ervaring van de eerste vraag.