Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Verschil DC en DC DV  (gelezen 1776 keer)

randmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Verschil DC en DC DV
« Gepost op: 31 October 2014, 10:08:05 »
Ik ga binnen kort een blauwe ROCO 72519 aanschffen. ik zie bij type vermeldingen op dit forum DC en DC DV staan. Wat is het verschil?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Verschil DC en DC DV
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2014, 10:11:47 »
DC betekent geschikt voor gelijkstroom of in de praktijk tweerail-gelijkstroom.
DV betekent dat het model ook nog eens digitaal is voorbereid. Het model heeft een ingebouwde plug, waardoor het gemakkelijk is een decoder met de juiste stekker in te prikken. Dat is bij zowat alle tweerailmodellen van zeker de laatste 10 jaar het geval. Maar bij oudere modellen dus vaak niet en dan is digitaliseren wat ingewikkelder.

Ik zie dat het om de NS 1000 gaat. De laatste jaren heeft Roco dat model opnieuw uitgebracht met decoderplug. Daar hoort die 72519 ook bij.
Het model kwam voor het eerst 25 jaar geleden op de markt. Toen had het die decoderplug nog niet. Catalogusnummers waren 43615 en 43616. Toevallig hebben we ons de afgelopen week met vereende krachten onledig gehouden met het digitaliseren van zo'n oude 1000.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61238.0.html

Maar wat mij betreft altijd een nieuwe versie nemen. Heeft ook een wat betere motor, betere stroomafname, wat fraaiere details.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2014, 10:26:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Verschil DC en DC DV
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2014, 17:54:31 »
Heeft ook een wat betere motor, betere stroomafname, wat fraaiere details.

Betere stroomafname alleen als je die niet uit de laatste aanbiedingenreeks gekocht hebt. Die hadden (bij meerdere geconstateerd) verkeerd om gemonteerde stroomafname strips, waardoor de wielen klem liepen. Ook niet zo makkelijk te herstellen, omdat de strips met minieme plastic puntjes vastzaten, die uiteraard afbraken cq al afgebroken waren.

Bron: eigen ervaring na aankoop 2 stuks.

Maarten.

randmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Verschil DC en DC DV
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2014, 10:22:42 »
Hartelijk bedankt voor de reacties. Ik heb dus net vanmorgen een lok besteld. (artikel R 72519) Nu hoop ik maar dat die uit de goede serie komt....Hoe kan ik dat nagaan?  :(

Chris

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Verschil DC en DC DV
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2014, 10:54:49 »
Dat kun je nagaan door op google te zoeken naar roco 72519. ;)
Dan vind je b.v. deze site: http://www.modeltreincenter.nl/nl/roco72519elektrischelocomotiefserie1000ns
In de beschrijving staat: "Voorbereid voor inbouw van digitale decoder middels NEM652 stekker".
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

randmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Verschil DC en DC DV
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2014, 13:46:46 »
Hallo Klaas,
Uiteraard had ik op google gekeken en ook op de door u genoemde site.
Maar ik schrok van een van de reacties, waarin beschreven wordt, dat in een bepaalde serie de stroom afname contacten verkeerd gemonteerd zitten.
Ik bedoelde dus: hoe kan ik zien dat ik evtl een lok uit de "foute" serie heb.
gr

Chris