Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door jandcargo
Vandaag om 23:07:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
  

Auteur Topic: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen  (gelezen 12400 keer)

straatje60

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #30 Gepost op: 12 November 2014, 18:10:36 »
Het is dus geen sprong voorwaards tov piepschuim. Dat laatste geft rotzooi, maar is veel eenvoudiger te verwerken. Dat verklaart mn beperkte ervaring met XPS. Daar had ik snel genoeg van. Brokkel piepschuim maar eens af met de hand en schilder vervolgens het bewerkte stuk met een mengsel van gips en verf. Succes verzekerd. Zie hier op mijn CH-baan:


Geoffrey_

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #31 Gepost op: 12 November 2014, 18:47:25 »
Het nadeel van het gebruik van gips over piepschuim is dat je jezelf gigantisch beperkt in het aanbrengen van de scenery. Bomen en struiken planten is ineens een stuk lastiger dan wanneer je met xps (of een gelijksoortig) plaat werkt.

XPS plaat kun je met het juiste gereedschap prima in alle vormen verwerken die je wilt, en je behoudt ook nog eens de mogelijkheid om bomen en struiken te planten ipv op het oppervlak te plakken. Als gips en piepschuim echt het beste was zouden de profi modelbouwers (de mensen die het als beroep hebben) het ook wel toepassen. Zij werken allemaal, zonder uitzondering, met xps en isolatieplaat.

Wat overigens wel van belang is; je hebt het in verschillende hardheden.. niet alles verwerkt even makkelijk  ;)

Yoast85

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #32 Gepost op: 12 November 2014, 19:13:51 »
Zozo hele discussie over het best te gebruiken materiaal om een berg te bouwen. Op zich heel intressant natuurlijk, zo leer je weer eens wat....  ;D

Voor mijzelf hou ik het simpel en probeer mijn 2de berg op ongeveer dezelfde wijze te bouwen als mijn eerste :) Zoals gezegd doe ik dit voor het eerst en sta ik altijd open voor nieuwe technieken, dus mischien probeer ik wel een van jullie tips als ik toe ben aan de landschapstructuur e.d.

Straatje60, wat bedoel je met:

Je huidige bowstijl heeft wat van "close encounters of the .." ;D
  ;D

Moet wel zeggen dat de foto van jouw CH-baan er prachtig uitziet btw... ;)

straatje60

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #33 Gepost op: 12 November 2014, 19:47:36 »
Ja je berg deed me denken aan de berg (niet de vorm) uit de Film close encounters of the third kind...
Is een Sf film van lang geleden; wel een belangrijke overigens in het genre... Uh was geen compliment, maar elkaar voordurend complimentjes geven help niet...
Ik zeg piepschuim ondanks "profis" iets anders gebruiken. Dat zegt namelijk niets over de schiktheid voor 'thuisgebruik'. Nogmaals: piepschuim geeft statische rommel en DAAROM gebruiken profis het niet. Maar het is eenvoudiger vorm geven. Dat vinden "profis" ook niet van belang...
Met een dun laagje gips erop (met kwast aanbrengen incl. verf) prik je ook zo de boomjes etc. erin...
Piepschuim is ook lekker goedkoop en kan je breken...

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5605
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #34 Gepost op: 13 November 2014, 05:47:54 »
Piepschuim geeft rommel? Ligt er aan hoe je te werk gaat. Gewoon met behulp van een hot wire in model snijden. Niks geen rotzooi!!!
Als een geraamte van piepschuim maakt en de ruimte tussen de schotten opvult met wat krantenpapier is het daarna perfect te bekleden met gipsband. Ik bedoel het zelfde spul wat ze in het ziekenhuis voor gebroken ledematen gebruiken.
Het resultaat is bikkelhard en daarna kan je er mee doen wat je wil. Rotsblokken op plakken, gras er op strooien, verven...noem maar op. Zie hier een kleine diorama dat ik met behulp van piepschuim als proef ooit eens in elkaar flanste.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58213.msg3221450915.html#msg3221450915

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #35 Gepost op: 13 November 2014, 17:26:37 »
Citaat
Dat zegt namelijk niets over de schiktheid voor 'thuisgebruik'. Nogmaals: piepschuim geeft statische rommel en DAAROM gebruiken profis het niet. Maar het is eenvoudiger vorm geven. Dat vinden "profis" ook niet van belang...

Wat een zooi gelul in de ruimte.

Ten eerste heb je volgens mij geen flauw idee waar je over praat. Het is eenvoudiger vorm te geven...blablabla..XPS is net zo makkelijk vorm te geven, waarom denk je dat de profis er voor kiezen ? En de rommel maakt mij niet uit hier in m'n werkplaats, daarover heeft moeders de vrouw niks te zeggen. Dit in tegenstelling voor veel bouwers die het thuis doen, teveel rommel geeft ruzie met moeders de vrouw...

XPS heeft ten opzichte van piepschuim een aardig aantal voordelen. Ten eerste blijven je bomen en groen er goed in zitten.
Als tweede heeft het geen harde laag nodig om stevig te zijn, je kunt er direct met latex als basis overheen..
Het is goed te modeleren en in vorm te krijgen, zowel met hete draad als zaag, frees, met en wat zoals nog voor handen. Glad af te werken met een schuurpapiertje..
Het is te verlijmen met een bruislijm, met een shot water uit de plantensproeier versneld het je bouwen...

Het enige nadeel is dat het ten opzichte van EPS een tikkie duurder is. Maar je spaart je een lading tijd uit en het gebruik van een "hard shell".

Maar straatje, blijf lekker bij je piepschuim maar kom me niet aan met het is beter en je lulkoek over waarom profis er niet voor kiezen.

straatje60

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #36 Gepost op: 13 November 2014, 19:28:04 »
@Milo..
Mooi taalgebruik. Waar heb dat geleerd?
Zeg, ik voel me veel te goed om jouw hier uit te leggen waarom professionals anders werken dan amateurs of hobbyisten. Denk aan verhaalbaarheid, businessmodel, registratie etc.
Zoek het maar uit.

Ik zeg sorry tegen de initiatiefnemer van dit draadje...

Tot slot: ik kijk hier niet meer; kost me te veel energie en ik heb heel weinig tijd.

Tegen iedereen zeg ik: kijk naar het resultaat en oordeel zelf..

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #37 Gepost op: 13 November 2014, 19:37:29 »
Gelukkig is Martin een amateur....
Mvh Steef

Geoffrey_

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #38 Gepost op: 13 November 2014, 19:41:09 »

Zeg, ik voel me veel te goed om jouw hier uit te leggen waarom professionals anders werken dan amateurs of hobbyisten. Denk aan verhaalbaarheid, businessmodel, registratie etc.
Zoek het maar uit.

Iedere hobbyist zou xps en isolatieplaat gebruiken als ze het net zo makkelijk konden krijgen als piepschuim. Overigens is het net zo makkelijk te verkrijgen, alleen moet je er even een andere winkel op het industrieterrein voor binnenlopen. De belangrijkste beweegreden voor de meeste mensen om piepschuim te gebruiken is dat ze er gratis aan kunnen komen, ze sparen gewoon verpakkingsmateriaal op en gebruiken dat bij de modelbaan.

Citaat
Ik zeg sorry tegen de initiatiefnemer van dit draadje...

Tot slot: ik kijk hier niet meer; kost me te veel energie en ik heb heel weinig tijd.

Tegen iedereen zeg ik: kijk naar het resultaat en oordeel zelf..

Het resultaat wat jij behaald hebt door piepschuim te bewerken, gips aan te brengen en vervolgens uit te hakken had veel sneller en efficiënter gekund. Direct uit isolatie of xps, dat had je namelijk de hele stap met gips gescheeld. Dat is waarom Brandl, Langmesser etc. piepschuim mijden en met xps en isolatieplaat werken. zoals op onderstaande afbeelding is te zien:





Daarnaast mag je mij uitleggen hoe je in een laag gips op een eenvoudige manier struiken en bomen plant. Ik werkte op mijn vorige banen ook met gips en piepschuim, maar nadat ik in aanraking ben gekomen met xps en isolatieplaat aan de hand van workshops snap ik waarom de "profi's" niets anders meer willen.

Nogmaals, ik snap heel goed waarom "we" allemaal piepschuim gebruiken. Maar het is absoluut geen beter en makkelijker te verweken materiaal.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #39 Gepost op: 13 November 2014, 21:06:47 »
Zo,
dat was weer heel verhelderend voor iedereen ;)

Ben ik toch benieuwd of Yoast het aandurft om van zijn berg een volgende versie te maken.
Dat hoeft niet veel te kosten.
En de kans op een fraai resultaat is natuurlijk groot, met zoveel adviezen 8)

(mijn laatste berg was van piepschuim, die daarvoor van gipsverband op vliegengaas, die daarvoor van stroken karton met gips, daarvoor eentje met kippengaas, kranten en papier maché, en eerder nog eentje met piepschuim. Omstreeks 1978. Toen Farrah Fawcett nog de mooiste vrouw ter wereld was. En die loste half op in de verkeerde lijm. Die berg dan, niet Farrah. Mijn volgende berg wordt misschien wel van XPS..)

Wat gaat het worden?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #40 Gepost op: 13 November 2014, 21:19:19 »
Wat gaat het worden.....  ??? Mooi toch neem ik aan  :P
« Laatst bewerkt op: 13 November 2014, 21:21:20 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #41 Gepost op: 14 November 2014, 00:48:06 »
Citaat
Tegen iedereen zeg ik: kijk naar het resultaat en oordeel zelf..

 ;D



gesneden XPS....

Yoast85

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #42 Gepost op: 14 November 2014, 20:29:06 »
Tsja, ik hink op 2 gedachten....

Ik kan natuurlijk proberen het met XPS te gaan doen, echter heb ik zelf ervaring met de kippengaas/gips methode...

uiteraard hoop ik het zo natuurgetrouw en mooi mogelijk te maken  ;D

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #43 Gepost op: 14 November 2014, 22:00:37 »
Haal gewoon eens wat xps afval bij een bouwbedrijf en ga er eens mee spelen. Je wilt dan niet meer anders bouwen  :P

Erg positief neveneffect ....... Het weegt geen r*k  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 November 2014, 22:02:10 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Yoast85

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Zolderbaan, ergens tussen Nurnberg en Munchen
« Reactie #44 Gepost op: 14 February 2016, 18:52:59 »
Hallo mede forummers,

Na een hele tijd stil te zijn geweest, maar toch stug door gerommeld met mijn baantje, kom ik met een kleine update:

Ik ben bezig geweest met mijn bergen te vervolmaken, en het tussenstuk wat de tunnels met elkaar verbind. Hierover kom ik later terug.


Hier gaat de 218 & de 058 de tunnen in en uit.


Ook ben ik aan het experimenteren geweest met de railsbedding, wat naar mijn idee wel redelijk is.


Hier de 058 met zware kraan tussen de 2 bergen in.

binnenkort meer!

Mvg Joost