Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?  (gelezen 5466 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #15 Gepost op: 29 March 2012, 23:39:40 »
een klein H0-goederenloodsje laten ontwikkelen vanaf voorbeelfoto zit al rond de 300 euro, zo ervoer ik bij navraag bij diverse fabrikanten. Erg jammer, maar de kosten zitten met name in de tijd om een goede tekening te maken. :(
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #16 Gepost op: 29 March 2012, 23:46:40 »
Dat zei Jörg van Joswood ook al 's avonds in de bar tijdens Ontrax, veel mensen denken dat ze kunnen cad tekenen en dat de machine dat wel 'even' lasert, maar om de goede passende foutloze tekening te maken....tja das gewoon tijd en die is duur..

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #17 Gepost op: 29 March 2012, 23:59:13 »
Voor een fabrikant mag het eigenlijk niet uitmaken of het via lasercut of via een gietmal geproduceerd gaat worden. Het tekenwerk moet hij zowiezo doen. Wel kun je met lasercut wat meer detail doen.

Ik denk dat meer detail t.o.v. gietmal producties plus kleinere oplages vooral voor de hoge prijs zorgen.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2012, 00:14:25 »
Ligt ook maar net aan het materiaal en de machine of er veel of weinig detail gemaakt kan worden. Zowel voor laser als gieten.

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
    • foto's op Imgur
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2012, 09:35:27 »
Het engineeren van een model is toch best veel werk.
Zeker als het een beetje moet passen en een goede bouwmethode moet hebben.
En die laser werkt inderdaad ook echt niet voor niets.

Binnenkort gaat een bevriende machinefabriek voor mij een setje seinvleugels en verkeersborden laseren (in HO).
Ben nu in AutoCAD bezig, om straks een kant-en-klaar bestand aan te kunnen leveren. De laser gaat 's avonds draaien (fabriekje is bij de baas aan huis, dus nauwelijks handling kosten).

We gaan wel bijhouden hoeveel tijd er echt in gaat zitten, overigens zonder intentie om er commercieel iets mee te gaan doen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #20 Gepost op: 30 March 2012, 21:42:59 »
Dat zei Jörg van Joswood ook al 's avonds in de bar tijdens Ontrax, veel mensen denken dat ze kunnen cad tekenen en dat de machine dat wel 'even' lasert, maar om de goede passende foutloze tekening te maken....tja das gewoon tijd en die is duur..
mwah, je kop dr bij houden en wat bouwervaring, welke constructies werken wel, welke niet... De bouwervaring heb je al, cad is niet al te ingewikkeld zolang je maar niet met een moeilijk cursusboek aan de slag gaat maar t gewoon houdt bij lijntje-lijntje-rondje in een paar kleurtjes want meer heb je niet nodig voor het ontwerpen van gebouwtjes. Dr komt altijd wat onbestemds bij kijken qua "gevoel" voor wat de machine en wat het materiaal prettig vindt, maar dat steek je ook gauw genoeg op als je er maar genoeg van begin tot eind mee bezig bent (dus van materiaalkeuze tot het ontworpen en gelaserde spul bouwen en weatheren/schilderen) zo weet je van al je keuzes meteen het resultaat en leer je snel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #21 Gepost op: 30 March 2012, 21:53:20 »
een klein H0-goederenloodsje laten ontwikkelen vanaf voorbeelfoto zit al rond de 300 euro, zo ervoer ik bij navraag bij diverse fabrikanten. Erg jammer, maar de kosten zitten met name in de tijd om een goede tekening te maken. :(

als in jij stuurt een foto en je krijgt dan een kit van een loodsje terug? Of is dat de prijs van een 1 loodsje als er een serie van X exemplaren gemaakt wordt?

Dit eerder aangehaalde gebouwtje http://www.anno1899.de/html/hp_sersheim.html kost een kitjesmaker aan voorbereiding al gauw een week schat ik: 2 dagen in cad rommelen, proefmodel bouwen om alles te checken en voor de foto op het doossie, eventueel nog wat delen aanpassen, bouwbeschrijving maken, doosje ontwerpen etc etc... dan is er nog geen kitje verkocht, dus die 300 voor een goederenloodsje is dan wel een erg eenvoudig loodsje.  ;)

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #22 Gepost op: 31 March 2012, 09:28:31 »
Bij de buren van 3 railforum heeft snoozerman een laser machine en ontwerpt zelf zijn gebouwen.
Groetjes
Johnny

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #23 Gepost op: 29 October 2012, 17:34:03 »
Ik ben er nu 1 van Joswood aan het bouwen en met een verkoopprijs van rond de 100 euro krijg je wel kwaliteit mee. En het is een flink gebouw.

Joswood