Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko TT 2025
door
dws
Vandaag
om 13:06:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 13:06:14
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 12:29:01
Piko 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
Line-up foto's van modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
VAM65
Vandaag
om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 11:50:38
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 10:57:33
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:48:15
Digitaal-delta
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:58:20
modulebaan in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 08:12:22
Lemke 2025
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De nieuwe generatie Tillig Elite wissels. (gelezen 4326 keer)
platte bever
Offline
Berichten: 268
Platte Bever bouwt...
De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Gepost op:
03 November 2010, 23:00:11 »
Tillig is onlangs met een nieuwe generatie Elite wissels gekomen.
Gisteren heb ik de eerste exemplaren van de (EW 2, 15 graden wissels) bouwpakket versie opgehaald in Heerenveen.
Hieronder een klein verslag van de bouw en de veranderingen.
De grootste verandering is dat de wisseltongen aan de kant van het puntstuk zijn onderbroken en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.
Als je de verpakking ziet valt meteen op dat er extra's bijzitten; in vergelijk met de vorige versie. Namelijk een imitatie wisselmotor met kabelgoot. Verder valt op dat er 4 zilverkleurige strips bijzitten. In de oude versie zaten er 2 bij, maar zonder uitleg in de bouwomschrijving wat Tillig er mee wilde doen. Jammer is dat de 'wiel geleiders' nog steeds van plastic zijn bij deze wisselvariant.
Bij de nieuwe generatie wissels is er een mooie taak weg gelegd voor deze jongens namelijk om stroombruggen te creeën:
Ze zorgen ervoor dat de wisseltongen bij niet perfect aanliggen toch van stroom zijn voorzien. Daarnaast is er een stroombrug voor het puntstuk en voor de overgebleven uiteinde van de wisseltongen die nu ook worden gepolariseerd, net als het puntstuk.
Ze worden via de onderzijde door de bielzen heen gebracht en dan op de bielzenmat gebogen. Op de onderstaande foto mijn eerste poging. Ik vond het een flink gepriegel, omdat je de strips een beetje moet vlechten onder de fijne stukjes plastic die de rails uiteindelijk vasthouden.
En die verbuigen nogal snel...
Na een tijdje prutsen is dit het resultaat:
Volgens mij een Toppertje!
Ik heb nog niet kunnen proberen hoe de nieuwe wissel rijd, want zover ben ik nog niet met mijn schaduwstation.
De 'kant & klare' Elite wissels zijn voorzien van een klein soldeerlipje, die precies het puntstuk en de twee wisseltongen meepakt zodat je simpel een draadje kunt solderen om het puntstuk van stroom te kunnen voorzien. Wel zijn hier de 'wiel geleiders' van echte railsstaven gemaakt. Zo lijken de wissels nog realistischer.
Groeten Willem,
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3874
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #1 Gepost op:
05 November 2010, 10:59:41 »
voor een paar euro meer had je beter kant-en-klare exemplaren kunnen aanschaffen.
Bij de EW's is de contrarail namelijk niet meer van kunststof maar keurig uit railprofiel vervaardigd.
De bouwsets zijn nog gebaseerd op de oude 'bielzenmat' met kunststof contrarail.
De kant-en-klare EKW en DKW, die nog steeds met zeer irritant verschuivende kunststof geleiderail werden geleverd, worden ook voorzien van metalen exemplaren.
De EKW met grote radius gaat binnenkort in nieuwe productie. Tillig legt de lat daarbij hoog; een eerste levering van dit wissel 85396 is afgekeurd door Tillig omdat het nog niet helemaal 'je van het' was.
Dan nog even over het soldeerlipje aan de puntstukken: dit is een gammele constructie. Mijn advies: lipje verwijderen en gewoon een draad aan het puntstuk en de beide vleugelrail solderen. Dat voorkomt ellende na het ballasten van het spoor.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
burtonbouwer
Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
Offline
Berichten: 448
Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #2 Gepost op:
05 November 2010, 11:05:59 »
Ik ga morgen een paar Tillig H0 Elite wissels kopen en zal erop moeten letten dat ik de nieuwe generatie koop. Ik ga dus niet de zelfbouw EW kopen maar de kant-en-klare. Nieuwe generatie is herkenbaar aan de deling tussen wisseltong en vleugelrail begrijp ik dat goed?
Gr., Ferry
«
Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 11:36:48 door burtonbouwer
»
Gelogd
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #3 Gepost op:
05 November 2010, 11:13:10 »
Is dit nieuw? Ik heb diverse EW6 bouwpakketten in elkaar gezet en die zagen er allemaal zo uit als je beschrijft. Anyway, ik vind het mooi spul, maar je moet even de rail aan de onderzijde blank maken en dan de stripjes aan de rail vastsolderen. en draadjes aan die stripjes. Dan is het betrouwbaar op de lange termijn. Kost een beetje moeite, maar daar ben je modelbouwer voor, of niet? De kant-en-klare wissels zijn vast, de bouwpakketten zijn los, kun je dus gemakkelijk in een boog leggen. De vaste zijn wel los te krijgen, dan moet je aan de railuiteinden even een paar proplasjes afknippen. Voordeel van de vaste wissels is dat de stroomvoerende stripjes aan de rail gepuntlast zijn en je dus zelf niet hoeft te solderen. Ik vind het prettig dat Tillig deze bouwpakketten aanbied. Scheelt toch weer als je 10 wissels nodig hebt zoals ik.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
platte bever
Offline
Berichten: 268
Platte Bever bouwt...
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #4 Gepost op:
05 November 2010, 11:15:22 »
Dag Wim
€ 23,90 tegen 16,90 dat scheelt € 7,00. Dat noem ik meer dan een paar Euro, zeker op een grote hoeveelheid wissels. Zeker als je weet dat het later uitzicht geplaatst is de kunststof contrarail geen opties probleem.
De tip van het soldeerlipje zal ik meenemen. Ook al ballast ik voorlopig nog niet omdat het een schaduwstation is.
Groeten Willem,
Gelogd
nederbelg
Offline
Berichten: 1453
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #5 Gepost op:
05 November 2010, 11:24:09 »
Soldeer de draad gelijk aan de onderzijde van de rails (rechtop) en je ziet helemaal niks.
Dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
maartenvanderburgt
Gast
Re:De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.
«
Reactie #6 Gepost op:
05 November 2010, 13:25:00 »
Citaat van: platte bever op 03 November 2010, 23:00:11
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van Tillig' is verholpen.
Leuk dit verslagje en welkom in de club Tillig Elite rijders.
Maar je bedoelde natuurlijk:
en daardoor het bekende 'kortsluiting probleem van verkeerd afgestelde wielen' is verholpen.
Maarten
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De nieuwe generatie Tillig Elite wissels.