Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04

Auteur Topic: Probleem met IB en 6015 Booster  (gelezen 4652 keer)

vonbose

• Offline Offline
Probleem met IB en 6015 Booster
« Gepost op: 24 October 2010, 13:19:23 »
Hallo,

Ik heb een probleem met een constante bezetmelding van een bepaald baanstuk. Dit treed op als ik het baanstuk langer maak dan 8 regels. Na veel prutsen, uitzoeken, etc. (o.a. met behulp van een aantal forumleden van 3railforum) heb ik nog steeds geen oplossing. Echter ik denk dat ik een vermoedelijke oorzaak heb. Bij metingen van diverse onderdelen kom ik tot het volgende resultaat:

Ik heb de draden naar de baan losgemaakt (geisoleerd gemeten, geen verbinding naar de treinbaan). Ik heb geen bruggelijkrichter. Ik heb zowel V wissel als V gelijk gemeten en daarmee de volgende waarden gevonden:

Uitgang IB (geen verbinding met de baan): 18 V wissel, 0 V gelijk
Uitgang booster 6015 (geen verbinding met baan, geen verbinding met IB): 18 V wissel, 0 V gelijk
Uitgang booster 6015 (geen verbinding met baan), verbonden via kabelbus met IB: 6V wissel, 12 V gelijk.

Na aansluiten, baan gemeten:
Baanstukken aangestuurd door IB: 18 V wissel, 0 V gelijk
Baanstukken aangestuurd via Booster 6015 (: 6V wissel, 12 V gelijk.

Kennelijk zorgt de verbinding met de IB dat de booster i.p.v. wisselspanning ook gelijkspanning genereert.

Misschien dat hier iemand is die een verklaring en nog liever een oplossing heeft.

Mvg.

Olaf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Probleem met IB en 6015 Booster
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2010, 13:56:24 »
Kennelijk zorgt de verbinding met de IB dat de booster i.p.v. wisselspanning ook gelijkspanning genereert.
Die conclusie is maar gedeeltelijk waar..
Het digitale signaal is een blokspanning die wisselt tussen 18V plus een 18V min.
Zie deze pagina op mijn website.
Je werkt waarschijnlijk met het Motorola protocol, daarbij overheersen de negatieve pulsen, waardoor je ook een gelijkspanningsaandeel meet.
De juiste manier om digitale spanning te meten vind je onderaan dezelfde pagina.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vonbose

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2010, 14:06:31 »
Hoi,

Dus deze waarde zegt niets over mijn probleem zoals ik gemeten had. Ik kreeg bij 3railforum al een opmerking over gelijkgericht meten, maar begrijp met jouw uitleg pas wat en waarom. In deze conext gezien begrijp ik nog steeds niet het verschil in output van de IB en van de Booster. Zou dit niet in enige mate gelijk moeten zijn. Ook al omdat ik op de baan het verschil meet. Heeft iemand anders eventueel een verklaring waarom ik bij 1 railstuk meer ineens een bezetmelding krijg. Ik heb in mijn speurtocht alles al uitgewisseld wat er uit te wisselen valt, rails, bedrading, terugmelddecoder, booster, etc. De melding treed alleen niet op als ik de betreffende decoders rechtsstreeks met de IB verbind en niet via de booster. Vandaar mijn gedachte de output van beide te meten.

Mvg.

Olaf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2010, 14:26:53 »
De uitgang van de IB en van de booster horen inderdaad gelijk te zijn. Anders zou je rare verschijnselen krijgen als een trein van het ene voedingsgebied in het andere rijdt.
En als je een railstuk extra aansluit zou de detector daar niet van in de war moeten raken. Een mogelijke verklaring is dat de isolaties niet op de goede plek zitten.

Beschrijf de situatie eens. Met welk systeem rijd je, wat voor railsysteem, wat voor terugmeldingen gebruik je?
Het mooiste is als je een tekening kunt laten zien  hoe alles is aangesloten. Er moet ergens een aansluitfout zitten, maar waar, dat is op afstand niet te zien.
Het zou zomaar kunnen dat je zelf de fout ontdekt als je probeert exact te beschrijven hoe een en ander in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

vonbose

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2010, 19:57:53 »
Hoi:

Ik rij met Marklin. Ik gebruik K-rails. Verder zoals aangegeven met IB en marklin 6015 boosters (6017 voor de wissels maar die volledig geisoleerd qua spanning van de rest en deze heb ik nu geheel losgekoppeld om alles uit te sluiten). Verder gebruik ik Viessmann 5233 voor terugmelding.

Mvg.

Olaf

vonbose

• Offline Offline
Re:Probleem met IB en 6015 Booster. Aanvullende info
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2010, 21:32:05 »
Hallo,

Ik ben weer wat verder. Wat ik heb gedaan:

Alle massa van de baan losgekoppeld zodat ik geen verstoring krijg van de baan. Daarmee sluit ik eventueel fout in de aansluiting naar de baan uit. Er is nog steeds een bezetmelding zonder dat er een lok of wagon op staat. Ter controle voor de volgende stappen gebruik ik een wagon met verlichting om te controleren.
De volgende situaties heb ik gecontroleerd:
- Booster en IB via de massa met elkaar verbonden. De 1e 4 terugmelddecoders zijn qua stroom en massa verbonden aan de IB. De 5e t/m 8e bezetmelder staat met stroom en massa verbonden met de Booster. De massa van het betreffende baanstuk is verbonden met de massa van de booster. Er wordt een bezetmelding gesignaleerd zonder dat er iets op staat. Als ik de wagon erop zet, brand de verlichting.
- Zodra ik echter de massa verbinding tussen IB en booster los maak, is de bezetmelding zonder wagon weg. Jippie dacht ik. Dus niet. Als ik de wagon op de rails zet krijg ik een bezetmelding zoals het hoort, maar de verlichting brand niet. Huh. Wat nu?

Mvg.

Olaf

Lokpaint

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2010, 22:47:37 »
Hoi

Ik zou de massa (uitgang!) van IB en nooster niet via de rail, maar via een direkte draad verbinden. k-rail heeft nogal wat weerstand.

Verder..zijn de fases van je trafo's gelijk? Ik weet niet of dit iets uitmaakt, maar zou zomaar kunnen.

bart

vonbose

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2010, 22:52:14 »
Hoi,

Hoe bedoel je. De massa wordt op meerdere plaatsen op de baan aangesloten via een ringleiding. Deze ringleding staat in contact met de IB en Booster. De fases heb ik gelijkgericht, maar dat maakte geen verschil.

Mvg.

Olaf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2010, 23:40:07 »
De massa wordt op meerdere plaatsen op de baan aangesloten via een ringleiding.
Nou wil ik niet flauw doen, maar die ringleiding zie ik niet op je tekening.
Heb je echt getekend hoe het werkelijk zit, of heb je getekend zoals het volgens de handleidingen zou moeten zitten?
Als het echt zo zit als je getekend hebt is het niet verkeerd. Daarom maar wat vragen:
-Is de middenrail overal goed geïsoleerd?
-De detectie hoort alleen te reageren op een loc of rijtuig met sleper, wat gebeurt er als je er een rijtuig zonder sleper op zet?
-Zijn de s88 kabeltjes goed aangesloten? (pijl op de 5233 moet naar de centrale wijzen)

Bij het testen moet je nooit de massa ergens losmaken. De massa is de referentie voor je hele systeem, en als je die ergens onderbreekt kunnen er allerlei rare dingen gebeuren.

Trafo's gelijk polen mag niks uitmaken, in ieder geval niet voor dit probleem.
Waar het dan wel voor uit kan maken, tja, die vraag komt op forums met enige regelmaat naar boven. Maar er is nog nooit iemand geweest die mij dat heeft kunnen uitleggen, behalve de opmerking dat de fabrikant zegt dat het moet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2010, 23:57:44 »
Dit bericht is gewist.
Ik werd op mijn vingers getikt omdat het niet klopte.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2010, 08:59:46 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

vonbose

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2010, 09:21:21 »
Klaas,

Ik weet niet welk deel je gewist hebt, of waarvoor je op de vingers getikt bent maar alle hulp is welkom ook al lijkt het flauw gesteld.

Kort geantwoord:
- Ja er is een ringleiding en nee die staat niet op de tekening omdat ik hem voor het probleem niet belangrijk achtte, en ja zoals ik getekend heb is het gemaakt. Ik ben blij dat je aangeeft dat het dan goed is.
- Ja. Iedere keer als ik een nieuw segment aansluit, controleer ik met een lok of wagon dat het volgend segment geen stroom loopt, oftewel dat de isolatie 100% goed is.
- bij een rijtuig zonder sleper gebeurd er niets.
- S88 gecontroleerd gehad en dat is goed aangesloten. Kan ook niet anders want die heb ik op mijn oude baan ook gebruikt en toen had ik geen probleem. Op de baan gebruikte ik echter geen booster.

De massa heb ik los gemaakt om enig vervuiling uit de baan uit te sluiten voor het probleem.

Gisteravond laat heb ik om 24.00 nog iets geprobeerd wat veel belovend lijkt. Ik had bij moedertje marklin expres nieuwe verbindings boosterkabels gekocht tussen IB en booster. Nou heb ik gisteravond laat een oude gepakt en lijkt het probleem niet meer voor te komen. Het zal toch niet waar zijn he? Mijn halve bekabeling van de complete baan ligt er inmiddels weer uit.

Als ik vanavond tijd heb en anders uiterlijk morgenavond ga ik dit verder testen. Als het dit inderdaad blijkt te zijn, heb ik er wel even flink de smoor in.

Mvg.

Olaf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2010, 09:31:23 »
Olaf,

De opmerking die ik heb gewist bleek niet waar te zijn. Ik had niet goed genoeg in de handleiding gekeken. Is dus verder ook niet belangrijk.

De massa losmaken van het spoor werkt averechts. Je werkt nl. met stroomdetectie. Die stroom loopt via de 5233 (rode draad) naar de middenrail en dan via de trein naar de rails en dus naar massa. Als je dan de massa losmaakt van het spoor kan die stroom niet meer lopen, en zeggen de resultaten niks.

Die andere boosterkabel zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Het was al vreemd dat je op de uitgang van de IB en de booster verschillende spanningen meet. Dat kan normaal niet, want het signaal op de rails moet voor beide exact gelijk zijn.
Je hebt die kabel toch niet ondersteboven ingstoken?
Ik wacht even af tot je het verder hebt getest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

vonbose

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2010, 09:46:41 »
Hoi Klaas,

Nogmaals, de massa heb ik alleen losgemaakt om vervuiling te voorkomen. Het traject dat het probleem opleverde heb ik natuurlijk nog wel met de massa verbonden. Ik wilde het probleem gebied compleet geisoleerd kunnen analyseren.

Nee ik heb hem niet onderste boven gemonteerd. Dit past zelfs niet eens dus dan zou je echt moeten forceren om de stekker geplaatst te krijgen. Ik vermoed kabelbreuk in de marklin booster lijn. Laat ik het maar hopen aan 1 kant want dan heb ik tenminste eindelijk het probleem.

Mvg.

Olaf

vonbose

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2010, 21:57:14 »
Hallo,

Helaas geen verschil. Waarschijnlijk was de verbinding met het betreffende baanstuk gister niet helemaal goed. Inmiddels ook een andere S88 verlengstuk aangesloten. Ook dat geeft geen verschil. Alles nog op een andere booster aangesloten. Geen verschil.

Olaf