Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 00:43:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen
door
Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
Ronald Halma
06 September 2025, 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
06 September 2025, 22:07:22
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
06 September 2025, 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels
door
hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken?
door
Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
06 September 2025, 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
StefanNL_Plays
06 September 2025, 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
AP3737
06 September 2025, 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
06 September 2025, 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
06 September 2025, 09:38:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken? (gelezen 6950 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12278
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
«
Reactie #15 Gepost op:
03 November 2013, 09:57:43 »
De foto's zien er goed uit.
Hopelijk lukt het om het rijgedeelte beter te krijgen en de verlichting weer te herstellen.
Is er geen draadbreuk opgetreden bij het lampje ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
HansZ
Offline
Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
«
Reactie #16 Gepost op:
08 November 2013, 13:43:49 »
Nou, het kreng rijdt!
En mooi ook!
Kontaktveertjes een beetje bijgesteld en kleine drupjes olie op assen en krukpennen. Met gemak trekt de lok vier plan D's. Met een beetje moeite zelfs ook vanuit een R3-boog. De lok zelf kan net niet door een R3 boog, de bogie loopt toch aan tegen de cylinders en leibanen, jammer. Heuveltje op weet ik niet of dat lukt want ik heb geen stijgingen in mijn baantje. Het geluid erbij vanuit de digitrax SDN-144 decoder is ook een hele belevenis. Alleen start er zo nu en dan het gierende geluid op van een dynamo/generator/lichtmachine; en dat hoort natuurlijk niet thuis op een NS3900. Die kan ik wel uitzetten (dwz geluidsnivo op nul) maar dan ben ik ook de aardige geluidjes van bijvoorbeeld de tikkende luchtpomp kwijt. Het belgeluid kan wel individueel uitgezet worden.
Ook het ene defecte Ledje vervangen. De Ledjes heb ik met een drup KristalKlear gefixeerd in de messing lantarentjes. Dat dempt ook het nogal felle licht ervan; ik heb het nog verder afgezwakt met een beetje gele aquarelverf. Toch wel een beetje gek gezicht in het geval als de lampen niet branden: opvallende gele cirkeltjes. Ik ga de gele verf er weer afhalen (aquarelverf blijft wateroplosbaar) en het eens proberen met witte verf.
Maar toch.....
Er zitten nog wel wat probleempjes in:
De tenderassen hebben vrijwel geen zijwaartse bewegingsvrijheid en dat geeft in de bogen meer problemen dan ik in eerste instantie verwacht had; de losse tender reed bij de eerste analoge tests namelijk heel goed en overal doorheen. Ik zal iets van het chassisblok weg moeten frezen; hoe weet ik nog niet. Ook zal ik de tweede en derde tenderas een pietsie vertikale speling geven; dan komt er meer druk op as een en vier; deze aangedreven assen van de tender hebben de neiging om door te slaan als het moeilijk wordt. Ze blijven daarvan echter wel glanzend schoon! De tender zelf is zwaar genoeg.
Ook zal er een beetje extra gewicht achterin de lok zelf moeten. Door de zware klont witmetaal van de ketel heeft de lok de neiging om voorover te kiepen zodat de achterste drijfwielen loskomen. Dit gebeurt als de lok vooruit rijdt; dat wil zeggen als de tender de lok vooruit en dus voorover duwt. Omdat de drijfwielen stroom moeten afnemen is dit niet erg handig.
Er blijft nu nog één vervelend probleempje over. En dat is als ik de rookgenerator inschakel stort de zaak in en begint de lok op minder dan de halve snelheid kreunend te lopen.(de rookgenerator schakelt via F1 waar ook de nu uitgeschakelde bel onder zit) Kennelijk trekt de rookgenerator toch teveel stroom? Volgens specificatie gebruikt een Seuthe nr 23 slechts 70 mA en de functieuitgangen van de SDN-144 decoder moeten 125mA aankunnen. Hetzelfde effect van in elkaar zakkende snelheid treedt soms (!) ook op bij inschalen van de frontlichtjes; maar niet altijd.
Dit alles is voor mij een raadsel; zou er toch ergens een lekstroompje of hééél klein kortsluitinkje zitten? Ik heb bij inbouwen van de electronika juist m'n best gedaan op de isolatie. Of trekt de rookgenerator teveel weg van het totaal wat voor de motor beschikbaar zou moeten zijn (1A)? En die Ledjes gebruiken toch bijna niks? NB het Ledje in de vuurkist geeft geen problemen.
Ik overweeg om de rookgenerator en misschien ook de verlichting op een extra in te bouwen functiedecoder aan te sluiten; hopelijk is dan het gedonder over. Maar daarvoor moet ik wel de dichtgeplakte vuurkistonderzijde weer openmaken.
Door al dat gefreubel en de- en monteren is het verfschema er niet mooier op geworden. Daarom nog maar even geen plaatjes.
GrtZ
HansZ
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1572
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
«
Reactie #17 Gepost op:
08 November 2013, 16:32:33 »
Hallo Hans,
Ik zie dit draadje nu pas, anders had ik eerder gereageerd.
Ik heb vrij snel na de release een NS 3900 bouwpakket aangeschaft. Dit was nog in de tijd dat Joop Bolland nog voor DJH de Nederlandse bouwbeschrijvingen regelde.
Wat ik me uit die tijd nog herinner is dat ik de loc op zo'n 40 punten aangepast heb. Naast de nodige Philotrain onderdelen zijn de belangrijkste veranderingen de toepassing van een NWSL doulbe-idler gearbox en een Faulhaber 1331 motor met vliegwiel welke in de ketel aangebracht is. Gezien het relatief grote gewicht van de loc heb ik voor een aandrijving op de tweede aandrijfas gekozen waardoor ook een vrije blik onder ketel gerealiseerd is. Omdat er in die tijd nog geen smd-Leds waren heb ik van verlichting afgezien. De spuitwerk heb ik zelf gedaan; het bieswerk is door Philip Friskorn uitgevoerd.
Naast deze NS3900 heb ik ook al 'enige' tijd een NS6300 van dezelfde fabrikant in bouw. Hierbij wil ik de binnencilinderaansturing intact laten met behoud van het rijden door een 600 mm boogstraal. Als aandrijving pas ik een ESCAP RG4 aandrijving toe.
Groet, Rob
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
«
Reactie #18 Gepost op:
08 November 2013, 22:43:23 »
Da's interessant om de euvels van jouw 3900 te horen. Mijn 3900 heb ik min of meer volgens de instructies gebouwd, en rijdt naar wens. Qua boogstraal gaat het bij mij mis doordat het draaistel uit de rails loopt. Ik heb nooit problemen met kortsluiting gehad. Ook willen in sommige wissels die ik heb (R = 450mm) de drijfwielen een beetje klemlopen tegen de dwangrails. Met de tender heb ik heen probleem.
Qua topsnelheid is de loc niet de snelste, vermoedelijk omdat de lagers in de tender niet al te soepel zijn en omdat het ding nogal zwaar is. Door de tender op de loc te leunen heb ik het gewicht op de achterste assen kunnen verbeteren, al gaat dat niet op voor een tenderaandrijving. Toch kan die van mij net een 7 delige plastic Rheingold trekken. Misschien dat de zware belastig op de decoder van de motor de grenzen van de decoder opzoekt, en dat de rookgeneraor net een beetje teveel van het goede is. De andere mogelijkheid is dat de digitale centrale de extra stroom niet aankan.
Groet,
Rick
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?