Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 00:43:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
06 September 2025, 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
06 September 2025, 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
06 September 2025, 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 September 2025, 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
06 September 2025, 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
06 September 2025, 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?  (gelezen 6950 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #15 Gepost op: 03 November 2013, 09:57:43 »
De foto's zien er goed uit.
Hopelijk lukt het om het rijgedeelte beter te krijgen en de verlichting weer te herstellen.
Is er geen draadbreuk opgetreden bij het lampje ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2013, 13:43:49 »
Nou, het kreng rijdt!   :)  En mooi ook!  :)  Kontaktveertjes een beetje bijgesteld en kleine drupjes olie op assen en krukpennen. Met gemak trekt de lok vier plan D's. Met een beetje moeite zelfs ook vanuit een R3-boog. De lok zelf kan net niet door een R3 boog, de bogie loopt toch aan tegen de cylinders en leibanen, jammer.  Heuveltje op weet ik niet of dat lukt want ik heb geen stijgingen in mijn baantje. Het geluid erbij vanuit de digitrax SDN-144 decoder is ook een hele belevenis. Alleen start er zo nu en dan het gierende geluid op van een dynamo/generator/lichtmachine; en dat hoort natuurlijk niet thuis op een NS3900.  Die kan ik wel uitzetten (dwz geluidsnivo op nul) maar dan ben ik ook de aardige geluidjes van bijvoorbeeld de tikkende luchtpomp kwijt. Het belgeluid kan wel individueel uitgezet worden.

Ook het ene defecte Ledje vervangen. De Ledjes heb ik met een drup KristalKlear gefixeerd in de messing lantarentjes. Dat dempt ook het nogal felle licht ervan; ik heb het nog verder afgezwakt met een beetje gele aquarelverf. Toch wel een beetje gek gezicht in het geval als de lampen niet branden: opvallende gele cirkeltjes. Ik ga de gele verf er weer afhalen (aquarelverf blijft wateroplosbaar) en het eens proberen met witte verf.

Maar toch..... ???  Er zitten nog wel wat probleempjes in:
De tenderassen hebben vrijwel geen zijwaartse bewegingsvrijheid en dat geeft in de bogen meer problemen dan ik in eerste instantie verwacht had; de losse tender reed bij de eerste analoge tests namelijk heel goed en overal doorheen. Ik zal iets van het chassisblok weg moeten frezen; hoe weet ik nog niet.  Ook zal ik de tweede en derde tenderas een pietsie vertikale speling geven; dan komt er meer druk op as een en vier; deze aangedreven assen van de tender hebben de neiging om door te slaan als het moeilijk wordt. Ze blijven daarvan echter wel glanzend schoon! De tender zelf is zwaar genoeg.
Ook zal er een beetje extra gewicht achterin de lok zelf moeten. Door de zware klont witmetaal van de ketel  heeft de lok de neiging om voorover te kiepen zodat de achterste drijfwielen loskomen. Dit gebeurt als de lok vooruit rijdt; dat wil zeggen als de tender de lok vooruit  en dus voorover duwt. Omdat de drijfwielen stroom moeten afnemen is dit niet erg handig.

Er blijft nu nog één vervelend probleempje over. En dat is als ik de rookgenerator inschakel stort de zaak in en begint de lok op minder dan de halve snelheid kreunend te lopen.(de rookgenerator schakelt via F1 waar ook de nu uitgeschakelde bel onder zit)  Kennelijk trekt de rookgenerator toch teveel stroom? Volgens specificatie gebruikt een Seuthe nr 23  slechts 70 mA en de functieuitgangen van de SDN-144 decoder moeten 125mA aankunnen. Hetzelfde effect van in elkaar zakkende snelheid treedt soms (!) ook op bij inschalen van de frontlichtjes; maar niet altijd.
Dit alles is voor mij een raadsel; zou er toch ergens een lekstroompje of hééél klein kortsluitinkje zitten? Ik heb bij inbouwen van de electronika juist m'n best gedaan op de isolatie. Of trekt de rookgenerator teveel weg van het totaal wat voor de motor beschikbaar zou moeten zijn (1A)? En die Ledjes gebruiken toch bijna niks?  NB het Ledje in de vuurkist geeft geen problemen.
Ik overweeg om de rookgenerator en misschien ook de verlichting op een extra in te bouwen functiedecoder aan te sluiten; hopelijk is dan het gedonder over. Maar daarvoor moet ik wel de  dichtgeplakte vuurkistonderzijde weer openmaken.

Door al dat gefreubel en de- en monteren is het verfschema er niet mooier op geworden. Daarom nog maar even geen plaatjes.

GrtZ
HansZ

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2013, 16:32:33 »
Hallo Hans,

Ik zie dit draadje nu pas, anders had ik eerder gereageerd.

Ik heb vrij snel na de release een NS 3900 bouwpakket aangeschaft. Dit was nog in de tijd dat Joop Bolland nog voor DJH de Nederlandse bouwbeschrijvingen regelde.
Wat ik me uit die tijd nog herinner is dat ik de loc op zo'n 40 punten aangepast heb. Naast de nodige Philotrain onderdelen zijn de belangrijkste veranderingen de toepassing van een NWSL doulbe-idler gearbox en een Faulhaber 1331 motor met vliegwiel welke in de ketel aangebracht is. Gezien het relatief grote gewicht van de loc heb ik voor een aandrijving op de tweede aandrijfas gekozen waardoor ook een vrije blik onder ketel gerealiseerd is. Omdat er in die tijd nog geen smd-Leds waren heb ik van verlichting afgezien. De spuitwerk heb ik zelf gedaan; het bieswerk is door Philip Friskorn uitgevoerd.

Naast deze NS3900 heb ik ook al 'enige' tijd een NS6300 van dezelfde fabrikant in bouw. Hierbij wil ik de binnencilinderaansturing intact laten met behoud van het rijden door een 600 mm boogstraal. Als aandrijving pas ik een ESCAP RG4 aandrijving toe.

Groet, Rob

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Aandrijving Modeloco NS 3900; gaat dit lukken?
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2013, 22:43:23 »
Da's interessant om de euvels van jouw 3900 te horen. Mijn 3900 heb ik min of meer volgens de instructies gebouwd, en rijdt naar wens. Qua boogstraal gaat het bij mij mis doordat het draaistel uit de rails loopt. Ik heb nooit problemen met kortsluiting gehad. Ook willen in sommige wissels die ik heb (R = 450mm) de drijfwielen een beetje klemlopen tegen de dwangrails. Met de tender heb ik heen probleem.

Qua topsnelheid is de loc niet de snelste, vermoedelijk omdat de lagers in de tender niet al te soepel zijn en omdat het ding nogal zwaar is. Door de tender op de loc te leunen heb ik het gewicht op de achterste assen kunnen verbeteren, al gaat dat niet op voor een tenderaandrijving. Toch kan die van mij net een 7 delige plastic Rheingold trekken. Misschien dat de zware belastig op de decoder van de motor de grenzen van de decoder opzoekt, en dat de rookgeneraor net een beetje teveel van het goede is. De andere mogelijkheid is dat de digitale centrale de extra stroom niet aankan.

Groet,
Rick