Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19

Auteur Topic: Ervaringen ESU  (gelezen 3109 keer)

maartens

• Offline Offline
  • Austria Express by Night
Ervaringen ESU
« Gepost op: 08 October 2010, 11:09:35 »
Afgelopen jaar bij het weer oppaken van deze hobby (na 25 jaar: van analoog N naar digitaal HO) heb ik besloten te kiezen voor producten van ESU voor wat betreft de digitale aansturing.
Ik heb een ECOS 2 aangeschaft en diverse loksounds ingebouwd. Ook heb ik een lokprogrammer om e.e.a. te programmeren.

Eigenlijk heb ik een beetje spijt:
- loksounds zijn slecht leverbaar
- al 2 loksounds gehad die kapot waren
- programmering hapert.

Ter toelichting:
Ik kan via de lokprogrammer de loksound programeren, ik beperk me daarbij tot het kiezen van een geluid en het instellen van de CV voor de bediening via de ECOS.
Regelmatig komt het dan voor dat:
- lokprogrammer kan niet programeren (herkent de decoder niet, of meldt simpelweg dat er geen decoder is aangesloten)
- na programeren 'doet er iets niet': Voorbeeld: gisteren een loksound ingebouwd in een Roco 43417 (V215) en dan werken de lampen niet. Opnieuw resetten en opnieuw proberen.
- na programmeren wil ik de betreffende lok via de ECOS 2 aansturen. Ik kies dan voor een <nieuwe lok>, kies DCC 128 (standaard instelling) en stel de betreffende CV waarde. Resultaat: niets!!
Ik laat dan de ECOS 2 de decoder uitlezen. Dat gaat over het algemeen goed. De ECOS 2 leest netjes de decoder uit (in dit geval leest ie netjes een Loksound V3,5 uit). Ook de ingeprogrammeerde CV leest ie netjes uit. Maar vervolgens kiest ie voor DCC 28 voor wat betreft de aansturing. Een loksound is toch een DCC 128?

Conclusie: ik heb er veel storingen bij het programmeren. Met name de samenwerking tussen de loksound, lokprogrammer en de ECOS2 is maar erg matig.

Ik kan nog wel meer irritaties vermelden maar wat zijn jullie ervaringen met de loksounds icm ECOS2 ?

Maarten
« Laatst bewerkt op: 08 October 2010, 11:11:33 door maartens »
Herintreder sinds 2010

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Ervaringen ESU
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2010, 13:33:27 »
Loksound kan op 14, 28 of 128 ingesteld worden.

Der LokSound V3.5 erkennt das DCC und Motorola® Protokoll.  Im DCC Betrieb kann er mit 14, 28 oder 128 Fahrstufen betrieben.

Programmeren via programmer. Waarschijnlijk heb je te maken met het Driver probleem tussen pc en programmer.
Even zoeken op lokprogrammer in de zoekfuncvtie en je vindt daar heel veel info over.

De Ecos kent ook een standaard instelling voor 14, 28 of 128 stappen.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2010, 14:49:05 »
Ik heb geen problemen met mijn esu's loksounds... Maar ik gebruik geen ECoS 2 maar een eenvoudige Multimaus en een lokprogrammer.... Geen enkel probleem.

Wat Han al aangeeft moet je kijken of er misschien een andere driver voor je usb-naar-serieel-kabel is. De standaard kabel van Esu werkte bij mij ook niet goed (Windows 2000 prof / Windows Vista Business). Een andere in gebruik en die werkt wel goed.

Wat betreft de instellingen: De instellingen van de lokdecoder en de ECoS2 moeten hetzelfde zijn. Als jij in de lokdecoder instelt dat deze DCC 28 (28 rijstappen) moet gebruiken dan moet je dat ook zo instellen in de ECoS2, dus op 28 rijstappen.

Als je de lok nog via de lokprogrammer aan het programmeren bent kan je nog controleren of de lok goed reageert met lampen e.d. als je de stuurstandfunctie gebruikt. Dan kan je kijken of de lok goed functioneert. Ook is het handig om de lokprogrammer op een los gedeelte van de baan of helemaal los van de baan te hebben.

Succes

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2010, 10:50:24 »
Ook bij mijn handelaar zijn de loksound decoders voldoende verkrijgbaar en ik heb nog nooit een probleem met het programmeren gehad met de lokprogrammer, ook niet met drivers. Misschien doe je zelf iets fout???
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

ikbenik79

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2010, 11:14:57 »
ik heb een ecos 1 met alleen maar esu decoders en loksound decoders.
heel af en toe dat de loksound decoder verkeert is geprogrammeert. is meer van dat bepaalde dingen niet goed zijn ingesteld. even weer opnieuw programmeren en testen met lokprogrammer. en meestal is het dan goed. de usb naar rs232 converter kan problemen geven met de drivers. let hier goed op. soms pakt mijn computer de converter niet eens of heel slecht. er uit halen 1 min wachten en er weer in steken.

groetjes ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

maartens

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2010, 09:24:11 »
Ben gisteren weer eens in de weer geweest met mijn ESU spullen.
- de lokprogrammer heb ik aan een andere PC gehangen en werkt nu naar behoren. Mijn probleem was dat ik wel de decoders kon uitlezen en ook de CV's kon programmeren maar bij een soundupdate kreeg ik steeds een foutmelding. Waarom dit nu niet meer gebeurt nu ik een andere PC gebruik is mij onbekend. De 'USB converter' is ook mijn verdachte, de driver al eens geupdatet maar dat maakt niets uit. Jammer genoeg moet ik dus nu een andere PC gebruiken en dus steeds met de te programmeren lok's 'op en neer lopen'. In ieder geval laten de loksounds zich weer naar wens programmeren.
- de ESU ECOS 2 is ook gekoppeld aan mijn trein-PC. Met name om een back up te maken en om 'treinplaatsjes' te downloaden en in de ECOS te zetten. Een back-up maken lukt echter (ook) niet meer. De PC meldt steeds dat er 'geen twee processen tegelijk uitgevoerd kunnen worden'.
- ECOS 2 gereset maar omdat de backup dus niet gelukt is ben ik nu alle geprogrammeerde lok's kwijt.
- inlezen van decoders met de ECOS gaat goed, duurt alleen erg lang.
- het wijzigen van de CV's is lastig via de ECOS. Via 'lok wijzigen' kun je snel CV1  wijzigen. De lok reageert op het programmeren maar de CV waarde wijzigt vervolgens niet.

Dit zijn nog maar enkele van mijn problemen. Het resetten heeft dus niet geholpen.
Ik zal wel mijn PC eens opnieuw formateren en inrichten. Ik verdenk ook de firewall (Comodo) en AVG virusscan de 'communicatie' te frustreren.

Kortom, een hele avond bezig, veel frustraties en ben eigenlijk weinig opgeschoten.
Herintreder sinds 2010

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2010, 09:33:08 »
Wat je nog zou kunnen doen, is de driver geheel de-installeren via apparaatbeheer en dan opnieuw installeren. Ik heb de ervaring dat de driver behorende bij de lokprogrammer/software 2.6.2 beter werkt dan de nieuwste versie. Overigens is het zo dat je ook kunt proberen een andere driver van een USB-converter te installeren. Tip de-installeer dan wederom een eventuele vorige versie, zodat de driver er "schoon" geinstalleerd wordt.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2010, 09:47:36 »
Citaat
Ik zal wel mijn PC eens opnieuw formateren en inrichten. Ik verdenk ook de firewall (Comodo) en AVG virusscan de 'communicatie' te frustreren.

Vooral dat laatste.... gewoon "puur" beginnen met zo min mogelijk lopende processen.
Zou trouwens in het hele verhaal wel handig zijn als je even de soort pc (de "oude" en de huidige") vermeld met welk besturingssysteem. Want daar ligt hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van je problemen.

maartens

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2010, 10:15:27 »
Mijn 'trein PC' is een simpele Pentium 4 met windows XP sp3.
Mijn 'werk PC' is een Intel Duo Core met Windows 7.

Citaat
Ik heb de ervaring dat de driver behorende bij de lokprogrammer/software 2.6.2 beter werkt dan de nieuwste versie

Ik heb het idee dat de nieuwe driver goed met Windows 7 werkt en niet/minder met XP.
Kan ik deze oude driver nog ergens vinden? Ik kan mijn originele CD niet vinden en op de ESU site vind ik alleen de recenste software.

« Laatst bewerkt op: 12 October 2010, 10:18:05 door maartens »
Herintreder sinds 2010

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2010, 12:39:12 »
Stuur mij even een PM en ik zorg er voor dat je de driver krijgt. Helaas zeg je er niet bij welke versie van W7 je hebt want bij W7 64 bits heb je een specifieke driver nodig en werkt de 32 bits driver hoogstwaarschijnlijk niet goed.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2010, 23:10:26 »
Ik heb mijn lokprogrammer een paar jaar niet gebruikt. De laatste keer was met software 2.6.? onder de gewonde Windows XP met de USB-kabel. Nooit enig probleem gehad.

Van de week de lokprogrammer weer eens tevoorschijn gehaald. De nieuwste software 2.7.7. gedownload en geïnstalleerd, inclusief de USB-driver op de PC, die inmiddels onder XP-SP3 draait.
Programmer aansloten en.... uploaden soundimage geeft steeds een foutmelding. Lukt dus niet.

Toen de programmer maar eens via de seriële kabel aangesloten op de PC (ja, die heeft nog een seriële poort) en nu lukt het uploaden van een soundimage opeens wèl. Nou ja, meestal dan. Soms gaat het hier ook fout. Dan helpt het wel eens om de lokprogrammer uit te schakelen en na een tijdje weer aan.

Toch heb ik heimwee naar de oude XP met software 2.6.? Gelukkig heb ik dat nog op een andere partitie staan. Alleen kan ik de nieuwe soundbestanden van Esu er niet meer mee uploaden.

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 14 October 2010, 08:40:23 door Eenerspoor. Reden: XP-SP3 erbij gezet. »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2010, 23:36:39 »
Hoi,

Precies hetzelfde gehad met de ESU LoPi decoder-update-software-die-via-de-locprogrammer werkt:

USB adapter ( geen ESU, maar 1 die altijd en overal mee werkt, zelfs Koploper ;) ) geeft een fout, NADAT ! de decoder gewist is  >:( >:( Decoder is daarna niet meer te benaderen of te gebruiken... ( was erg vervelend, daar het de decoder was die ik in Chris' Plan U 'vast' ingebouwd had...  :( )

Na een aantal keren tevergeefs proberen de lokprogrammer aan de 'harde' COM1 gehangen: Update probleemloos  :D

Grtzz,

Karst

P.S. Overigens werkt de programmersoftware wel met die USB adapter...  :-\ ???

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2010, 00:42:31 »
Betreffende de verkrijgbaarheid van Loksounddecoders: je bent er toch wel van op de hoogte dat je niet een lege decoder hoeft te kopen, maar je ook met welk geluid dan ook voorgeprogrammeerde decoder kan kopen? Wellicht ten overvloede, maar belangrijk om te weten als je het niet weet: wel het juiste geluidsbestand gebruiken, niet Loksound Micro voor een gewone Loksound.

Die lokprogrammer samen met het ESU teststation zijn een van de leukste dingen die ik voor mijn modelbaan heb gekocht. Even spelen met een ander geluidje! Ik heb 'm overigens op mijn Mac aan gesloten via USB en middels Parallels en Windows XP stuur ik 'm aan. Nooit problemen, temeer ook daar Windows alleen hiervoor gebruikt wordt en de gebruikelijke conflicten met buggy Microsoft systemen dus niet zouden moeten voorkomen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2010, 08:50:23 »
geeft een fout, NADAT ! de decoder gewist is  >:( >:(

Dat is dus mijn nachtmerrie: dat een decoderupdate mislukt en je het ding weg kunt gooien.

Is zo'n firmware-update echt zo nuttig?

En, kijkend naar mijn vorige bericht: is er een manier, een trucje desnoods, om nieuwe soundupdates te uploaden naar de decoder met software 2.6.*?

@Sven:
Ja, experimenteren met geluiden vind ik soms ook leuk, maar daar heb ik niet een teststation voor nodig. Lok rijdt gewoon op de baan, bijvoorbeeld een diesel met stoomlokgeluiden. :D

Ik wil ook eens gaan experimenteren met soundslots en zo. Voornamelijk omdat Koploper mijn loks wel heel netjes laat afremmen, zo netjes dat de remgeluiden niet meer worden afgespeeld. :-\ Die hoor je wel als de lok wat "bruter" wordt geremd bij handmatig rijden.
Je schijnt die remgeluiden ook te kunnen koppelen aan een functietoets, maar ik ben er nog niet achter hoe je dat doet.  ???

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 14 October 2010, 08:56:13 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

maartens

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2010, 09:04:42 »
Van Rob een oude(?) driver gekregen en geinstalleerd (bedankt Rob) en die doet het dus wel onder XP. Ik kan dus nu weer geluiden/sounds uploaden.

Gisteren lukte het me ook om een back up van de ECOS op de PC te maken.

Nu maar weer eens begonnen om alle lok's in de ECOS te programmeren.

Wat nog steeds niet goed werkt is de CV's programmeren via de ECOS. Beste methode is de lok helemaal programeren via de lokprogrammer en dan inlezen in de ECOS.
Helaas kan ik mijn Trix loks met Trix decoders niet inlezen in de ESU lokprogrammer (logisch natuurlijk).

Gekke is ook als ik CV's (bijvoorbeeld CV 1 (lokadres) of CV 5 (max snelheid) probeer te wijzigen via de ECO de lok ineens geen verlichting meer voert noch geluid maakt.

Het blijft allemaal erg onduidelijk.

Ook mijn V100 van Roco eens opengemaakt en me afgevraagd of ik daar een loksound in krijg... Pff erg krap.... de speaker krijg ik wel weg in het machinistenhuis maar de decoder kan niet in de dieseltank omdat de sounddecoder groter is dan de standaard decoder.

In ieder geval ben ik weer iets blijer met ESU.

« Laatst bewerkt op: 14 October 2010, 09:23:55 door maartens »
Herintreder sinds 2010