Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: activeren+ aansluiten viesmann decoders 5212 icm koploper  (gelezen 2255 keer)

Berttrein

• Offline Offline
activeren+ aansluiten viesmann decoders 5212 icm koploper
« Gepost op: 10 October 2010, 13:21:27 »
Hallo,

Ik ben weer toe aan een volgende fase bij het aanleggen van mijn modelbaan.
Ik heb een Fleischmann baan met de intellibox van Fleischmann en wil nu via koploper gaan werken. Nu heb ik een aantal vragen over de wisseldecoders van Viessmann nr 5212.
1. Ik heb een fleischmann wisseldecoder. Hier achter wil ik de 6 viessmann decoders plaatsen. Kan dat en zo ja hoe verbind ik deze?
2. Hoe sluit ik het aan op de intellibox?
3. Kan ik voor de stroomtoevoer van de decoders een gewone analoge trafo gebruiken? Dit om het stroomverbruik van de digitale spanning te ontlasten.
4. Hoe zorg ik dat ik ze goed programmeer. Als ik het goed heb begrepen moet dat via de intellibox en mag ik aan de decoder niet hetzelfde nr geven als een loc. Kan ik dan wel de fleischmann wisseldecoder op 1 houden (staat hij al op) en de viessmann decoders beginnen met bv nr 50 en verder?
5 in dat laatste geval; gaat de nummering van de wissels dan wel van 1t/m 4 en vervolgens de tweede (nr 50 in dit geval) naar nr 5 t/m 8) etc?
Alvast bedankt voor jullie reactie! Groet Bert

Ben

• Offline Offline
Re:activeren+ aansluiten viesmann decoders 5212 icm koploper
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2010, 13:47:52 »
1 Ja dat kan. Elke decoder sluit je aan op de digitale spanning, zie 2).
2 Aan de digitale (baan)spanning van je IB of je booster als je die hebt, maakt niet uit.
3 Ja, dat heeft zelfs de voorkeur.
4 Inderdaad via de IB. En een wisseldecoder is wat anders als een lokdecoder dus dezelfde adressen is geen probleem.
5 Als je Fl* decoder de eerste is heeft deze de wissels 1 t/m 4. De eerstvolgende Viessmann krijgt dan 5 t/m 8, de volgende 9 t/m 12, enz, enz. Hoe je de Viessmannen progammeer staat in de manual.

Gr, Ben.

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2010, 15:21:01 »
Hallo Ben, Dank voor reactie.
Ik heb nav nog een aantal vragen:
ad 1. verbind ik de decoders onderling (fleischmann met viessmann en viessmann-viessmann)?
ad 3. is er ergens een foto of plaatje als voorbeeld? dat werkt bij mij meestal beter. Ik wil voorkomen dat ik de boel kapot maak.
ad 4: op het project mittelstad staat bij de uitleg van het programeren het volgende. Wat moet ik daar mee?
Tip:
-  In de kolom "Dadr" geef je het digitale adres van de wisseldecoder op. Begin voor de eerste 4 wissels bijvoorbeeld met 1, de volgende 4 wissels met 2 enz.
  Let op: Het adres van een wisseldecoder mag niet overeen komen met het adres van een locdecoder.
Wederom dank voor jullie reactie!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2010, 16:27:00 »
Hallo Bert,

1) en 2) Voor het onderling verbinden: hoeft niet, je moet ze aansluiten op het DCC-signaal en de voeding. Zie ook in de encyclopedie: De Centrale Voedingsleiding en Wissels digitaliseren Daar staat hoe je het een en ander kan aansluiten. Welke aansluitingen je moet gebruiken staat goed aangegeven in de handleiding van de Viessmann nr 5212 (Aansluitingen J + K zijn de aansluitingen van het digitale signaal, E~ + E~ zijn de aansluitingen voor de gewone analoge trafo)

3) Wat Ben al aangaf: Het maakt niet uit of je adres al in gebruik hebt voor een locomotief. Die twee reeksen zijn van elkaar gescheiden en bijten elkaar niet. Je kan gewoon voor de eerste wisseldecoder 1 t/m 4 en voor de volgende 5 t/m 8, enz. gebruiken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2010, 16:30:15 »
ad 4.

Geef je de Fleischmann decoder 1, dan bedien je deze met de knoppen voor de wissels 1 t/m 4. Geef je de Viessmann decoder 2, dan bedien je deze met de knoppen voor de de wissels 5 t/m 8 enz. Je kan dus best de decoder nummer 50 geven, maar dan bedien je deze met de knoppen voor de wissels 196 t/m 200. Niet echt handig.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2010, 16:40:21 »
3) Wat Ben al aangaf: Het maakt niet uit of je adres al in gebruik hebt voor een locomotief. Die twee reeksen zijn van elkaar gescheiden en bijten elkaar niet. Je kan gewoon voor de eerste wisseldecoder 1 t/m 4 en voor de volgende 5 t/m 8, enz. gebruiken.

Tekst dat decoderadres en locadres niet gelijk mogen zijn, staat letterlijk in de handleiding van het TC. Ik heb er echter in de praktijk nog nooit problemen mee gehad  ;) Ik werk zuiver met DCC en Viessmann/LDT decoders.Misschien dat het bij een andere configuratie wel uitmaakt.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2010, 17:15:16 »
Inderdaad dat staat in de handleiding.... Alleen dat geldt voor FMZ formaat decoders. Voor DCC-decoders maakt het niet uit dan kan je dezelfde adressen gebruiken. zie ook dit stukje van de handleiding:

Citaat
Bij het aanmelden van een virtueel adres wordt aangegeven, welk decodernummer de magneetartikelontvanger heeft, waaraan de wissel of het sein is aangesloten en welk dataformat TWIN / FMZ of DCC door deze magneetartikelontvanger wordt gebruikt. Virtuele adressen van wissels of seinen kunnen liggen tussen 1 en 2000. De decoderadressen van de magneetartikelontvangers 6850 kunnen liggen tussen de 1 en de 119, hun dataformat wordt aangeven met een F. Een decoderadres van een magneetartikelontvanger mag niet identiek zijn met het decoderadres van een loc. DCC- magneetartikelontvangers hebben decoderadressen tussen de 1 en 512 en hun dataformat wordt met een D aangegeven.

groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2010, 20:03:41 »
Hallo Marc en Ronald,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het is mij weer duidelijker geworden. Met name de gegevens uit de encyclopedie zijn ook handig omdat er beelden bij zijn.
De eerste stap is dus het goed aansluiten van de decoders....
Voor de digitale spanning kan ik dus ook op de ringleiding aansluiten. Bruine als voeding en de rode (voor de ongedetecteerde stukken). Kan iemand dat laatste nog bevestigen zodat ik zeker weet dat ik het goed doe?

Dank en groet,

Bert

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2010, 20:57:52 »
Hallo Bert,

voor de ongedetecteerde kan je nog een extra draad trekken :) Zeker als je de diodeschakeling wil toepassen... De rode en bruine draden komen rechtstreeks van je centrale af en geven spanning aan je baan en signaal aan de (wissel)decoders. Dus je hebt dan 5 draden als CVL (Kleuren bijvoorbeeld, deze mogen afwijkend zijn: Rood en bruin voor DCC-signaal, groen voor ongedetecteerde stukken, zwart en wit voor analoge spanning voor voeding wisseldecoders)

Groeten Ronald.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2010, 03:13:19 »
Hi All,

Het is niet zo dat het decoderadres ook het wissel adres bepaalt bij het IB/TC systeem. Mijn wisseldecoders beginnen bij 100 (oude FMZ) en lopen dan op. Dat zijn verder ESU en Viessmann decoders. De Viessmanns krijgen apart stroom, de ESU's niet, want dan schakelen ze vreemd genoeg niet lekker. Mij wissels beginnen bij 1 en lopen dan op. Het hoogste nummer nu is 99, dat is een aparte wissel in een testspoor. Je kunt namelijk in je IB/TC elk wissel nummer aan elke gewenste decoderuitgang koppelen. Bovendien kun je elke decoder zijn goede adres geven. Het is dus een heel felxibel systeem. Ik ben nu op reis, dus ik kan even niet het overzicht geven van mijn indeling.
Met beste groeten,

Dirk Meijer