Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:39:47
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:38:55
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Weerd
Vandaag
om 20:35:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Hans1963
Vandaag
om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc
door
Ben
Vandaag
om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
Vandaag
om 18:18:06
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
Vandaag
om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:58:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:54:23
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
Vandaag
om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:22:26
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 17:20:26
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:16:02
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:07:49
Opstelbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
dennie
Vandaag
om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:41:05
Dat overkomt mij niet.
door
wob
Vandaag
om 14:14:13
The Summer of 69
door
Gert Arkema
Vandaag
om 13:08:55
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
Vandaag
om 12:30:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Hoe gaan we dit aanpakken?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe gaan we dit aanpakken? (gelezen 14929 keer)
René 4312
Offline
Berichten: 822
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #15 Gepost op:
03 October 2010, 23:25:49 »
Stig, heb je nog 2 dubbelpolige wisselschakelaars in je rommelbak liggen?
Gelogd
René
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #16 Gepost op:
03 October 2010, 23:36:03 »
Nee, wel een hele berg enkel polige... Maar ik denk dat ik eruit ben, ik ben er nog eens voor gaan zitten. Mede door jullie input ben ik tot het volgende gekomen:
Stel ik wil spoor 3 gebruiken om een trein van weg te trekken, naar spoor 1 of spoor 2. Dan kies ik dus naar welk spoor ik wil, bijvoorbeeld spoor 1. Dan zet ik de 3 standen schakelaar voor de te berijden spoorsecties op "1" en kan de trein wegrijden op trafo 1.
Ook zo voor spoor 2. Secties die niet in een "meervoudig berijdbaar stuk" zitten, hoeven alleen een 2 standen schakelaar te hebben met de juiste trafo en "uit". De anderen kan volstaan met 3 standenschakelaar met 1/uit/2 en eenmaal het beginstuk van spoor 3, welke met trafo 1, 2 en natuurlijk 3 bediend moet worden. Dit is geen sectie waar je een trein stil zet, dus de "uit" komt te vervallen en de drie standen kunnen voor de 3 trafo's gebruikt worden.
Snapt iemand het nog? Anyway, gaat dit werken zo? Denk het wel he. Je moet wel een lel schakelaars omzetten (de wissels ook natuurlijk) maar dat is alleen maar leuk. Ik zet bij de schakelaars dan ook de teksten 1/uit/2 of 1/2/3 of 1/uit en 2/uit. Enzo. Lijkt me dat een ander de baan daarmee ook kan bedienen. De Trafo's 1 en 2 verwerk ik dan in het frontpaneel van de baan, de derde een handheld voor de sporen vooraan (spoor 3 en verder). Het beperkte sporenplan voorkomt eigenlijk dat het al te complex moet, want het heeft geen enkele zin om van trafo 3 naar de twee hoofdrijbanen te rijden.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
René 4312
Offline
Berichten: 822
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #17 Gepost op:
03 October 2010, 23:41:06 »
Dit was mijn oplossing:
Verwijder de volgende isolaties (hebben volgens mij geen nut)
1: tussen A en 1.2
2: tussen D en 3.1
3: tussen B en C
4: tussen C en 2.1
Verbind de trafo's aan de - kant aan elkaar en isoleer de spoorstaven maar aan één kant. Sluit alles aan volgens onderstaand schema. Kan of wil je de trafo's onderling niet doorverbinden dan heb je 2 vierpolige wisselschakelaars nodig en onderstaand schema zowel voor de + als de- kant uitvoeren.
Spoor 1.1 aan trafo 1
Spoor 2.2 aan trafo 2
Spoor 10.1 t/m spoor 9.1 aan trafo 3
wissel E t/m I aan trafo 3
Hier apart van de wissels uiteraard bedienen.
Master1 heeft voorrang op master2, er kunnen nooit 2 trafo's op 1 sectie komen.
[Edit] Er gaat echter één ding mis zie ik nu, als er een trein op spoor 2.1 staat, en master1 neemt de boel over dan reageert deze trein ook, maar zo staat het ook in jouw opzetje.[/Edit]
Ik hoop dat je er wat aan hebt,
René
«
Laatst bewerkt op: 04 October 2010, 02:13:02 door René 4312
»
Gelogd
René
genincr
Gast
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #18 Gepost op:
04 October 2010, 05:59:15 »
Citaat van: stig op 03 October 2010, 23:36:03
Je moet wel een lel schakelaars omzetten (de wissels ook natuurlijk) maar dat is alleen maar leuk.
In het begin is het leuk, maar ik zou het vervangen door een paar relais en een diodematrix.
En dan zet je die tekst bij een drukknopje.
Werkt heel safe, heel simpel en een trein komt niet -per ongeluk- op een spoor met een anders gepoolde trafo.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #19 Gepost op:
05 October 2010, 01:39:42 »
Hoi Rene, ik vind je schema interessant. Ik kan zoiets niet verzinnen. Ik probeer nu na te pluizen wat je bedoelt met de verschillende schakel posities. Ik zie het correct dat er gebruik word gemaakt van 2 schakelaars, met 2 wisselcontacten. Nml. Master 1 en Master 2.
Master 1 stand 1 (zoals getekend) schakelt B/C/2.1 op trafo 2. Master 2 schakelt D/3.1 op trafo 3 en A/1.2 op trafo 1.
Dit is de uitgangssituatie voor normaal rechtdoorgaand verkeer.
Eerste afwijking.
Master 1 stand 2 schakelt B/C.2.1 op trafo 1 en D/3.1 op trafo 1. Master 2 blijft op stand 1 en dus A/1.2 op trafo 1.
In deze situatie kan ik met trafo 1 van spoor 3.1 naar 1.2 rijden.
Tweede afwijking.
Master 1 terug naar stand 1 schakelt B/C/2.1 op trafo 2 en D/3.1 ook op trafo 2. Master 2 naar stand 2 schakelt A/1.2 naar trafo 2.
In deze situatie kan ik met trafo 2 van spoor 3.1 naar 2.2 of 1.2 rijden.
Derde afwijking.
Master 1 stand 2 geeft B/C/2.1 op trafo 1 en D/3.1 op trafo 1. Master 2 op stand 2 geeft A/1.2 op trafo 2.
Dit lijkt mij een ongewenste situatie? Of een niet nodig zijnde schakeloptie. Klopt dat?
Ik ga mijn eigen schema nu nog aanpassen op de weg te halen isoleersecties (ik verbind ze onder de baan wel door), want ze zijn zoals je terecht opmerkt overbodig op sommige plekken, om minder schakelaars toe te hoeven passen.
Goed, dat heb ik gedaan en dan heb ik nog maar 3 3-standen schakelaars nodig. Het is weliswaar simpeler, maar ik zie nu dat ik dus vergeet dat in jouw schema je inderdaad voorkomt dat je met een loc op trafo2 een trafo 1 gebied binnen kan rijden, afgezien van die ene ongewenste schakelmogelijkheid. In mijn geval met losse schakelaars, kun je dus doodleuk van spoor 2.2 op trafo 2 op B/C/2.1 onder trafo 1 (als die verkeerd gezet is) terecht komen. Zal er lekker uitzien als die trafo de andere kant op staat...
«
Laatst bewerkt op: 05 October 2010, 01:51:16 door stig
»
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
René 4312
Offline
Berichten: 822
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #20 Gepost op:
05 October 2010, 21:25:54 »
Ik zal even een tabelletje met de schakelstanden en mogelijkheden in elkaar flansen, momentje aub.
Het nadeel is in situatie 3: ga je van 3.1 naar 2.2 of andersom dan kan je spoor 1 niet gebruiken.
Misschien is het beter om van de dubbelpolige schakelaar Master 2 het rechter gedeelte te laten vervallen en spoor/wissel A/1.2 continue op trafo 1 te zetten.
Dan worden de situaties als volgt:
Situatie 1: alles rechtdoorgaand
Situatie 2: van spoor 3.1 of 2.1 naar spoor 1.2 met trafo 1
Situatie 3: van spoor 3.1 naar spoor 2.2 met trafo 2, spoor 1 blijft berijdbaar
Situatie 4: is hetzelfde als situatie 2
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden.
René
«
Laatst bewerkt op: 05 October 2010, 22:31:19 door René 4312. Reden: Tekst en tabel toegevoegd
»
Gelogd
René
René 4312
Offline
Berichten: 822
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #21 Gepost op:
06 October 2010, 00:26:04 »
Oftewel dit schema:
en dit tabelletje:
René
Gelogd
René
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #22 Gepost op:
06 October 2010, 00:40:03 »
Dank je wel Rene, ik ga hier eens naar kijken.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
René 4312
Offline
Berichten: 822
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
«
Reactie #23 Gepost op:
06 October 2010, 01:31:38 »
En dan nu mijn laatste oplossing, bestel die 2 dubbelpolige wisselschakelaars maar af en bestel 2 4-polige wisselschakelaars.
Ik heb het schema even in 2 delen gesplitst, voor de duidelijkheid. In schema 1 komen master 1 en 2 voor en in schema 2 ook, maar beide als 2 polige. Van schema 1 en 2 is dat echter dezelfde schakelaar maar de 2 andere kontakten.
Schema 1:
Schema 2:
Tabel:
Nu schakelen we dus meteen de wissels erbij, en lijkt het geheel me nu behoorlijk "hufterproof".
Situatie 1: lijkt me duidelijk.
Situatie 2: Van spoor 1 naar 3 op trafo 1.
Situatie 3: Van spoor 2 naar 3 op trafo 2, spoor 1 blijft te regel met trafo 1
Situatie 4: Van spoor 1 naar 2 op trafo 1, spoor 3 blijft te regelen met trafo 3
Ik heb de wissels A,B,C en D nu meteen mee laten schakelen want het heeft toch geen zin om deze apart te bedienen, zo voorkom je denk ik bedieningsfouten.
Je wissels moeten uiteraard wel een eindafschakeling hebben en je moet de nul van de trafo's kunnen doorverbinden.
Wat bij jou "schakelaar systeem" wel kan is dat je met trafo 3 naar spoor 2 rijd (vanaf spoor 3) en met trafo 2 van spoor 2 naar spoor 1, dat kan hier niet.
Dit lijkt me een oplossing waarbij je helemaal geen 3 standenschakelaars meer nodig hebt, alleen nog schakelaars voor de wissels (en het stroomloos zetten) in de opstelsporen.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
(en ik heb weer lekker een paar uurtjes gepuzzeld.
)
René
Gelogd
René
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Hoe gaan we dit aanpakken?