Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: opvullen en afwerken verhogingen  (gelezen 2284 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
opvullen en afwerken verhogingen
« Gepost op: 15 January 2007, 22:50:36 »
Op mijn baan zijn verschillende nivo's en dus ook verschillende verhogingen te vinden.
De rails ligt op stukken hout die langzaam stijgen. Echter zoals eht er nu ligt kijk ik dwars door het houtwerk overal door heen.
De dijk waar mijn rais dus op ligt moet netjes dichtgemaakt worden.

Ik zie echter geen mogelijkheid om dat netjes te doen, vandaar hier ene berichtje met de vraag of men hier tekst + foto's wil plaatsen, (of per email versturen), hoe men de tussenruimte tussen straatnivo en spoordijk heeft opgevuld.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2007, 23:33:17 »
Zonder foto: ik heb dijktaluds bijna allemaal dichtgemaakt met golfkarton.
Kost niks, weegt niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rene_H

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2007, 09:29:11 »
Probeer eens horregaas, dit kan je heel makkelijk vast zetten met een niettang/pistool.
Daar overheen iets van gips of papier masjee of ander goedje.
En dan kan je je helemaal uitleven met gras etc.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 09:31:15 door Rene H(0) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2007, 10:08:44 »
Hallo Sander,
Ik vind het ook moeilijk er wat moois van te maken,je kan het zo doen als Klaas zegt, zelf maak ik een ondergrond van een paar lagen krantenpapier die ik netjes met schilderstape vastzet.En dan gips erover smeren.
 De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D
 -Peter
 Die 60 gr moet natuurlijk 30 gr zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 14:55:39 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Anoniem

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2007, 10:14:11 »
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D

Men zegt altijd: maximaal 45 graden...steiler kan slechts in uitzonderingsgevallen.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2007, 10:34:03 »
Zelfs 45 graden is al zeer stijl en kan al niet met elk grondtype gemaakt worden. Vandaar is de verhouding 2/3 beter en rieëler is. Het dichtmaken zou ik doen met horregaas, of met kippengaas papiermaché en eventueel als dekmanten het gips. (geen praktijkervaring maar zit ff simpel na te denken.)

Groeten,
Herman

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2007, 12:13:34 »
...uit een Eisenbahn-Journal, citerend van dhr J. Brandl:

40 graden max helling naast het spoor. Meer? Dan een steunmuur....of een gedeelte een steunmuur.

Natuurlijk persoonlijk, maar het liefst doe ik de zijkanten of met piepschuim of met kippengaas/pleepapier doordrenkt met houtlijm/gips/gras,bomen,etc....

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2007, 13:23:16 »


Gefotografeerd op Intermodellbau 2005

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2007, 14:37:14 »
Hallo Sander,

Om een idee te krijgen moet je op de volgende link eens kijken.
Het betreft hier de heer Keuterman, importeur van Marklin Nederland.

http://www.keuterman.nl/images/Bouw%20modelbaan%20foto%20album/index.html

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2007, 14:45:33 »
Hele mooi diaserie!!!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2007, 15:11:17 »
De hoek die het talud maakt is ook afhankelijk van het materieel wat er over heen rijdt.
Alleen licht materieel en een enkele lijn kan een groter talud betekenen, een dubbelsporige lijn waar ook goederen materieel over heen gaat zal in de praktijk vaak een talud van 30 graden of kleiner hebben.
Dat is allemaal uit te rekenen per gewicht.. ;D
Ik weet niet wat de richtlijnen van de NS hiervoor zijn

Misschien is dit iets wat je zoekt?
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_7.htm
staan 2 methodes bij, gips met gaas en piepschuim

mvg laurens