Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 08:13:56
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Spoorhumor door Tomasso
Vandaag om 07:50:22
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:19:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:08:22
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
  

Auteur Topic: Doormeten  (gelezen 3188 keer)

Dirk

  • Online Online
  • Berichten: 920
Doormeten
« Gepost op: 08 January 2007, 12:45:14 »
Heren,

Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Doormeten
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2007, 13:16:42 »
Dirk,

Zolang je IB geen kortsluiting aangeeft en je treinen gewoon rijden is er niets aan de hand.

Wil je echt zeker zijn dat er niets aan de hand is koppel dan alle bedrading naar decoders, terugmelders en de IB los en meet nogmaals.
Ook moet je al het rollend materieel van je baan verwijderen.

Je kan natuurlijk ook een los stukje C rails doormeten, dan weet je wat de weerstand zo'n beetje zou moeten zijn.

mvrg

Pieter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Doormeten
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2007, 14:30:59 »
     Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig  ( ~)aan  en hij toetert niet.

-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dirk

  • Online Online
  • Berichten: 920
Re: Doormeten
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2007, 14:41:34 »
     Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig  ( ~)aan  en hij toetert niet.

-Peter


Peter, met alles loskoppelen bedoel je daar ook alle terugmeldpunten van de S88 en alle wissels van de decoders of alleen de decoders van de sporen?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Doormeten
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2007, 16:29:23 »
Weet je ook bij welke weerstand je meter begint te piepen?
Als je decoders en andere verbruikers er op aangesloten houdt worden deze weerstanden/impedanties ook meegenomen. Bij een belasting met een weerstand van 10 ohm werkt de IB nog normaal en ik denk dat jou meter dan al begint te gillen.
Gebruik voor dit soort metingen een ohmmeter* en zorg ervoor dat je weet wat je meet.

* Ook meten met een ohmmeter kan je op het verkeerde been zetten aangezien decoders vaak geen zuivere ohmse weerstand hebben.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Doormeten
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2007, 16:46:56 »
 Haal de wisseldekoders er ook  aan een kant af. De bezetmelders moet je laten zitten.
=Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2007, 17:19:23 »
Lezers,

Als we zo doorgaan gaat iemand zijn baan afbreken terwijl er niets aan de hand is waarschijnlijk wordt er met de pieper gewoon een transistor resp. diode opengezet (laag-ohmig). Als alles gewoon werkt is er niets aan de hand en moet je dus niets doen.  Met deze meetmehode kan het echt niet.

Succes.

 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Doormeten
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2007, 17:28:54 »
Heren,

Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.

mvg
Dirk

Dirk,

Meten is weten, als je weet wat je meet!!!!!

Als je dat niet weet, heeft meten ook geen enkele zin.

Dus als de baan gewoon werkt, is er niets aan de hand.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Online Online
  • Berichten: 920
Re: Doormeten
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2007, 17:43:06 »
OK, goed nieuws dus, ik was alleen wat ongerust omdat ik vorige week een booster heb geprobeerd om aan te sluiten en dat ging helemaal de mist in. Vandaar mijn vraag, ik dacht dat het mss daarmee te maken had.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2007, 17:48:00 »
Dirk


Wat ging er mis met de booster?

Hans

Dirk

  • Online Online
  • Berichten: 920
Re: Doormeten
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2007, 19:24:30 »
Hans

Het is een tams booster, en eerst had ik door het ontladen van de elco's een transitor opgeblazen, maar dat leed was vlug geleden. Na het aansluiten van de booster op de baan, ging eerst alles goed, ongeveer 15 minuten, en vanaf toen kreeg ik steeds als de lok van de IB sectie overging naar de booster sectie een noodstop op de IB en de melding
kortsluiting baan -PT C/D LN.
de booster doet zijn werk tot de lok over de grens van de booster rijd. Ik heb vanalles uitgezocht maar niks kunnen vinden. Uit frustratie heb ik de booster weer terug van mijn baan gehaald. Ik ben momenteel toch nog in opbouw fase, dus ik rij niet met veel loks.
 Dat is kort geschetst het probleem met de booster.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

lokmuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Doormeten
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2007, 19:42:27 »
Dirk,
Is de polariteit van de booster naar de rails gelijk ten opzichte van de voeding van de IB.
gr Frits
n spoor

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2007, 20:05:15 »
Dirk

Kijk eens op pagina 16 (modelspoor-digitaal vraagbaak) hierin staat heelwat over de overgang van booster naar booster geschreven misschien heb jij iets aan dit gedeelte. Kijk ook wat Frits zegt. Waarom heeft het wel 15 minuten goed gewerkt? Kijk hier ook eens IB box en aansluiting B2. (via google booster b2)
http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/forum.php?id=2160

Hans
« Laatst bewerkt op: 08 January 2007, 20:10:51 door Ing. J.A. Flory. Reden: aanvullimg »