Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: Frankenwaldbahn/H0/=/II  (gelezen 3429 keer)

MHS84

• Offline Offline
Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Gepost op: 04 May 2011, 22:26:25 »
Beste mensen,

Via dit draadje wil ik jullie op hoogte houden van de modelbaan die ik sinds kort aan het bouwen ben.

Statistiek:
Schaal    H0 gelijkstroom
Tijdperk  II 1933-1945
Station   los gebaseerd op Probstzella

Eerst een stukje geschiedenis:
De Frankenwaldbahn is een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn tussen Saalfeld en Lichtenfels. De Frankenwaldbahn verbindt de Saalbahn uit het Noorden met de Ludwig-Süd-Nord-Bahn uit het Zuiden. Bij Probstzella en bij Rothenkirchen begint een steile helling die samenkomen op de top bij Steinbach am Wald. De lijn werd in 1885 voltooid, maar was toen slechts enkelsporig. In 1903 werd begonnen met de spoorverdubbeling, welke gereed kwam in 1914. In 1934 reikte de bovenleiding tot Nürnberg en in 1939 kwam het traject tot Saalfeld  onder de draad. Berlijn zou echter niet bereikt worden…
De Deutsche Reichsbahn liet e-locs ontwikkelen die op het traject Berlijn – München een snelheid van 180 km/u en op de Frankenwaldhellingen van 60 km/u konden bereiken. Het resultaat was de BR E 19. Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak bleven verdere ontwikkelingen uit. Van de E 19 werden slechts vier stuks gebouwd.
In Probstzella begint een enkelsporige zijlijn naar Bock-Wallendorf, die in 1899 in gebruik werd genomen. De uit Sonneberg komende lijn eindige in 1886 in Lauscha. Om regio het ontsluiten werd besloten het “gat” te dichten. Dit traject via Ernstthal am Rennsteig en Neuhaus am Rennweg kwam in 1913 gereed.
Deze zijlijn(nen) waren het domein van de BR 93 en BR 95.

Wordt vervolgd…

Gr,
Maarten

MHS84

• Offline Offline
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2011, 23:07:05 »
Het baanplan.

In elk modelbouwboek staat dat er compromissen gesloten moeten worden, dus ook bij mij. De sporen van/naar Saalfeld lopen dood in het kopstation. De zijlijn loopt in werkelijkheid parallel met de lijn naar Saalfeld. In model is dit “omgedraaid” en loopt over het spoor van Lichtenfels. Op spoor 1 past een D-trein van 120 cm. De loc wordt opgesloten waardoor een andere loc de trein moet overnemen voor de terugreis. Op spoor 2 is ruimte voor een personentrein van 90 cm. De loc kan via spoor 3 omlopen.
Bij mij mag een trein geen rondjes rijden, omdat ik uit ervaring weet dat het saai wordt. Op deze baan moet gependeld worden en hierdoor ben ik constant bezig met rangeren, af-, aankoppelen enzovoort.

Wordt vervolgd…
« Laatst bewerkt op: 05 May 2011, 23:10:04 door MHS84 »

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2011, 22:30:22 »
De eerste module is klaar.

Module D (1 van 4)

Tussen de langsdragers en de dwarsdragers zit een blokje zodat er een L-vorm ontstaat. Op deze manier kan een dwarsdrager nog verplaats worden zonder dat er gaten of schroeven zichtbaar zijn.

Detail

Wordt vervolgd…

Edgy

• Offline Offline
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2011, 08:06:02 »
Begin is netjes!
Interessante periode ook.
Ik zal hier zeker nog es vaker kijken  :)

Groet,
Mark

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2011, 23:27:55 »
Aan de muur zijn dragers geschoefd, hierop komen de modules te rusten. De andere drie modules (A-B-C) zijn klaar.

Detail   Overzichtsfoto
Achteraf gezien hadden de onderdelen beter gemarkeerd mogen worden. Dan bedoel ik de overgang tussen twee onderdelen (1 met 1, 2 met 2, enz). Als je een week later met de bouw verder gaat voorkom je het "hoe zat het ook alweer"-moment.

Wordt vervolgd…

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2011, 23:42:24 »
Maarten,
Ik ben erg benieuwd hoe je baan er straks uit gaat zien, ga dit absoluut volgen want gewaagd maar mooi thema. Maar even over je Detail noot; ben toevallig in hetzelfde stadium van bouw en ik heb juist gekozen om het verankeren in de muren pas te doen op het moment dat alles kant en klaar is, op die manier -denk ik- ga je minder snel nat. Enfin, succes ermee!
Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

mallet96

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2011, 09:12:15 »
Hallo Maarten,

Allereerst moet ik je een compliment geven voor de bouw van de modules, ze zien er netjes en strak uit.
Je intro van je modelbaan met een stukje geschiedenis gaf mij veel hoop, totdat .... ik je baanplan zag. Begrijp mij niet verkeerd, alles heeft ook te maken met ruimte en ideëen van de persoon, maar je geeft aan dat je niet rond wilt rijden omdat je dat saai vind. Hierin geef ik je gelijk, vind het zelf ook mooi om van punt A naar punt B te gaan en weer terug, zo ben je wat intensiever bezig. Maar... ik zag jou baanplan en ik ben bang dat je na een tijdje hierin ook gaat vervelen en dat komt dan door de korte rit van station naar schaduwstation (je bent de bocht om en het houdt al weer op met rijden). Ook kun je op deze korte en beperkte ruimte dan geen weerspiegeling weergeven van de thema, nl Frankenwaldbaan. Een idee zou zijn om na de bocht een landschapsmodule te maken met aan het eind weer een bocht (bv die verdwijnt in een tunnel) en dan te zorgen dat je onder het station in een schaduwstation uitkomt. Dit alles hoeft echt niet veel ruimte meer in beslag te nemen, alleen in de hoek bij je fiddle-yard zou het iets breder moeten worden ivm met een bocht. Dit kan al bij 90 cm, afhankelijk van je materieel.  Hierdoor heb je meer rijruimte en kun je ook wat van de Frankenwaldbaan laten zien, qua landschap. Dit verhoogt (naar mijn idee) meer plezier in het rijden en wordt het ook minder saai in de toekomst.

Maar begrijp mij niet verkeerd, je idee is verder meer dan okee.

Groet,

Marcel
« Laatst bewerkt op: 22 May 2011, 09:17:35 door mallet96 »

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 May 2011, 23:43:07 »
Mensen, bedankt voor de reacties.

@ Martijn. Als de latten aan de muur maar waterpas gemonteerd worden ga niet nat, hoor ;D. De lat zit boven een stopcontact, hij begint bij module D op 102 cm en eindigt bij module A op 100 cm! De vloer is dus scheef. Er zijn maar twee oneffenheden tussen de modules en de latten. Deze zijn opgevuld met één resp. twee verfroerhoutjes. Er rolt zelfs geen knikker van de tafel af.

@ Marcel. Het is niet mijn bedoeling om te hoge verwachtingen te wekken :-\. De ruimte in een appartement is nou eenmaal beperkt. De bocht die je voorstelt is niet mogelijk, omdat het raam dan niet meer open kan. De treinbewegingen zijn kort, dat ben ik met je eens. Hopelijk zorgt de diversiteit aan materieel ervoor dat niet saai wordt.
(BR 96: de trots van Bw Rothenkrichen.)

Over de bouw later meer…

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 May 2011, 22:14:42 »
De modules liggen op hun plaats. Twee modules rusten op één poot. De poten zijn van een voetje voorzien, waardoor ze in hoogte verstelbaar zijn. Een plankje zorgt ervoor dat de elke module aan de muur vast zit.

Overzichtsfoto  De onderkant

Wordt vervolgd...

jannooijen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • groet Jan Nooijen
« Reactie #9 Gepost op: 02 June 2011, 21:09:52 »
Interresant sucses
Jan Nooijen

Martijn @Dalfsen

• Offline Offline