Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 18:05:44
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13

Auteur Topic: Beschadigde aankoop gekocht  (gelezen 2922 keer)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Beschadigde aankoop gekocht
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2010, 04:37:43 »
Vraag eens fotos van de vorige eigenaar?

elke wagon kraan lok heeft kenmerken van hey dat klopt niet mijne is iets anders enzo.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Anoniem

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2010, 06:54:45 »
Ja dat is feitelijk smaad, jij kan niet aantonen dat het product defect bij hem is weg gegaan.

Neuh, "Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven"... dat is smaad.

maar dan zou je, als de verkoper niet in overleg wil, evt. aangifte van oplichting moeten doen.

Wederom neuh: "Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld" ... is een oplichter.

Al die grote woorden uit het strafrecht vereisen opzet, dat is de kwade wil en duidelijke bedoeling om de ander te benadelen.

Ik zou het eerder in het civiele recht zoeken (het product is kapot, dat maakt de verkoper nog geen crimineel). Helaas valt je hele bescherming in het kader van consumentenkoop weg, aangezien de verkoper - naar ik tenminste aanneem - niet "handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf", oftewel: een particulier is. De algemene regels voor koop zijn niet bijzonder hulpzaam: ja, de verkoper heeft een informatieplicht, hij moet eerlijk mededelen wat de staat van het product is, maar de koper heeft ook een onderzoeksplicht.

Als er niets is afgesproken over het transport, dan kun je eventueel de volgende stelling aan: levering (dat is de overdracht van de eigendom) geschiedt in Nederland door bezitsverschaffing, aannemelijk is dat het eerste moment dat jij het pakket in ontvangst had kunnen nemen - als de koper bijvoorbeeld niet thuis was toen de post langskwam, dan komt dát voor rekening van de koper. Vóór dat ontvangstmoment lag de eigendom van het ding dus bij de verkoper.  Hij is dus aansprakelijk voor schade tot dat moment. Als hij vindt dat de TNT of wie dat ding ook bezorgd heeft fout zat, neemt hij maar "regres", d.w.z. dat hij op zijn beurt TNT kan aanspreken voor de schadevergoeding die hij jou heeft moeten betalen. Maar dat is zijn zaak.

Probleem is vaak om vast te stellen of er iets is afgesproken omtrent het transport... Mocht de verkoper inderdaad ooit gezegd hebben "nou, ik heb liever dat je het op komt halen, want met de post beschadigt er nog wel eens wat", dan kun je dat opvatten als een uitsluiting van aansprakelijkheid: de koper heeft dan willens en wetens het risico genomen op beschadiging bij verzending, en moet dan niet miepen als het mis gaat. Dus zoiets wordt gereconstrueerd aan de hand van allerlei impliciete aanwijzingen, de uitkomst van een theoretische rechtszaak is dan ook allerminst zeker.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2010, 10:49:38 »
Sterker nog, ik heb aan de deur wel eens iemand van de post gehad met een gebutst pakket. Deze man was zo vriendelijk om te zeggen dat ik eerst maar eens even in de doos moest kijken of alles nog heel was, anders nam hij hem zo weer mee. Wat dat betreft zijn ze daar redelijk coulant in volgens mij (of ik heb gewoon een goede postbode ;D)
Spoor 0 adept

Joff-10242

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 May 2010, 16:44:29 »
Dat er niet altijd zachtzinnig met pakketten wordt omgegaan is waar,
(ik werk zelf bij GLS, ook een Pakjesdienst). Misschien is de verkoper vergeten om er een sticker "Fragile" op te plakken.
Maar als de bezorger denkt dat er schade is neemt hij daar (in elk geval bij GLS) wel de moeite voor om dat tegen de ontvanger te zeggen en als er ook daadwerkelijk schade is moet er contact worden opgenomen met de afzender.
Mocht je het pakket zo niet willen accepteren, dan kan je hem weigeren en retour sturen.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2010, 16:46:36 door Joff-10242 »

Bart-1967

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2010, 17:00:16 »
Ok. We hebben de theorie gehad, nu de feiten.
Kopen op Marktplaats kan risico met zich meebrengen, met name als je van particulieren koopt. Het hoeft niet maar het kan. Zelf heb ik hiervan voorbeelden genoeg. Geld terugeisen met alle grappen van dien gaat meestal toch niet werken.
Hiervoor heb ik zelf een klachten-oplossings-procedure ontwikkeld en die is als volgt:
Is het product niet te repareren, of na reparatie niet naar mijn tevredenheid. Dat gaat het rechtstreeks de "grijze container" in.
Zonde zul je denken. Dat is waar, maar nog meer zonde is om je te ergeren aan een product.
Bovendien willen we toch graag voordeeltjes halen op Marktplaats. Anders haalden we het allemaal wel in de winkel.
Helaas werkt het altijd niet zo.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 29 May 2010, 17:25:16 »
Misschien is de verkoper vergeten om er een sticker "Fragile" op te plakken.
Helpt dat dan?
Als verzender moet je er gewoon rekening mee houden dat er met die pakjes gegooid wordt. En dat bedoel ik letterlijk. Vind jij als medewerker van een pakketdienst misschien niet aardig gesteld, maar ik heb dit meerdere malen zien gebeuren.
En er zijn ook van die consumentenprogramma's die proefpakketjes versturen met een versnellingsmeter erin. Daar komen soms ook schrikbarende resultaten uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joff-10242

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 29 May 2010, 17:55:04 »
Er wordt inderdaad vaak mee gegooid, als ik zelf pakketten op moet leggen let ik vaak wel op een "Fragile" sticker, deze hoort naast het etiket met het adres.
Ik maak heel vaak mee dat er gerinkel uit komt als het pakket van de rollenbaan af komt, met boze klanten als gevolg.
Dit probleem komt écht bij elke pakjesdienst voor