Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Combinant wil toegang tot Nederlands spoor  (gelezen 857 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Combinant wil toegang tot Nederlands spoor
« Gepost op: 11 May 2010, 15:24:16 »
De onlangs geopende spoor/wegterminal Combinant in Antwerpen moet worden aangesloten op het Nederlandse spoornet. Dat althans, bepleit Combinant, de joint venture van chemiereus BASF (45 procent), de Zwitserse operator Hupac (35 procent) en de Belgische NMBS-dochter IFB (20 procent).
De Combinant-terminal ligt op het terrein van BASF, in het noorden van de Antwerpse haven, en is voor iedereen toegankelijk. De terminal beslaat een oppervlakte van 12,5 hectare, beschikt over vijf treinsporen van 680 meter, vijf rangeersporen en drie protaalkranen. Er kunnen 10 tot 12 treinen per dag worden behandeld, waardoor tot 150.000 ITU's (intermodal transportunits) van de weg worden gehaald. Dit levert een CO2-reductie op van 30.000 ton en een besparing van het aantal vrachtwagens van totaal zo'n 10 kilometer lengte. De investering bedroeg 29 miljoen euro. Vlaanderen subsidieerde 5 miljoen, de EU 4,3 miljoen. Inmiddels rijden er diverse treinen tussen de Combinant-terminal en de Franse steden Hendaye en Perpignan en het Luxemburgse Bettembourg. De komende maanden komen daar Verona, Novara, Duisburg, Ludwigshafen en Wenen bij. In de tweede jaarhelft wordt het netwerk uitgebreid naar Schwarzheide in Duitsland en Busto in Italië.
Tijdens de officiële openingsceremonie pleitten Wouter De Geest, voorzitter van Combinant NV, en Ben Beirnaert, general manager, voor de aanleg van het ontbrekende stuk van 5 kilometer om de havenspoorlijn (lijn 11) aan te sluiten op het Nederlandse spoornetwerk ter hoogte van het voormalige station van Woensdrecht en zo toegang te krijgen tot de ‘Zeeuws-Brabantse lijn' en de stations van Bergen op Zoom en Roosendaal. Dit zou de bestaande spoorlijn Antwerpen-Rotterdam ontlasten.
SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.