Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Baanplan Gauwpeerland  (gelezen 4881 keer)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Baanplan Gauwpeerland
« Gepost op: 30 December 2006, 01:02:32 »
Beste spoorders,

Ben al vanaf dag 1 passief (lezen) en actief (vragen en antwoorden) op dit grandioze forum. Na 2 jaar van denken, ontwerpen (met winrail) en nog meer denken, ben ik eindelijk aan de bouw van mijn baan begonnen.

Gezien de andere draadjes op dit deel van het forum, vind ik het ook leuk om het ontwerp en bouw van mijn baan aan jullie te tonen en commentaar te krijgen.

De gegevens:
  • Kamer van 5,6 x 2,7 meter
  • Nederlandse baan, tijdperk 4 en 5, rondom groot 6-sporig station
  • Personen en goederen vervoer met treinen van 2 meter lengte maximaal
  • Lange zichtbare baanvakken en verschillende niet zichtbare schaduw stations
  • De rondgaande hoofdbaan is volledig geautomatiseerd
  • Rangeren en rijden naar diverse thema's als haven/overslag met de hand
  • H0 2 rail, voornamelijk Fleischmann profi rails
  • DCC digitaal, bestuurt met Intellibox en Koploper
Zichtbare deel (80-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/Zichtbaar.jpg
Linker omloop en spiraal (70-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/SpiraalenOmlooplinks.jpg
Schaduwstation en spiraal (60-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/SchaduwenSpiraal.jpg

Het laatste was de naam van mijn baanplan: een mix van mijn woonplaats (Delfgauw), delen van mijn naam en een verborgen "nickname" (gouwe peer omdat ik me gelukkig acht met o.a. mijn hobby en zo genoemd wordt door mensen die me kennen).

Wacht jullie reactie af, binnenkort foto's van de bouw.

Groeten, Peter

IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2006, 03:10:17 »
Als elk hokje 50 cm is dan heb je dus de ruimte van de gehele kamer gebruikt.
komt er in het midden van de baan een gat of een luik of vanaf waar ga je al dit moois straks bekijken en besturen?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2006, 11:11:52 »
 Hallo Peter, hoe kom je binnen bij de deur?
Uitneembaar deel? Bukken?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2006, 13:54:57 »
Peter

Het is een leuk plan, alleen mis ik de loop/werk/bedieningsruimte.

Misschien is het verstandiger de baan langs de wand te situeren op een tafel van ca 90 cm diepte.
Laat de deur dan naar buiten draaien of maak er een schuifdeur van.

Uit egen ervaring weet ik dat constant ergens onderdoor kruipen op den duur erg frustrerend gaat werken.

Veel succes

Frans

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2006, 00:37:05 »
Heren,

Bedankt voor jullie reacties t.a.v. de bereikbaarheid en zo.

Ik ga er van uit dat ik tot 70-80 cm afstand met details kan werken.

Daarom heb ik op verschillende plaatsen toegang tot het zichtbare gedeelte d.m.v. luiken gedacht.
Alleen de hoger gelegen omloop achter het station is moeilijker. Hier denk ik aan een "steigertje" die ik afsteun op de er achter gelegen vensterbank (ramen over gehele breedte van de kamer).

De niet zichtbare delen van de baan kan ik van onder af benaderen.

Om het mezelf makkelijker te maken bouw ik van buiten naar binnen, eerst de hoofdbaan en later het rangeer/industrie gedeelte. Dit laatste zal in de loop der tijd waarschijnlijk nog wel veranderen.

De deur draait naar buiten en de 3-sporige brug wordt uitneembaar of beweegbaar.

De bediening is in het midden (rode rechthoek), gericht naar het rangeer/industrie gedeelte. Dit is immers het "hand-bediende" deel van de baan.

Om het 1 en ander duidelijk te maken heb ik een totaal overzicht toegevoegd:

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Totaal.jpg

Groeten, Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2006, 11:10:36 »
Hallo Peter,

Hierbij wat opbouwende kritiek:
  • Ik zou het rechterspoor vanaf het station naar de brug niet eerst het dubbelspoor laten kruisen om vervolgens deze gelijkvloers aan te sluiten. Beter is om dit spoor aan de stationszijde van het dubbelspoor te houden en daar rechtstreeks aan te sluiten. Het andere spoor zou ik wel laten liggen, zodoende krijg je een flyover.
  • Het is niet echt logisch om het uithaalspoor van het goederenstation over de brug te leiden. In werkelijkheid zal men geprobeerd hebben dit zoveel mogelijk te voorkomen
  • De aansluiting vanuit richting C naar het station komt niet uit op het meest logische perron (namelijk het bovenste perron). Misschien is het het handigst om een van de drie sporen tussen het station en het eerste perron te laten vervallen en alles een spoor op te schuiven.
  • Het goederenstation doet mij iets te statisch aan. Ook de aansluiting met de hoofdlijn komt rommelig over.
Hopelijk kan je iets met deze opmerkingen.

Werner

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2006, 11:42:45 »
Werner,

Bedankt voor je commentaar

  • Ik zou het rechterspoor vanaf het station naar de brug niet eerst het dubbelspoor laten kruisen om vervolgens deze gelijkvloers aan te sluiten. Beter is om dit spoor aan de stationszijde van het dubbelspoor te houden en daar rechtstreeks aan te sluiten. Het andere spoor zou ik wel laten liggen, zodoende krijg je een flyover.
De kruising is ongelijkvloers.
De sporen vanaf het station gaan onder de hoofdbaan door en sluiten met een helling van iets meer dan 3% aan op de hoofdbaan, vlak voor de brug. Als ik het binnenste spoor aan de stationzijde zou houden wordt de helling veel steiler.

  • Het is niet echt logisch om het uithaalspoor van het goederenstation over de brug te leiden. In werkelijkheid zal men geprobeerd hebben dit zoveel mogelijk te voorkomen
Je hebt volkomen gelijk, echter ik heb een uithaalspoor nodig. Ook gelet op je laatste commentaar over het statische goederenstation, ga ik het ontwerp en de plaats hiervan opnieuw bekijken. De bouw van de hoofdbaan gaat nog steeds door!!

  • De aansluiting vanuit richting C naar het station komt niet uit op het meest logische perron (namelijk het bovenste perron). Misschien is het het handigst om een van de drie sporen tussen het station en het eerste perron te laten vervallen en alles een spoor op te schuiven
Begrijp ik niet: volgens mij kunnen treinen vanaf C naar de bovenste 2 sporen. Het middelste spoor van de onderste 3 sporen is bedoeld als 2-richting spoor voor doorgaande goederentreinen. Hiervoor is de polariteit van het station voor alle sporen hetzelfde. Ik heb keerlussen in het schaduwstation en in de omloop (ander draadje).

Bedankt,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier