Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Eerste poging ballasten  (gelezen 23024 keer)

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #45 Gepost op: 18 March 2010, 23:16:09 »
@ Gripen, ik heb het net even nat gemaakt en het wordt inderdaad donker maar wordt alweer lichter tijdens het opdrogen. Zal het morgen nog eens bekijken.

@ Ruud K, sterker nog het is zelfs zo dat er 1 Marklin spoor loopt, 2 Fleischmann profi en nog 1 Bemo spoor voor de RhB treinen.

Hieronder is een foto te zien van de baan met de 4 sporen.



En eentje van het emplacement



MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #46 Gepost op: 19 March 2010, 18:04:58 »
@ Gripen, ik heb net nog even gekeken naar hoe het eruit ziet en het is niet zwart. Het is een klein tintje donkerder geworden maar gelukkig niet zwart. Het is nog steeds grijs van kleur.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2010, 18:37:01 »
Dat ballast een tikje donkerder wordt na het natmaken, is normaal. Het belang is trouwens wel dat je niet een te grove korrel hebt gekocht, want dat staat niet zo mooi. Uit je foto kan ik niet opmaken hoe grof de korrel is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #48 Gepost op: 19 March 2010, 18:44:19 »
De korrel is 0,5 tot 1 mm. Had eerst ballast van Busch speciaal voor C-rails maar die was veel te fijn leek meer voor spoor N. De ballast die ik nu heb was ook verkrijgbaar in spoor 1 dat vond ik er wel realistischer uitzien maar is natuurlijk niet toepasbaar voor H0. Ga straks even vloerisolatie kopen om onder de Profi rails te doen zodat het op dezelfde hoogte komt als de C-rails en dat ik tussen de 2 sporen minder ballast hoef te gebruiken.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #49 Gepost op: 21 March 2010, 15:51:49 »
Hoi allen,

Misschien dit ook al gezien?
Bij het ballasten, zou je hier ook wel eens iets aan kunnen hebben:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.06_-_Bedding_en_ballast

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #50 Gepost op: 22 March 2010, 19:24:20 »
Die had ik al gezien :) Ik hou ongeveer dezelfde wijze aan alleen wat meer volgens nrproject.org

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten update
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2010, 00:41:18 »
Zo tijd voor een update! Ik heb in de tussentijd het Bemo spoor ballast maar is helaas niet zo geworden zoals ik wilde. Voor het ballasten heb ik de verdunde houtlijm methode gebruikt maar doordat dit keihard opdroogt geeft het met de lok van de eerste foto door zijn metalen kap een dender geluid. Om dit te voorkomen bij de andere sporen heb ik bij Pipoos boekbinderslijm gekocht wat net zo goed of nog zelfs makkelijker verwerkbaar is. Na het zien van andere banen heb ik besloten om de buitenste baan van Fleischmann te voorzien van isolatie om het op dezelfde hoogte te krijgen als de Marklin baan. Wat verder een mooie bijkomstigheid was de duidelijke geluidsvermindering. Het dender geluid was volledig weg! Hieronder volgen de foto's om de voortgang uit te beelden.....

Allereerst de Bemo lok met metalen kap op het vers geballaste spoor.


Hier een foto van het geballaste Bemo spoor.


De isolatie van Macclean waarmee ik het Fleischmann spoor heb opgehoogd zodat het net zo hoog ligt als de C-rails.


De bocht waar ik nog wel de zijkanten bij ga snijden.


Het net geballaste stuk met de boekbinderslijm wat heel snel droogt


Als laatste nog het stuk wat nog bijgewerkt en gelijmd moet worden.


Er volgen snel weer meer foto's

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #52 Gepost op: 02 April 2010, 11:41:32 »
Nog op of aanmerkingen?

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #53 Gepost op: 11 April 2010, 17:46:06 »
Het is eindelijk klaar! Ben ook blij dat ik gebruik heb gemaakt van flexibele boekbinderslijm want op 1 stuk heb ik dat niet gedaan en dan hoor je toch duidelijk het verschil. Hoe dan ook maakt de C-rails meer herrie dan de Profi met isolatie eronder. Helaas kon ik dat niet met beiden doen anders was er weer een hoogte verschil. Gelukkig is het weer geklaard alleen over de kleur ben ik nog niet helemaal tevreden. Het is te donker geworden. Binnenkort foto's!

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #54 Gepost op: 11 April 2010, 18:53:09 »
Nog op of aanmerkingen?


Zou je graag willen helpen, maar deze foto's zijn van dien aard, dat ik daar geen aanmerkingen op durf te geven  ;)
Mvg Marty,

m de deugd

  • Gast
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #55 Gepost op: 11 April 2010, 20:25:48 »
Hoi MystiQ.

Het voordeel van 3 verschillende railssoorten en merktypen gebruiken heeft zo zijn voordelen.
Als je een loc ziet die je erg leuk vindt, hoef je teminsten niet te twijfelen of je hem gebruiken kan.
Bij jou past alles.
Het ziet er erg netjes uit.
Sucses met de verdere bouwplannen.

Martin.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #56 Gepost op: 11 April 2010, 20:27:00 »
Heb je bij het ballasten een "verbinding" met de onderplaat of ligt daar eers nog een laag isolatie onder/tussen?

Groeten

Olav
Groeten

Olav

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #57 Gepost op: 13 April 2010, 01:47:53 »
Ik heb bij C-rails geen gebruik gemaakt van isolatie omdat deze van zichzelf al een bedding heeft en daardoor minder geluid maakte dan de Profi rails. Bij de Profi rails heb ik de isolatie gebruikt om het op te hogen en te isoleren zodat het niet meer ging doorzoeven op de tafel. Het geluid op de C-rails is wel iets toegenomen maar ik heb dit weten te beperken door het gebruik van boekbinderslijm. Helaas had ik net niet genoeg en moest ik het laatste kleine stuk met houtlijm doen die ik 1 op 3 vermengd heb maar daar is wel een toename te horen. Het Profi spoor klinkt nog steeds zacht door de isolatie.