Ik ben daar wel eens een keer of 2, 3 geweest om wat FL* rails te kopen.Aanbod in de winkel vond ik wat tegenvallen. Niks spectaculairs. Ze verkopen verder ook vliegtuigbouwdozen, en poppenhuis dingetjes.Verder geen ervaring met bestellen bij ze en/of service.Het is toevallig ook voor mij wel in de buurt van waar ik werk en kan er als ik echt snel iets nodig heb makkelijk even omlopen onderweg naar het station.Gr.EricEdit schrijffoutje aangepast.
Om een beeld te geven over de zolder waar de baan moet komen, de plek die ik in gedachte heb is een "nis" van 2,70m breed. Deze bevindt zich onder een schuin dak zodat ik op tafelhoogte een diepte van 1,50m ter beschikking heb. Alles onder tafelhoogte verdwijnt dus dieper onder het schuin dak.
Ik heb me nog niet gewaagd aan een baanplan
Wellicht ten overvloede, maar als ik het bovenstaande lees vraag ik me af of je ook rekening houdt met het feit dat je later ook nog bij het verste punt van je baan wilt komen? Zoals ik het begrijp wil je de maximale beschikbare breedte/diepte gebruiken. Dat betekent onder andere dat je ooit ruim 1 meter over de baan moet hangen om bij een treintje te kunnen komen als dat een keer mocht ontsporen. Vijftig tot zeventig cm is echter het maximaal haalbare. Comfortabel haalbaar, in ieder geval. Ruimte om de baan heen, zodat je van opzij of achterlangs erbij komt is geen overbodige luxe.
Je laat je in mijn ogen wel erg makkelijk overtuigen voor N spoor. In de praktijk kan je dan wel "langere" rijafstanden afleggen, maar je moet er ook van kunnen genieten. De details en indrukwekkendheid van H0 is in mijn ogen zoveel groter dan bij N, dat ik duidelijk H0 prefereer. Ben ooit met N begonnen, maar heb bewust de stap naar H0 gemaakt en ben daar altijd blij mee geweest. Behalve de treinen zelf is het voor de zelfbouwer ook nog eens minder gepriegel met superkleine onderdelen. Dat is bij H0 ook al klein, bij N wordt dat nog erger. Maar als je alleen maar bouwdoosjes neerzet met wat natuur eromheen en je geen kilometerpaaltjes (bij wijze van spreken) neerzet, dan zal het met het gepriegel in N ook weer meevallen. Ik vind dat je voor hetzelfde geld meer krijgt bij H0.