Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 21:17:31
Märklin 2025 door henk
Vandaag om 21:15:08
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 21:09:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 21:08:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:31:25
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
  

Auteur Topic: Wisselklem ?  (gelezen 4692 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22633
Wisselklem ?
« Gepost op: 21 September 2010, 21:45:45 »
Nooit eerder gezien. Een soort wisselklem.



Het kruiswissel tussen spoor 7 en 8 van Utrecht CS is tijdelijk onklaar gemaakt met aan iedere wisseltong zo'n klem.
Kennelijk vertrouwen ze de verkeersleiding niet.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Wisselklem ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2010, 00:39:13 »
Dat is ook een wisselklem...  ;)

Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Wisselklem ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2010, 08:11:33 »
Als je goed kijkt zie je zelfs een hangslot zitten. Kan ook niet iedereen de grendel er af halen. Is het nog veiliger.

Bas

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22633
Wisselklem ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2010, 09:30:49 »
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Wisselklem ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2010, 13:09:18 »
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
Spoor 4/5 overloopwissels liggen ook geklemd. Je wilt daar ook niet meer overlopen, de draad boven het wissel is weggehaald. Volgens mij gaan al deze wissels verdwijnen op Utrecht Centraal, behalve op plekken waar ze structureel gebruikt worden. Bijvoorbeeld van 18b naar spoor 16, van 10 naar 9c/9b of naar 11. De 'a en b zijde' van het perron komt op die manier te vervallen, en wordt het één lang perronspoor.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Wisselklem ?
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2010, 13:12:33 »

Al zal men die A en B wel blijven gebruiken lijkt me voor treinen die splitsen in Utrecht (de treinen naar Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld) ondanks dat de overloopwissels worden verwijderd.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

guest7823

  • Gast
Re:Wisselklem ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2010, 18:26:29 »
Dat is ook een wisselklem...  ;)

Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.
Komt ook voor als andere beveiliging. Bij museumlijnen zijn dergelijke klemmen ook in gebruik.

SHM
- Zwaag (volgens mij zelfs drie, nl twee voor het omloopspoor en een in de aftakking in het zijspoor richting de loods aldaar)
- Twisk (zijspoor)
- Opperdoes (zijspoor, misschien ook nog in kopspoortje vanaf zijspoor)
- Medemblik (opstelspoor waterwagens)

Wissels liggen geklemd met "baanvak sleutel", die iedere Chef trein bij zich heeft. Deze sleutels worden "normaal" gebruikt om de kastjes te openen waarmee de overwegen bedient kunnen worden. Indien er meerdere treinen rijden worden op de onbemande stations (niet Wognum dus) indien gewenst de wisselklemmen losgehaald op daar te kunnen kruisen.


Dit kwam op meerdere lijnen voor in het verleden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re:Wisselklem ?
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2010, 23:04:49 »
In het NSM liggen ze (helaas) ook, ter voorkoming van vingers van kinderen tussen de tongen als pappa laat zien hoe een wissel werkt....