Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 13:30:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 12:48:26
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23

Auteur Topic: maatvoering modeltafel  (gelezen 5638 keer)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
Re:maatvoering modeltafel
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2010, 11:39:18 »
Ik gebruik ook 9mm multiplex voor mijn modulebakken daaronder een balkenframe van 2x2 en waar nodig
2x4, daarbij gebruik ik gewoon vuren balkjes. (kijk a.u.b. wel of ze recht zijn en niet zo krom als een hoepel)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2010, 13:36:28 »
Ik ben er zo onderhand wel uit:

De "lijst" van de tafels (max 122cm x 61cm) wordt van 4cmx6,7cm balken, deze balken plaats ik "plat/liggend" zodat ik er stalen poten onder kan schroeven die ik toch nog had en die hebben een bevestigingsplaat van 6cmx6cm, vandaar dat ik van de 4cmx4cm balken afstap.

Hierop bevestig ik 12 mm triplex, niet zozeer omdat het lichter is of minder snel kromtrekt dan MDF maar omdat je er makkelijker de railschroefjes in schroeft, triplex is immers zachter dan MDF en de railschroefjes bij N-spoor zijn nogal fragiel.

Omdat ik nu een vrij brede lijst gebruik (het triplex rust op de 6,7cm zijde van de balk, lijkt me een extra dwarsbalk onder tafels niet nodig)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2010, 13:39:50 »
Hoi allen,

Wat je ook even in overweging moet nemen is, dat je bij het toepassen van onderbouw-wisselaandrijvingen wél voldoende plaatdikte
moet hebben om de wisselaandrijvingen vast te zetten. Anders bestaat de kans dat je schroefjes door de tafel steken.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2010, 15:12:59 »
Beste Jeepney,

Je bent 'bang' voor doorbuigen, lees ik een beetje. Maak dan in ieder geval je frame met het staande gedeelte 68mm hoog, in plaats van "plat/liggend". Als je namelijk de hoogte 2x zo groot maakt, wordt de buiging 23x (dus een factor acht) minder. Kun je beter voor je poot-bevestiging een andere methode bedenken.

Gr, Bert
PS: ik zou voor 44x22 balken gaan, sterk zat!

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2010, 15:21:14 »
@Fred, geen wisselaandrijvingen, ik ga al mijn wissels handmatig bedienen, want ik vind het een beetje overdreven om met mijn hand 30 cm naar beneden te gaan om op een knopje te drukken terwijl ik mijn hand ook 30 cm naar voren kan doen om de wissel om te halen.

Bij deze dus een stuk of 40-50 wisselaandrijvingen van Fleischmann te koop voor de belangstellenden.

@Bert: als je zelf aangeeft dat balken van 44x22 sterk zat zijn dan hoef ik toch niet bang te zijn dat 44x67 gaat doorbuigen, zelfs als ik ze liggend plaatst met om de meter een poot. Ik heb nu eenmaal minstens 6 cm breedte nodig om die poten te bevestigen

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 March 2010, 15:26:08 »
Nee hoor, maar lijkt me zonde van het dure hout dat je ervoor gaat kopen (ik geloof iets van 10,- euro per 2,10m voor de 68x44.

Wat betreft de poten: lijm/schroef dan in de binnenhoek een klosje waar je de poten op kan schroeven.

Succes!

Bert

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2010, 15:33:55 »
@bert: die prijs valt wel mee van de balken, want ik koop het bij de bouwmarkt in bundels, alleen even opletten in de bouwmarkt dat het niet krom is, want ze bewaren het hout staand  :(

En nu je het over lijmen hebt: bij mijn vorige baan heb ik de platen op de houten lijst, zowel geschroefd als gelijmd.......is dat echt nodig, want bij het afbreken van de baan vervloekte ik mezelf menigmaal omdat het wel erg stevig in elkaar zat............kan het met alleen schroeven om de pakweg 15 a 20 cm op de lijst

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2010, 15:46:29 »
alleen schroeven kan geen kwaad
Alleeen bij module banen ios schroeven en lijmen aan te raden, verplaats je het nooit, laat dan het dopje maar op de lijm hoor  :)
Mvg Marty,

hoefhaan

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2010, 16:55:19 »
Een paar zaken:

Inderdaad is MDF geen grapje om te gebruiken vanwege de hardheid. Een fatsoenlijk klein schroefje of spijkertje gaat er niet zomaar in.
Even een spijkertje erin slaan betekend soms al ontwrichting van de halve baan, ik spreek uit ervaring. Huizen verhuizen spontaan, auto's vliegen door de lucht, en dat is met een multiplex vele malen minder.

Ik heb geloof ik 15 of 18 mm genomen, zodat fatsoenlijke sloten nog mogelijk waren (infrezen)
Verder kun je daar goed dingen op of onder bevestigen zonder dat je bang hoeft te zijn dat het schroefje er aan de andere kant weer uit komt.

Bedenk van te voren waar balken wel of niet in de weg zitten! Anders kom je er vroeg of laat toch achter dat een balke verplaatsen best lastig is. (niet onmogelijk, ook weer uit ervaring)

En nog een andere tip:
Maak je frame en bevestig je platen er met hoekijzertjes op. Als je de platen vanaf boven schroeft en je gaat er scenery op zetten dan kun je later de schroeven niet meer terug vinden. Bij demonteren wordt dat een ramp.
Met hoekijzertjes is het een kwestie van alles vanaf onderen vast en dus ook weer los schroeven.

Succes ermee!

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2010, 17:22:34 »
.....alleen even opletten in de bouwmarkt dat het niet krom is, want ze bewaren het hout staand  :(
Staand of liggend bewaren, dat maakt niks uit. Hout trekt krom omdat het verkeerd gezaagd is. Daarom moet je ook goed op het verloop van de nerf letten.
Bij kopen in bundels kan je flink bekocht worden. In de bundel lijken ze mooi recht, maar als je de bundel opensnijdt springen ze soms alle kanten op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2010, 19:54:55 »
Net een mikado spel  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #26 Gepost op: 09 March 2010, 20:11:00 »
Daarom koop ik mijn hout net zo lief bij een kleine houthandel die verstand hebben van hout en zagen... en ook vragen wat je met het hout wil gaan doen. En je eventueel nog adviseren over de houtsoort en het te behandelen :) Meestal zijn de kleine houthandels niet zoveel duurder dan de bouwmarkt. In mijn geval gewoon goedkoper en alles mooi op maat gezaagd...

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 09 March 2010, 22:33:58 »

En nog een andere tip:
Maak je frame en bevestig je platen er met hoekijzertjes op. Als je de platen vanaf boven schroeft en je gaat er scenery op zetten dan kun je later de schroeven niet meer terug vinden. Bij demonteren wordt dat een ramp.
Met hoekijzertjes is het een kwestie van alles vanaf onderen vast en dus ook weer los schroeven.

Ja, da's inderdaad een hele goede..................die tip had ik graag 2 jaar eerder gekregen (of zelf kunnen verzinnen), maar goed al doende leert men.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2010, 15:06:02 »
Bij deze dus een stuk of 40-50 wisselaandrijvingen van Fleischmann te koop voor de belangstellenden.

Hoi Jeepney,

Je gaat me toch niet vertellen dat je 40 tot 50 wissels allemaal met de hand gaat bedienen?
En dan ook nog met 3 tot 5 treinen tegelijkertijd rijden?
Daar krijg je RSI van ;D

Oh ja, had ik nog vergeten te melden.
Ik heb spaanplaat 12 mm. op een lattenframe met latten 44 x 22. De latten zitten hart op hart 50 tot 60 cm. uit elkaar.
Ligt al twee jaar zo. Van doorzakken totaal geen last.

En wat de bevestiging van de poten betreft: twee evenwijdige stukjes lat op de poot schroeven/spijkeren, met tussen die stukjes lat zoveel ruimte dat je frame-lat er tussen kan. Dan kun je voor je frame gewoon latten van 44 x 22 gebruiken. Wanneer de poten er onder zitten, aan weerszijden van de gleuf (dus net naast de poot)  een schroefje in de frame-lat draaien, en dan kan de poot niet meer verschuiven. Je hoeft dan het frame maar aan twee
kanten  aan een muur te bevestigen, en dan staat de zaak stevig genoeg. Bovendien kun je bij een eventuele verhuizing de zaak weer heel gemakkelijk demonteren.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.