Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43
  

Auteur Topic: Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen  (gelezen 5336 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
« Gepost op: 19 February 2010, 23:17:50 »
W. van Scharenburg, Werkspoor Utrecht-Zuilen, deel 1: Trams & Treinen. Utrecht 2007 (eigen uitgave, Stichting Museum van Zuilen). 263 pp., 200 zw/w foto's.
Serie 'Toen Zuilen nog Zuilen was', deel 5.
Te verkrijgen bij Uurwerkboetiek Wim & Toos, Amsterdamsestraatweg 569 te Utrecht- Zuilen, prijs €25. Ook te bestellen door € 32 over te maken op Postgiro 3173123 ovv de titel; zie www. zuilen.net

In apil 2007 heeft de productieve Zuilense amateur-historicus Wim van Scharenburg het eerste deel gepubliceerd van een tweeluik over de voormalige fabriek Werkspoor-Utrecht. Het boek is deel van een grotere reeks over de geschiedenis van het dorp Zuilen.
   Werkspoor-Utrecht werd vanaf 1912 in vrij korte tijd gebouwd als 'overloopfabriek' voor Werkspoor-Amsterdam, dat productiecapaciteit te kort kwam. In de jaren '50 was het de grootste wagonfabriek van Europa. De fabriek heeft gefunctioneerd tot eind 1971. Het laatste geproduceerde spoorwegmaterieel waren de treinstellen plan V7 voor de NS (nrs. 801-840).
   Het boek geeft een prachtig overzicht van de geschiedenis van Werkspoor-Utrecht en legt daarbij een aangename nadruk op de details. Het grotere (bedrijfs)economische perspectief wordt beperkter gehouden, maar ontbreekt niet. De kracht van het boek zit echter in het beeld van de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf, de bezigheden van personeel en directie, de details over het materieel, de vele weergegeven berichten uit kranten over het bedrijf en zijn producten, enz. enz. Ook over de technische ontwikkeling van het materieel en de keuzes en wijzigingen die daarbij speelden, wordt veel interessants  verteld. Blijkens de inleiding heeft de auteur gebruik kunnen maken van een (ongepubliceerde?) bedrijfsgeschiedenis die vanaf 1988 door een aantal voormalige directieleden en ingenieurs van Werkspoor is opgesteld, en van privé-archieven van betrokken personen. De auteur heeft er, terecht, voor gekozen veel hiervan direct en uitgebreid op te nemen. Het brengt het bedrijf Werkspoor op een prachtige manier tot leven.
   De eerste hoofdstukken bespreken de gebouwen op het bedrijfsterrein, het bestuurlijke functioneren, woningbouw door het bedrijf en de verhoudingen tussen directie en personeel. Dan volgen Amsterdamse trams en Rotterdamse metro's en daarna (het grootste deel van het boek), de treinen. Er komen talloze onderwerpen voorbij die nu bij Nederlandse spoorliefhebbers actueel zijn, zoals de vooroorlogse stroomlijntreinstellen, diesellocs van de serie 450 en de 2801, plan U, de TEE -DE4, Hondekoppen, de rijtuigen plan D, E, N en W, heel veel goederenmaterieel van zeer uiteenlopende soorten, van laadkistenwagens via kolenwagens, groentewagens, koelwagens en autodraagwagen tot VAM-wagens. Liefhebbers van de diesels plan U zullen het volledige verslag waarderen van de 'superproefrit' die treinstel 115 in februari 1961 naar de ORE-klimaatkamer in Wenen maakte.
   Ook vele buitenlandse orders worden besproken: zelflossers en sneltreinrijtuigen voor Spanje, personenrijtuigen en locomotieven voor Indonesië en Argentinië. Die Argentijnse order markeerde het economische hoogtepunt van Werkspoor, en is ook een hoogtepunt in het boek. We volgen (vooral) de heer De Niet bij de voorbereiding, bouw en aflevering ter plekke van enige honderden rijtuigen en tientallen locomotieven. De rijkdom aan details maakt het lezen hiervan tot een echte belevenis, en levert behalve een schitterend tijdsbeeld ook een goed beeld van het internationale belang van Werkspoor op. Pikant is overigens wel om te lezen dat deze grote order een wolf in schaapskleren was, door de grote personeelsbezetting die hij veroorzaakte, en die het bedrijf later ernstig parten speelde. Vanaf de tweede helft van de jaren '60 begon de neergang. De grote concurrentie in Europa maakte het Werkspoor moeilijk, en NS en de Nederlandse staat wilden geen 'ordergarantie' van minimaal 70 bakken per jaar geven. De fabriek ging dicht. Van Scharenburgs boek geeft ons een boeiend overzicht van deze weinig besproken kant van de Nederlandse spoorweggeschiedenis.


Inmiddels is ook deel 2 van het tweeluik verschenen, waarin de overige producten van Werkspoor aan bad komen --bruggen, boten, bussen, vrachtauto's, montagewerken, een vliegtuig.
   De heer Van Scharenburg zet zich in voor de oprichting van een museum in Zuilen (zie genoemde website). Het huidige Stork bezit een Werkspoor-museum in Amsterdam, dat op afspraak te bezichtigen is (zie  http://www.stork.nl/page.html?id=316&ch=DEF).

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2010, 11:01:07 »
Even een update: Bovengenoemde uurwerkboetiek is niet meer; de winkel is opgeheven en in het pand is nu het museum gevestigd.