Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 11:37:41
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:08:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:58:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:35
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:55
Fleischmann Anna ombouw. door orientexpress
Vandaag om 10:29:03
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
  

Auteur Topic: Locatie weegbrug en laadmal  (gelezen 3698 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Locatie weegbrug en laadmal
« Gepost op: 09 February 2010, 19:58:28 »
Ik ben van plan om twee bedrijven op mijn baan een spooraansluiting te geven volgens dit schematische plannetje:
 

[plaatje klikbaar]
 
Het is de bedoeling, dat er alleen gerangeerd gaat worden op deze sporen. Elke rangeerloc is in principe inzetbaar. De lengte van sporen 11, 12, 21, 22 en 31 is ongeveer één meter. Die van spoor 32 rond de veertig centimeter inclusief een loods. Om de wagens te kunnen wegen en hun omvang te kunnen bepalen heb ik een weegbrug en laadmal gekocht. Waar zouden deze het beste geplaatst kunnen worden? Mogen (zware) locomotieven over de weegbrug rijden? Om de locatie aan te geven, kun je de spoornummers gebruiken.


 
Alvast dank voor de informatie. :)
 
Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 09 February 2010, 20:37:48 door Basilicum »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2010, 20:01:40 »
Indien voor beide bedrijven op spoor 10, anders op spoor 12 of 21. Afhankelijk van welk bedrijf het gaar gebruiken.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2010, 20:13:06 »
Ik heb er niet heel veel vestand van hoor, maar praktische gezien zou ik gaan voor 11 of 21 (maar liever 21).
Omdat de wagens van bedrijf 1 toch moeten kopmaken op spoor 12 of 22,
Als je ze daarna terug naar het station duwt kun je dat doen via de weegbrug.
Komen er wagens aan kan dat via spoor 11.

Puur mijn visie hoor

Bas
Modelspoorder in winterslaap

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12459
    • sleutelspoor
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2010, 10:17:14 »
Tot aan de eerste decennia van de vorige eeuw kon je  bij ieder station, emplacement en/of  laad-en losplaats een weegbrug aantreffen. Deze weegbrug was over het algemeen in eigendom van de NS en kon door de expediteur aangevraagd worden voor het wegen van de lading. Daar de meeste bedrijven overgegaan zijn op het wegtransport hebben de spoorwegen de meeste van deze laad-en losplaatsen gesloten en opgegeven. Hierdoor zijn ook de weegbrug en ladingmal overbodig geworden. Bij bedrijven die nu nog steeds een spooraansluiting hebben waar stort en/of stukgoed behandeld word, kan men in de regel een weegbrug (met ladingmal) aantreffen zoals hierboven reeds gemeld. Het oudste type weegbrug was die met houten dek en ononderbroken railstaven en ingebouwd in het wegdek zodat ook het overige verkeer er gebruik van kon maken.. Bij dit type brug rusten de dwarsliggers waarop de rails bevestigd zijn,direct op de balansen. Zo kan de maximale belasting van het spoor bepaald worden. Voor weging moet de wagen absoluut stilstaan.
Het meest voorkomende type dat we nu nog tegen kunnen komen is dat met de doorlopende spoorstaven en stalen dek. Dit spoor mag, mits de brug in rust is als rangeerspoor gebruikt worden. Van dit laatste type weegbrug zijn weer twee uitvoeringen mogelijk: de gewone weegbrug,waar de wagen stil moet staan om gewogen te worden, en de snelweegbrug die om te wegen met een snelheid van maximaal 4 km/h gepasseerd mag worden. De eerste brug is uitgerust met een schuifbalansmeter en de tweede brug met een ronde klok met aangesloten printapperatuur. De bruggen varieerde in lengte van 6,5 tot 24 meter voor de gewone brug, en 8 meter voor de snelweegbrug. Op sommige emplacementen, zoals in Vlaardingen-Centrum, kan je, zij het in zwaar verwaarloosde staat, nog een weegbrug tegen komen. Op een modelbaan waar enkele fabriekssporen zijn gesitueerd, zoals een suikerfabriek of een co-op zal een weegbrug zeker niet misstaan. Bij enkele raffinaderijen in Pernis kon je tot voor kort ook deze bruggen aantreffen voor het wegen van de geladen ketelwagens-SK.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2010, 11:26:49 »
Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie. (y)

Groet,
Basilicum

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2010, 12:37:52 »
Hallo Basilicum,
als je toch zo'n ding gaat bouwen is dit misschien wel leuk.
Deze bouwer heeft een werkende weegbrug.klik
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2010, 08:00:34 »
Leuk idee, zo'n echt functionerende weegbrug, maar dat gaat me net te ver... ;)

Groet,
Basilicum

kevinhhw

  • Gast
Re:Locatie weegbrug en laadmal
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2010, 09:41:41 »
10 (dan is ie het bereikbaarst) (y)

word een leuk rangeerterrein ;D ;)