Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 19:18:35
Raadplaatje
door
Dave.......
Vandaag
om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 19:06:47
Conrat
door
Overet
Vandaag
om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ben
Vandaag
om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 18:42:05
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Frits Westers
Vandaag
om 18:21:53
tandwiel lux modellbau
door
bellejt
Vandaag
om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
Vandaag
om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
Vandaag
om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
stoombr38
Vandaag
om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Jelmer
Vandaag
om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 08:57:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons (gelezen 6042 keer)
Romeo373
Gast
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Gepost op:
27 July 2010, 20:54:17 »
Hallo allemaal,
Ik heb technische vragen, ik hoop dat er leden zijn die "ervoor geleerd" hebben
Volgens mij bestaat er zoiets als rolweerstand; de trekkracht van een modelloc wordt deels opgesoupeerd door de rolweerstand van hetgeen er aan de haak hangt. Als dat klopt heb ik de volgende twee vragen:
1) levert een wrijving van verschilende materialen - dus: een metalen as(-punt) in een kunststof draaistel - een hogere rolweerstand op dan metaal op metaal of kunststof op kunststof ?
2) levert een grotere wieldiameter een grotere of een kleinere rolweerstand op dan een kleinere wieldiameter?
Bedankt voor jullie moeite en reacties
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #1 Gepost op:
27 July 2010, 21:00:14 »
Vraag 1 weet ik zo 1-2-3 niet, en ik denk dat het antwoord wellicht niet zo simpel te geven is. Op vraag 2 namelijk wel; grotere wielen; kleinere rolweerstand.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #2 Gepost op:
27 July 2010, 21:03:50 »
Vraag 1: mooiste is messing lagers en harde stalen as... zoals oa Philotrain het doet. Staal op (ander soort) metaal is beter dan staal op kunststof in de meeste gevallen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #3 Gepost op:
27 July 2010, 21:45:11 »
Hoi,
De rolweerstand of rollende wrijving wordt veroorzaakt door het vervormen van de combinatie wiel-rail, en as-lager. Verder is er nog de aantrekkende kracht tussen beide materialen (adhesie).
De formule: F = G * (l/r), waarbij:
F = kracht om wrijving te overwinnen
G = gewicht
l = coefficient van rollende wrijving
r = straal van het wiel.
Nu wordt l bepaald door de verschillende materialen, bijvoorbeeld staal op staal is 0,005, maar staal op hout is 0,15 (dus rolt veel zwaarder)
En, wat Mark zegt: een kleinere diameter (of straal) geeft een grotere weerstand.
Dus harde wielen op harde rails (of harde assen op harde lagers) geeft de beste resultaten.
Gr, Bert
Gelogd
Romeo373
Gast
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #4 Gepost op:
28 July 2010, 08:14:43 »
iedereen erg bedankt, daar kan ik wat mee
Gr. Romeo373
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6050
stationsplein Baden-Baden
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #5 Gepost op:
28 July 2010, 14:01:22 »
Weer wat geleerd, dank u.
Gelogd
groetjes Dion
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1029
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #6 Gepost op:
28 July 2010, 16:46:46 »
Als je rijtuigen of wagons hebt met sleepcontacten voor stroomafname, verhogen die de rolweerstand nog aanzienlijk.
Al mag je dat strikt genomen misschien niet rolweerstand noemen.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #7 Gepost op:
28 July 2010, 18:28:47 »
Maar als de sleepcontacten - zoals bij tweerail - slepen op de as dan is de weerstand lager dan bij het slepen tegen de wielen en met slepers zoals Marklin ze monteerd wordt de weerstand toch al snel vele malen hoger. Zeker als je een aantal rijtuigen achter elkaar hebt met slepers, ik ben bang dat een gemiddelde loc een zestal rijtuigen met draaistellen al niet meer vooruit krijgt als ze elk met een sleper zijn uitgerust (het laatste gis ik een beetje maar ik zal er niet erg veel naast zitten).
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons