Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons  (gelezen 6042 keer)

Romeo373

  • Gast
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Gepost op: 27 July 2010, 20:54:17 »
Hallo allemaal,

 :) Ik heb technische vragen, ik hoop dat er leden zijn die "ervoor geleerd" hebben :)

Volgens mij bestaat er zoiets als rolweerstand; de trekkracht van een modelloc wordt deels opgesoupeerd door de rolweerstand van hetgeen er aan de haak hangt. Als dat klopt heb ik de volgende twee vragen:

1) levert een wrijving van verschilende materialen - dus: een metalen as(-punt) in een kunststof draaistel - een hogere rolweerstand op dan metaal op metaal of kunststof op kunststof ?
2) levert een grotere wieldiameter een grotere of een kleinere rolweerstand op dan een kleinere wieldiameter?

 (y) Bedankt voor jullie moeite en reacties  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2010, 21:00:14 »
Vraag 1 weet ik zo 1-2-3 niet, en ik denk dat het antwoord wellicht niet zo simpel te geven is. Op vraag 2 namelijk wel; grotere wielen; kleinere rolweerstand.
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2010, 21:03:50 »
Vraag 1: mooiste is messing lagers en harde stalen as... zoals oa Philotrain het doet. Staal op (ander soort) metaal is beter dan staal op kunststof in de meeste gevallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2010, 21:45:11 »
Hoi,

De rolweerstand of rollende wrijving wordt veroorzaakt door het vervormen van de combinatie wiel-rail, en as-lager. Verder is er nog de aantrekkende kracht tussen beide materialen (adhesie).

De formule:  F = G * (l/r), waarbij:
F = kracht om wrijving te overwinnen
G = gewicht
l = coefficient van rollende wrijving
r = straal van het wiel.

Nu wordt l bepaald door de verschillende materialen, bijvoorbeeld staal op staal is 0,005, maar staal op hout is 0,15 (dus rolt veel zwaarder)

En, wat Mark zegt: een kleinere diameter (of straal) geeft een grotere weerstand.

Dus harde wielen op harde rails (of harde assen op harde lagers) geeft de beste resultaten.

Gr, Bert

Romeo373

  • Gast
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #4 Gepost op: 28 July 2010, 08:14:43 »
 (y) iedereen erg bedankt, daar kan ik wat mee  (y)

Gr. Romeo373

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2010, 14:01:22 »
Weer wat geleerd, dank u. (y)
groetjes Dion

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2010, 16:46:46 »
Als je rijtuigen of wagons hebt met sleepcontacten voor stroomafname, verhogen die de rolweerstand nog aanzienlijk.
Al mag je dat strikt genomen misschien niet rolweerstand noemen.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2010, 18:28:47 »
Maar als de sleepcontacten - zoals bij tweerail - slepen op de as dan is de weerstand lager dan bij het slepen tegen de wielen en met slepers zoals Marklin ze monteerd wordt de weerstand toch al snel vele malen hoger. Zeker als je een aantal rijtuigen achter elkaar hebt met slepers, ik ben bang dat een gemiddelde loc een zestal rijtuigen met draaistellen al niet meer vooruit krijgt als ze elk met een sleper zijn uitgerust (het laatste gis ik een beetje maar ik zal er niet erg veel naast zitten).
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden