Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 15:12:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 15:04:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:57:56
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 14:53:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert vh Prutsert
Vandaag om 14:30:45
Minder wissels door henk
Vandaag om 14:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door odaoda
Vandaag om 12:48:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52

Auteur Topic: Digitale schakelaar voor wisselpaneel  (gelezen 3932 keer)

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
Digitale schakelaar voor wisselpaneel
« Gepost op: 02 January 2010, 06:31:26 »
Ik ben op zoek naar een digitale variant van de tuimelschakelaar. Een schakelaar die via loconet de wissel een stuk verderop helpt omzetten naar de juiste stand.

Ik wil namelijk een wissel/schakelpaneel (of hoe noem je dat) voor mijn station maken dat op elk punt van mijn modulebaan op loconet kan inprikken. Een fysiek paneel met schakelaartjes vind ik zelf leuker dan een rij knopjes of schakelen op de computer. (En voor mijn dochtertje is het denk ik ook leuker...)

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Digitale schakelaar voor wisselpaneel
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2010, 10:08:53 »
Daarvoor heb je geen speciale schakelaars nodig. Wat je wel nodig hebt is een Loconet module die de stand van schakelcontacten detecteert, en die vervolgens via de Loconet kabel doorseint naar een module die wissels kan aansturen. Wat je wil zit al standaard in het Loconet systeem.
Ik ken de details er niet van, maar er verschijnen vast wel Loconet deskundigen die je verder kunnen helpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2010, 10:14:12 »
Hoi Fedor,

Ja wat je wilt kan, met de LocoIO van Hans de Loof.

LocoIO

Dit is een volledig programeerbare print waar 16 uitgangen/ingangen op zitten. Hier kun je de schakelaars op aansluiten en programeren
welk loconet commando er gestuurd moet worden als de schakelaar gebruikt wordt.

Hier nog even een korte omschrijving van de LocoIO van zijn site:

Citaat
Dit is een 16 bits input/output module met een verbinding tot Loconet. Men kan er seinen, wissels, stroomsensors, drukknoppen, ... op aansluiten. Nu ook met knipperende uitgangen en 4-wegs sein uitgang, Wissel terugmelding en extra opcode mogelijkheid voor ingangen. Functioneel zet dit systeem een 0 of +5 volt ingangs signaal om naar een Loconet commando en/of zet een Loconet commando om in een 0 of +5 volt signaal, en dit voor 16 onafhankelijke bits. Het doet ook een software de-bounce van een input.

Gr. Remco.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2010, 11:22:34 »
Dit kan met de standaard 63410 wissel/sein/lamp aanstuur decoder van Uhlenbrock, en een terugmeldcontact, die je activeert met een drukknopje.
Of je maakt gebruik van de Switch-Control 63400 daar kun je tien drukknopjes om aansluiten.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2010, 11:31:55 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2010, 11:26:44 »
Hallo,

Toch mis ik nog een klein, maar wel belangerijk stukje in het verhaal.

Je kunt idd een keurig kastje maken met schakelaars en een LocoIO erin om de standen van de schakelaars door te geven.

Ook wissels aansturen via Loconet is prima mogelijk, en ook dat kan met de LocoIO printen en nog een klein schakelingetje erachter.

Wat ik hier nog mis dat is de link tussen de terugmeldcontacten en de wisseluitgangen. Want je kunt de standaard LocoIO niet zo programmeren dat deze een commando geeft welke op een andere module een uitgang laat veranderen. De ingangen geven een OPC_INPUT_REP terug via LocoNet, om de uitgangen te schakelen moet je een OPC_SW_REQ verzenden via LocoNet.
Met andere woorden, je kunt beide op LocoNet aansluiten, maar je moet ervoor zorgen dat de informatie van de een naar de ander gaat, en die link is er nu niet en is zonder kunstgrepen niet zomaar mogelijk in LocoNet.

Maar ik zie wel wat mogelijkheden:
Ik heb geen verstand van centrales (gebruik zelf MrDirect en de computer), dus of je een centrale een OPC_SW_REQ (schakelcommando) kunt laten verzenden na binnenkomst van een OPC_INPUT_REP (terugmelding), dat weet ik niet.

Wat ook mogelijk is (en zo zou ik het uitwerken), is een kastje met schakelaars zoals jij dat in gedachten hebt welke direkt de schakelcommando's uitzend via LocoNet. De LocoIO print is daarvoor uitermate geschikt, alleen zul je zelf software voor de processor moeten schrijven welke na het aktiveren van een ingang een OPC_SW_REQ op het LocoNet zet om je wissel te schakelen. Zelf ben ik nog niet zo ver dat ik dat voor elkaar krijg, maar daar wordt aan gewerkt ;D. Als je geen mogelijkheid hebt om zelf software te maken voor de processor, dan zou ik mogelijkheid 1 verder onderzoeken.

Oh, ik zie dat Wim inmiddels een nog veel simpelere oplossing gegeven heeft terwijl ik mijn bericht aan het maken was. ;) Dat is misschien wel de beste oplossing.

Groetjes,

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2010, 11:48:47 »
Hoi Jelle,

Eerlijk gezegd begrijp ik nu niet helemaal wat je precies bedoeld  :-\

Hier staat de handleiding van de LocoIO.
Zoals ik het lees, kun je deze gewoon zo programeren dat hij een OPC_SW_REC of OPC_SW_REP uitzend, op basis van een drukknop/schakelaar.

Dus wat jij zegt:

Wat ook mogelijk is (en zo zou ik het uitwerken), is een kastje met schakelaars zoals jij dat in gedachten hebt welke direkt de schakelcommando's uitzend via LocoNet. De LocoIO print is daarvoor uitermate geschikt, alleen zul je zelf software voor de processor moeten schrijven welke na het aktiveren van een ingang een OPC_SW_REQ op het LocoNet zet om je wissel te schakelen. Zelf ben ik nog niet zo ver dat ik dat voor elkaar krijg, maar daar wordt aan gewerkt ;D. Als je geen mogelijkheid hebt om zelf software te maken voor de processor, dan zou ik mogelijkheid 1 verder onderzoeken.

Zit al in de LocoIO, kijk maar in de handleiding op Blz 7. Daar staat een staatje met een voorbeeld:

Citaat
IO 13 is drukknop actief laag dat zend OPC_SW_REQ (0xB0) codes
IO 14 is een blok detectie actief hoog
IO 15 is een blok detectie actief laag
IO 16 is een schakelaar dat zend OPC_SW_REP (0xB1) codes

Of bedoel je dat je automatisch een wissel schakelt op basis van een bezetmelding ?

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2010, 11:51:37 door Remco Poppen »

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2010, 12:13:25 »
Hoi Remco,

Weer wat geleerd :).

Je hebt gelijk, de LocoIO prints kunnen direct de OPC_SW_REQ commando's uitzenden. Zelf had ik nog nooit van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Wat Fedor wil is dus prima mogelijk.

Ik wist niet dat die mogelijkheid in de prints zat, maar ga daar straks wel even mee spelen ;).

Groetjes,

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2010, 12:22:04 »
Hoi Jelle,

Jij hebt een LocoIO begrijp ik ? Ik ben benieuwd hoe goed dat werkt :)
Misschien zou je je ervaringen hier willen posten als je het hebt uitgedokterd (y)

Gr. Remco.

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2010, 12:44:39 »
Hoi Remco,

mijn ervaringen met de LocoIO printen zijn prima.

Bouwen is niet echt lastig, ik heb er tot nog toe 25 gemaakt en die werken allemaal goed.

Op de foto zie je hoe ze onder de baan zitten. Voor de wissels heb ik op een strokenprint een vermogenstrap met optocouplers gemaakt, voor de terugmeldingen stroomdetectie, ook met optocouplers. Alles met standaardonderdelen welke zo verkrijgbaar zijn. Het enige onderdeel voor de LocoIO's waar je iets meer moeite voor moet doen zijn de klemmenstroken voor de in/ uitgangen, die hebben afwijkende afmetingen en zijn bij Conrad niet te krijgen. Maar als je er voldoende bestelt is Mouser in de USA een goede leverancier hiervoor, ik heb net een voorraadje in huis gehaald.
Als je geinteresseerd bent in een goede bouwbeschrijving van de strokenprinten voor de wissels en stroomdetectors, laat maar ff horen.

Voorheen had ik er s88 onder zitten, wat een ramp >:(.
Niet goed werkende terugmeldingen en erg veel spookmeldingen, ongewenst schakelen van wissels (geeft een enorme puinhoop als daar net een trein overheen rijdt). Twee jaar terug is alles omgebouwd naar LocoNet, sindsdien rijdt hier alles vrijwel probleemloos.

Op dit moment ben ik bezig met een Nederlandse seindecoder voor Loconet, hij werkt maar ik ben nog aan het stoeien met het vloeiend laten verlopen van de seinbeelden (gloeilampen imitatie). Ergens in de komende weken hoop ik een bouwbeschrijving hier te plaatsen. Wordt vervolgd dus.

Groetjes,

Jelle.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2010, 21:35:24 »
Ok bedankt voor de info Jelle (y)

Gr. Remco.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2010, 22:03:12 »
Hoi Remco,

Voorheen had ik er s88 onder zitten, wat een ramp >:(.
Niet goed werkende terugmeldingen en erg veel spookmeldingen,

Voor terugmelding s88 modules met stroomdetectie is er een veel voordeilger oplossing beschikbaar.  ;D ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net