Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR  (gelezen 1859 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR
« Gepost op: 07 December 2009, 19:51:30 »
In Engeland hanteren we een wat andere tijdperk indeling dan hier op het vaste land. In een ander draadje (over ballasten) is geheel off topic al eens die indeling voorbijgekomen:

Citaat
1804 - 1875.     Pioneering. era 1   
1875 - 1922.    Pre-Grouping.    era 2
1923 - 1947.    The Big four - GWR, LMS, LNER and SR.    era 3
1948 - 1956.    British Railways - Early Emblem. era 4
   
1957 - 1966.    British Railways - Late Crest.    era 5
1967 - 1971.    British Railways - Blue Pre TOPS*.    era 6
1971 - 1982.    British Railways - Blue TOPS*. era 7
1982 - 1994.    British Railways - Sectorisation.    era 8
1995 - to date.    Post Privatisation.  era 9


Er zijn maar weinig modellen op de markt uit die eerste twee perioden, maar nummer drie is bijzonder interessant. Honderden kleine spoorwegmaatschappijen smelten samen in vier grote jongens: (in willekeurige volgorde)
  • GWR - Great Western Railway
  • SR - Southern Rail
  • LNER - London & North Eastern Realway
  • LMS - London, Midland and Scotland Rail
Uit deze vier ontstond in 1948 de British Railways (BR)
Deze vier maatschappijen zijn over het algemeen goed herkenbaar aan hun livrei (livery) maar toch werden de kleuren nog wel eens door elkaar gebruikt.

In dit draadje wil ik de vier maatschappijen bij langs gaan en ook graag input van de experts hier over de mogelijke samenstellingen
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2009, 19:57:01 »
De London Midland en Scotland Railway (LMS) staat bekend om zijn rode livrei. De LMS is opgericht op 1 januari 1923 als gevolg van de Railroad Act van 1921 en was de grootste van de 'Big Four'.

Citaat
Each of the constituent companies of the LMS had their own liveries for locomotives and rolling stock. The board of directors of the LMS was dominated by former Midland Railway officers, and the company adopted the "crimson lake" livery for coaching stock as had been used by the Midland and Glasgow & South Western Railways prior to grouping (with the North Staffordshire Railway using a very similar shade). The livery worked well, proving to be hard wearing and practical

Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery