Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 21:26:52
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Eric B
Vandaag om 20:32:44
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
  

Auteur Topic: Hoever gaat je met de automatisering van de baan?  (gelezen 3674 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2009, 08:58:12 »
Ik snap het niet helemaal. Je bouwt een baan en zorgt ervoor dat het geheel volledig geautomatiseerd is. Dat heeft de nodige tijd gekost maar ik neem aan dat je het voor jeplezier gedaan hebt. Dat is toch de eerste winst van een hobby. Je bent even van de straat en hebt je vermaakt. Dat de baan nu helemaal perfect volautomatisch werkt is toch nog steeds geen belemmering om de PC uit te laten en alsnog handmatig te rijden. Die automaat is dan altijd leuk als je het eens aan iemand wil laten zien en dan niet al te veel aandacht aan het rijden wil besteden maar aan je gast/bezoeker/kijker.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #16 Gepost op: 03 December 2009, 08:59:29 »
Klinkt mij redelijk onbekend in de oren: niets meer te doen hebben.  ;D Voordat ik alles heb afgewerkt, al mijn wagons van binnenverlichting heb voorzien, alle preisertjes op de juiste plek heb staan, alles heb geweatherd, alle huisjes van de juiste verlichting heb voorzien, al mijn bussen gebouwd heb, het Faller systeem met dynamo heb aangestuurd etc. etc., ben ik denk ik 138....

Maar goed, mijn tempo ligt dan ook erg laag....

Groet,
Niels

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4027
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #17 Gepost op: 03 December 2009, 11:27:02 »
Hallo Iedereen,
 Tjong jonge, waar komen die antwoorden ineens allemaal tegelijk vandaan ?  Het laatste bericht was een maand geleden, en nu ineens iedereen tegelijk.  ;D
 Ik heb het externe tableau aan gesloten, en dit werkt goed.
 Ik bedien alleen de in- en uitrij seinen van doorgaand station Apeldoorn.
 Dit geeft al genoeg werk meestal, als ik niets doe en wegloop stoppen de treinen voor het inrijsein, net als in het echt.
 Maar mss is het genoeg om allen de vertrekkende treinen te ''helpen''.
 Alle treinen komen binnen op een vast aankomst spoor, en als dat bezet is op een ander. Op die manier kan ik een stoptrein vasthouden en een Intercity of sneltrein ervoor laten gaan.
De werkelijke vertrek tijd is als ze automatisch uit het schaduw stat. vertrekken.
 Het aansluiten gaat met gewone aan/uit schakelaars voor een rijrichting , bij mij dus 1 schakelaar ri Beekbergen  en 1 ri  Deventer  , en 1 schakelaar ri Amersfoort.
 Het linker -en rechterspoor vanaf het dubbelspoor  naar het stat. hebben elk een schakelaar,de ene stand is stoppen voor het inrij sein , de andere stand is aut. doorrijden naar een perronspoor.
 De aankomst sporen voor de inrij seinen hebben een drukknop;de sporen in Apd 1 t/m 7 hebben ook een drukknop, voor beide richtingen.
 Verder zitten die allemaal op de S 88 ingangen om alles aan Koploper te melden.
Tot zover het externwe tableau.
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2009, 11:38:51 »
Je kan aanvinken bij aanvullingen blokgegevens

"Alleen vertrek bij bestemming"
dan heb je het vertrek in je station onder controle

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2009, 12:22:48 »
Ik rij straks gewoon op de ouderwetse manier... Ik geef een slinger aan de transformator en de trein komt in beweging... Digitalisering is leuk maar het brengt wel een hoop hoofdbrekens met zich mee.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2009, 13:39:25 »
Okay, je hebt alles al geautomatiseerd zeg je ?

Publiceer hier je spoorboekje met rijtijden! Ik daag je uit !  ;D (y)

Gerard

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4027
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #21 Gepost op: 03 December 2009, 16:27:32 »
Dave, Robert & Gerard,
 Dave : Heb ik niet gedaan, via het paneeltje met de drukknoppen en schakelaars gaat het ook prima.
( Ik heb de baan van je vriend Frans in Loki gezien. Heel mooi.)
Robert : Dat deed ik vroeger ook. Het kost veel hoofdbrekens  en geduld om K. aan de praat te krijgen, maar het lukt uiteindelijk wel.
 Gerard :
De treinen vertrekken van twee kanten naar Apd , en  ze hebben een vast begin/eindpunt doordat ze via een vaste route rijden. Ze gaan dus weg volgens de klok , 2x per uur de  stoptrein, en 1x per uur  de Intercity.
 2 stoptreinen komen uit Deventer, 1 uit Amersfoort ,er rijdt ook nog een 11000 lok  met Plan D rjijtuigen .
in beide gevallen vanaf kopspoortjes. De getrokken treinen vertrekkenvan een wachtspoor in de keerlus, 1x per uur.
 In de andere keerlus aan de andere kant staan de treinen een tijdje stil (Vertrek na wachttijd (Of zo iets ) en gaan dan weer naar hun vaste startplek om te wachten op de klok.
 O , ja, de Koploperklok loopt 4x zo snel.
  Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2009, 16:33:45 »
Gerard :
De treinen vertrekken van twee kanten naar Apd , en  ze hebben een vast begin/eindpunt doordat ze via een vaste route rijden. Ze gaan dus weg volgens de klok , 2x per uur de  stoptrein, en 1x per uur  de Intercity.
 2 stoptreinen komen uit Deventer, 1 uit Amersfoort ,er rijdt ook nog een 11000 lok  met Plan D rjijtuigen .
in beide gevallen vanaf kopspoortjes. De getrokken treinen vertrekkenvan een wachtspoor in de keerlus, 1x per uur.
 In de andere keerlus aan de andere kant staan de treinen een tijdje stil (Vertrek na wachttijd (Of zo iets ) en gaan dan weer naar hun vaste startplek om te wachten op de klok.
 O , ja, de Koploperklok loopt 4x zo snel.
  Groeten ,Peter

Cool, dus dat heb je ook al voor elkaar!  (y)

Dan nu inderdaad de suggesties, om met de hand treinen er tussendoor te sturen (rangeerterrein naar haven / ander rangeerterrein?)...

Gerard

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4027
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #23 Gepost op: 03 December 2009, 16:45:04 »
 Gerard,
 Dat moet dan met de handmatige route gedaan worden, die je met de blauwe cirkeltjes kan instellen.Ik heb het nog niet geprobeerd.
 NOOIT gewoon met de hand, want die treinen ziet K. niet. Alleen als je rangeerdeel toevalig over een bezetmelder gaat ziet K jouw trein even  .K. maakt  gewoon een rijweg dwars over de rangerende trein heen.(Ik heb het wel eens geprobeerd ,m aar het duurde langer dan ik dacht, dus...   :o . )
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

m de deugd

  • Gast
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #24 Gepost op: 05 December 2009, 11:50:13 »
Goeden morgen.

Dat is allemaal mogelijk.
Zelf de dienst bepalen.
Wat wil je dat je trein doet.
Veel meer mogelijk.
Handmatig
Half geautomatizeerd
Volledig geautomatizeerd.
Ingrijpen waarneer je maar wilt
Veel functie,s net als in het echt.
Noem het maar op.
Daar stoppen en daar weer niet enz...
tijd zelf bepalen
Zo kan je nog meer opnoemen.
Dat is ook de reden waarom ik ook diditaal,computergestuurd ga treinen.

    Martin.     
                   

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4027
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #25 Gepost op: 05 December 2009, 11:54:52 »
 Ja, dat kan allemaal met K.  ;D
 Ik heb er  nog wel eens moeite meegehad om Koploper  aan de praat te krijgen , maar nu kan je verfijningen er in zetten ,net als je zegt ,wel of niet stoppen , noem maar op.
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #26 Gepost op: 05 December 2009, 13:21:49 »
Gerard,
 Dat moet dan met de handmatige route gedaan worden, die je met de blauwe cirkeltjes kan instellen.Ik heb het nog niet geprobeerd.
 NOOIT gewoon met de hand, want die treinen ziet K. niet. Alleen als je rangeerdeel toevalig over een bezetmelder gaat ziet K jouw trein even  .K. maakt  gewoon een rijweg dwars over de rangerende trein heen.(Ik heb het wel eens geprobeerd ,m aar het duurde langer dan ik dacht, dus...   :o . )
 Groeten,Peter

En ik maar begrijpen dat je met K. een handbediening kunt aansluiten en dat je dan handmatig kunt rijden (zie ook Geoffrey's post)...

Gerard

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4027
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #27 Gepost op: 05 December 2009, 14:19:51 »
 In de handleiding van K. staat, dat er twee mogelijkgeden zijn om met een handregelaar te rijden.
 Met de ene manier kan je de snelheid regelen van een automatisch rijdende trein volgens een variabele - of vaste route rijdend   en handmatig ,helemaal onder je eigen verantwoordelijkheid.
 Je moet dus ,als je veilig wilt rijden, dat altijd aan K. melden ,dmv de automatische route ,die K voor de trein instelt, of met de blauwe cirkeltjes, waarbij je ook een gele lijn krijgt, die K . voor jouw heeft ingesteld en bewaken zal tegen andere  (Automatisch ) rijdende treinen.
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen