Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:27:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
VictorPM
Vandaag
om 15:21:05
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 15:15:57
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
MOVisser
Vandaag
om 15:11:40
Piko 2025
door
VAM65
Vandaag
om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
Vandaag
om 14:37:02
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:04:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frank103
Vandaag
om 14:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
Vandaag
om 11:32:07
Verschil in grootte huizen......
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:27:36
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:58:54
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300
door
VAM65
Vandaag
om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren
door
hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2
door
bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
12 June 2025, 20:09:26
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven
door
Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd? (gelezen 3772 keer)
HansZ
Offline
Berichten: 125
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Gepost op:
08 March 2012, 19:35:36 »
Op verzoek (van Jan W) een paar details over de manier van bouwen van mijn NS 1624:
Eerst even in vol ornaat:
Héééél lang geleden, zo'n 25 jaar, experimenteerde ik eens op een toen hypermoderne kopieermachine. Dat ding kon traploos vergroten en verkleinen, dat was nog nooit vertoond! Dat was m'n kans om de 1:100 tekeningen uit "Waldorp" op te schalen naar 1:87 (dus afdrukken op 115%).
Ik had ook nog een twee-assig Triang lokje liggen, een onmogelijk barrel, maar de as-afstand kwam mooi overeen met die van een NS 1600 (en ook van een NS 5500 overigens) zoals uit die opgeschaalde tekeningen bleek. Ik kreeg meteen ideeën om maar eens met een zelfbouwproject te experimenteren. Eindeloos met allerlei wieltjes en tandwieltjes zitten te prutsen. Uiteindelijk (na paar jaar geduld ja) resulteerde dat in succes!
Van het Trianglokje bleef niet veel herkenbaars over. Alleen het chassisblokje nog. Daarin zitten nu 24mm diameter Romford wielen en assen. Het worm-wormwiel-stel is ook van Romford (overbrenging 1:40). De "gearbox" is van SE-Finecast. Motor DS10/H1024 open frame met vliegwieltje.
De koppelstangen komen ook van de Triang lok inclusief de schroefjes (engels schroefdraad 12BA voor zover ik weet)
Onder het chassisblok zit een strookje printplaat met stroomafnemertjes en een remsysteem-imitatie.
Het geheel reed (en rijdt nog steeds) soepel.
Van messingstripjes een bogie gesoldeerd met styreen spatbordjes. De rest van de lok is geheel van styreenplaat opgebouwd en volgepropt met stukjes lood. Alleen de rookkast met onderste stuk schoorsteen is uit het Triang kapje gezaagd. Ook de buffers komen nog daar vanaf.
De tender is ook volledig van styreen; voorzien van Symoba kortkoppelingen. De tenderwielen (Piko) zijn gewoon in het styreenmateriaal gelagerd en eigenlijk een maatje te klein. Ook in de tender maar een stripje printplaat met stroomafnemertjes gemaakt.
De messing sierstrips op de drijfwielkasten komen uit een zakje tweede-keus-rommel van Philotrain. Het nummerschildje is zelfgeëtst: op dun messing met wrijfletters en watervaste viltstift tekenen; daarna in een etsmiddel gooien; er even bij blijven en voilà..... De stoomdom: een hele stapel styreenplaatjes op elkaar lijmen en dan in vorm vijlen en messingkleur verven. Zwarte biezen op lok en tender met een zwarte viltstift getekend. Alle overige appendages; lantarens; veiligheid; pompen; leidingenketels; etc. in elkaar gefrutseld van allerlei rommel. Tender gevuld met echte steenkool.
Paar jaar geleden gedigitaliseerd. Ik moest wel een paar aansluitdraadjes veranderen maar na het inprikken van de decoder bleek alles feilloos te werken. De lok kan kruipen en rijdt uiterst soepel.
Volgens dit concept heb ik inmiddels meer loks gebouwd; o.a. NS 4600; NS 5500 en de NBDS35 Blauwe Brabander is hier al eerder voorgesteld. Verder in aanbouw een Blikken Tinus (er moet op dit forum ook daarvan nog een draadje rondzwerven).
En er staat nog veel meer in aanbouw en in planning.
Zo eenvoudig kan het zelf bouwen van een lokomotief dus zijn!
Grtz
HansZ
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 12:04:35 door guest7823
»
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11615
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #1 Gepost op:
08 March 2012, 19:40:36 »
De NS 1624 te Wormerveer in 1930. Foto uit eigen collectie.
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6037
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #2 Gepost op:
08 March 2012, 20:02:28 »
Goh zeg, wat een leuk locje! Maarre zo makkelijk kan zelfbouw zijn? Zitten aardig wat uurtjes in denk ik? Wel echt een fantastisch resultaat
Gelogd
Spoor 0 adept
Besselspoor
Offline
Berichten: 5319
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #3 Gepost op:
08 March 2012, 20:10:44 »
Meer moet dat niet zijn... (citaat Urbanus) wat een leuke machine is dat zo, Hans! Het 115% vergroten uit het bekende boekwerk heb ik al onder de knie, nu nog bouwen..
Gelogd
RETROBAHN A.G.
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #4 Gepost op:
08 March 2012, 20:39:50 »
Mooi machientje
Andre
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #5 Gepost op:
09 March 2012, 05:12:22 »
T' is een mooie loc(y) Trekt ze ook een beetje?
Gelogd
HansZ
Offline
Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #6 Gepost op:
09 March 2012, 23:43:10 »
Als antwoord op bovenstaande opmerkingen:
Leuk die foto maar ik zet er toch echt geen tenderkap op!
Ja en er zitten heel veel uurtjes werk in; verspreidt over heel veel jaren! Dat komt voornamelijk door veel experimenten met drijfwielen (totdat ik Romford ontdekte) en tandwielvertragingen. Ook bouwen met styreen was niet eenvoudig zo voor de eerste keer; er trok nogal eens wat krom en scheef, en dan moest het weer over op een andere manier. Ook dit eindresultaat is een beetje krom: de voetplaat en ketel buigen een beetje naar boven zodat de voorbuffers te hoog komen te staan. Never mind
Trekkracht is matig: de motor met overbrenging is weliswaar sterk zat maar de lok is te licht. Op een vlakke baan trekt ie net 4 vierassers die dan ook nog goed moeten rijden. In krappe bogen houdt het bij 2 vierassers op. Helaas is er niet veel ruimte in de lok-kap om nog meer lood in te proppen; al zie ik hier en daar nog wel een gaatje maar of dat veel helpt....
Grtz
HansZ
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2208
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #7 Gepost op:
10 March 2012, 00:16:27 »
Ha Hans,
Dank voor deze toelichting! Erg leuk ding, inspirerend om te zien hoe je het gedaan hebt. Ooit ga ik er ook een maken. Die tandwielkast is interessant; ik wist ervan maar besefte niet dat ze zo simpel zijn. Iets om verder uit te zoeken.
Qua gewicht; zit de ketel al voor metaal? Kun je tussen de frameplaten niet nog wat kwijt? Of kun je misschien de tender verzwaren en deze via een speciale koppeling deels op de loc laten rusten (een soort 'loaded tender', maar dan met de aandrijving helemaal in de loc)?
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?