Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
Vandaag
om 22:18:41
Phildie blanke lak verwijderen
door
MathynK
Vandaag
om 22:14:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 22:06:13
West-Brabantse modelspoordagen
door
Reeks77
Vandaag
om 21:57:15
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:53:37
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Hans1963
Vandaag
om 21:47:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 21:46:18
The Summer of 69
door
Gert Arkema
Vandaag
om 21:33:03
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 21:24:02
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Huup
Vandaag
om 20:42:39
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
door
Matthijsfh
Vandaag
om 20:39:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
BartvD
Vandaag
om 20:38:29
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:25:11
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft?
door
Besselspoor
Vandaag
om 19:33:33
Fleischmann br 212 bodemplaat
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27)
door
MOVisser
Vandaag
om 18:35:13
appel decoder
door
Pjotr500
Vandaag
om 18:13:46
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:07:51
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:33:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 15:48:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:35:12
werking 0ude Lenz silver decoder 10331
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:31:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:46:08
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug..
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:38:14
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:19:23
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:13:59
Modelbaan Beltheim.
door
741230
Vandaag
om 06:42:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld (gelezen 5631 keer)
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2321
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld
«
Gepost op:
11 November 2009, 21:41:26 »
Na het verslag van Eurospoor is het nu tijd voor ons eerste echte "Op bezoek bij"-verslag. Vincent uit de regio Rotterdam mocht het spits afbijten door ons zijn invulling van de treinhobby te laten zien.
We werden allereerst vriendelijk ontvangen door het gehele gezin, Vincent had zijn voorbereidingen getroffen om te zorgen dat het ons aan niets ontbrak. Na plaats te hebben genomen in de bank met een kop thee ontstond al snel een vlot gesprek over alles wat met de hobby te maken heeft. Zo kregen we te horen dat we niet Vincents eerste baan zouden mogen aanschouwen, die was immers al "gesaneerd" om plaats te maken voor zijn huidige baan. Wat opviel in het gesprek op de bank was het enthousiasme van de moeder van Vincent, dat natuurlijk alleen maar positief kan werken op de ontplooiing van zijn hobby. We kwamen natuurlijk in de eerste plaats voor de baan en die zijn we na de banksessie dan ook zeker gaan opzoeken.
Land
: Duits / Engels
Schaal en systeem
: H0 3-rail Digitaal
Tijdperk
: III & IV
Specialisatie
: Stoomlocs
Website Kloefeld:
http://groups.msn.com/MarklinTrein
Hier zien we de baan van Vincent die op zijn kamer gesitueerd is, zoals we dat waarschijnlijk allemaal wel kennen van eigen ontwikkelingen. Uw eerste ingeving zal zijn "een ovaaltje", en dat was het dan ook. Het station bestond uit 3 sporen evenals het depot waar vele grote stoommachines waren opgesteld. Maar bij beter kijken zagen we al snel dat er wel heel wat meer energie en enthousiasme ingestoken was dan je nodig zou hebben voor het aanleggen van het ovaaltje alleen. Details waren namelijk uitgebreid en nauwgezet uitgewerkt en dat straalde er dan ook zeker vanaf.
Telefooncellen en kolenbunkers
Enkele van die details waren bijvoorbeeld de los aangebrachte kolen, die precies op schaal waren en netjes in het daarvoor bestemde depot lagen (en zoals dat in werkelijkheid ook is, ook ruim om die kolenbunker heen verspreid te vinden waren). Een groot deel van zijn uitgebreide collectie stoomlocs was uitgerust met een rookgenerator, waarvan Vincent ons dan ook graag de werking showde. Een leuk detail daarbij was dat de voetbrug naar het eilandperron speciale beschermingspanelen heeft tegen de stoom uit de schoorstenen van locs die er onderdoor rijden (zodat de voetgangers op de brug geen douche van roetdeeltjes te verduren krijgen). De locs waren ook in detail uitgewerkt, zo was er verlichting bij de drijfstangen om reparaties in het donker beter kunnen worden uitgevoerd door het personeel. Ook liet Vincent ons zien dat hij gedacht had aan een schoorsteen op het dak van de locloods. Dit omdat de stoom weg moet kunnen wanneer een loc binnen rijd, vertelde hij terwijl hij liet zien hoe dat in zijn werk gaat.
Wanneer we het dan toch over details hebben wil ik ook nog wel even de netjes opgestapelde losse stoeptegels noemen die langs het spoor bij het hekwerk lagen en de kleine speeltuin in de vorm van een houten speeltrein op de hoek van de baan. Dergelijke kleinigheden maken een baan levendig.
Het thema was Engels / Duits, dat weliswaar een ongebruikelijke combinatie is maar wel netjes was uitgewerkt. Zo waren de treinen overduidelijk Duits - waar natuurlijk niets mis mee is -, de kerk daarentegen had een duidelijk "so British"-karakter had. Ook enkele details zoals een brievenbus, een onvervalste "Phone Booth" en bebording langs de rails waren in Engelse stijl.
Het tijdperk, dat door Vincent als "de hoogtijdagen van het stoomtijdperk" werd aangeduid (rond de jaren '60), was consequent uitgewerkt. Dat hield bijvoorbeeld in dat ook de auto's uitsluitend van die tijd waren. De besturing van de baan was overigens meer uit het tijperk van vandaag en morgen, want hij had alles netjes gedigitaliseerd met onder andere een Mobile Station. Ook de wissels zijn elektrisch aangedreven en er was gedacht aan lampjes in alle gebouwen. Een leuke anekdote is dat ook hij ervaren heeft dat digitaal niet betekent dat je maar twee draden hebt. Onder zijn baan hing namelijk al een aardig web van draadjes en elektronica.
Wat de toekomst het verleden zal brengen...
Hoewel het uit ruimtegebrek een ovaaltje betrof was dit ovaaltje tot in de kleinste puntjes verzorgd. We zijn dan ook zeker benieuwd wat Vincent zou doen met meer ruimte en meer financiƫle middelen. Hij heeft immers niet alleen meer dan voldoende inspiratie en gevoel voor details maar hij kan als geen ander kijken hoe het in het echt werkt omdat bij als vrijwilliger bij de SSN werkt waar hij onder andere locs op stoom brengt. Toekomstplannen voor een nieuwe baan waren al gemaakt maar de eerste prioriteit was toch het vinden van meer ruimte om deze mooie hobby te kunnen uitbreiden. Tot die tijd moet zijn bureau er aan geloven die door de baan langzaam maar zeker (in de vorm van onder andere een draaischijf) overwoekerd wordt.
Was getekend op 4 december 2006,
Mark van 't Hoff (auteur)
«
Laatst bewerkt op: 29 July 2014, 23:33:04 door Gerard Rozeveld
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld