Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:02:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
  

Auteur Topic: Inbouw trafo  (gelezen 2939 keer)

Roelof

  • Gast
Inbouw trafo
« Gepost op: 22 October 2009, 15:45:00 »
Heren knutselaars,
Ik heb ooit ergens een inbouwtrafootje opgediept en na meting bleek dat de ene uitgang 38 V~ geeft en de andere uitgang 5 V~.
Mijn vraag in deze is:
Hoe de spanning aan de ene kant te verlagen naar +/_ 12 V en aan de andere kant te verhogen naar +/_ 7 V.
Wij wachten in spanning af.

Grt, Ronald.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2009, 16:22:49 »
Er kan vanalles, maar dat gaat jouw doel hoogst waarschijnlijk voorbij, dus het korte en eenvoudige antwoord:

Als het je om wisselspanning gaat, alleen met een andere trafo, dus dan kun je net zo goed gelijk een trafo nemen die de juiste spanningen levert.
Als het je om gelijkspanning gaat, kun je met deze trafo best 12V en 7V gelijkspanning maken. Dat gaat het eenvoudigst met de spanningsregelaars uit de 78xx serie, een paar diodes en een paar elkos (condensators).
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Inbouw trafo
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2009, 16:26:36 »
Er zijn, kort gezegd, 2 manieren: regelen met een spanningsregelaar, of de trafo herwikkelen: de laatste is eigenlijk alleen te doen met ringkerntrafo's, en zelfs dan nog een hele opgave.

Het probleem is dat je wel heel wat vermogen weg gaat staan stoken in een spanningsregelaar, want van die 38 Volt blijft na gelijkrichting en afvlakking een goede 52 Volt over... de meeste spanningsregelaars kunnen een dergelijk groot verschil tussen in- en uitgangsspanning niet aan, al bestaat er bij mijn weten wel een LM317HV, die een spanningsverschil van 60 Volt tussen in en uitgang kan verwerken, maar zeker ben ik daar niet van.

Alles hangt een beetje af van de toepassing en de te leveren stroom...

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2009, 16:29:49 »
Inderdaad, waar heb je die spanningen voor nodig, en ook belangrijk, met welk vermogen (of stroom)?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 16:31:28 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2009, 17:20:24 »
@ allen even een foto ter verduidelijking:

Rechts(wit en groen) = 5 V, links(bruine isolatie) = 38 V

Type aanduiding
Toepassing is voor stroomlevering modelbaan.

Grt, Ronald.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Inbouw trafo
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2009, 17:32:24 »
Stroomlevering modelbaan is wat "vaag"    ::)

Wil je het gaan gebruiken voor verlichting, wissels , digitaal , enz. ?

Daarbij is het belangrijk te weten wat het maximale vermogen is van deze trafo. Wat ik zie op de foto verwacht ik niet zoveel eerlijk gezegd.

Wat al eerder genoemd is , is de 38V uitgang. Je "stookt " nogal wat weg in een 7812, voor zover het uberhaupt goed gaat. Een koelblok erop is in ieder geval geen overbodige luxe.

Persoonlijk zou ik toch eens kijken naar een andere trafo waarvan de uitgangsspanning ( en ) wat beter bruikbaar zijn.

Succes

Ferry

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 17:46:04 »
Ferry je hebt gelijk.
Het wordt gebruikt voor het constant laten rijden van treinen zonder hiervoor de gangbare regeltrafo's te hoeven gebruiken, op een analoge baan.
Zoals te zien is gebruik ik alleen de uitgang waar +/_ 5 V uitkomt, maar naar mijn mening is deze wat te laag en wil ik hem naar zo'n 7 V ophogen.

Grt, Ronald.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Inbouw trafo
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 17:58:18 »
Hallo Ronald,

Je gaf in je eerste post aan dat de uitgang 5 volt wissel is. Dit zal na gelijkrichting en afvlakking uitkomen op rond de 7V gelijkspanning, wat je dus wilt hebben.

Zet wel nog even een elco over de uitgang van de brugcel ter afvlakking.

Een spanningstabilisator ( 780X ) kan je niet gebruiken want een paar volt verschil tussen in en uitgang heb je wel nodig. Volgens mij bestaat er geen 780x voor 7 volt , maar dat kan je maken door bij de 6 V versie een diode in de middenpoot te zetten.

Als de uitgangsspanning 5 V gelijkspanning is , dan houdt het feest op  8) 

Blijft natuurlijk nog steeds de vraag wat het maximale vermogen is van die 5V wikkeling  ???

Succes

Ferry

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 18:01:13 »
Als je achter die gelijkrichter een dikke elko zet tussen de 1000 en 10000 uF (microFarad) dan zul je inderdaad tussen de 7 en 8 Volt gaan meten...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 19:10:24 »
Meten is weten luid het spreekwoord:

Deze uitgaande spanning wil ik dus verhogen naar zo'n 7 V.

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 19:51:44 door Roelof »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Inbouw trafo
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2009, 19:19:15 »
En waar meet je nu?
Als je na de gelijkrichter meet, dan moet daar een dikke elko over. Maar is het niet veel handiger om een regelbare trein trafo te nemen, en die ok de gewenste spanning in te stellen. Ik ben namelijk bang dat dit niet gaat werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2009, 19:46:58 »
Zo op het eerste gezicht is dit een trafo die niet veel meer dan 500 mA kan leveren, en op die 5 Volt wikkeling waarschijnlijk nog minder dus een paar honderd mA.
Voor een trafo om 1 of meerdere treinen mee te voeden zou ik voor minimaal 1 Ampere gaan en liefst meer, zeker in het geval je H0 rijdt.

Een tip: je kunt bij diverse beurzen (Eurospoor, Houten) tegenwoordig voor onder de 5 Euro een standaard Marklin/Trix trafo uit een beginset kopen, die leveren ongeveer 16 Volt bij 1,5 Ampere dacht ik.
Ik heb er laatst een stuk of 5 voor 3 Euro per stuk op de kop getikt...
Lijkt me veel beter dan ellende riskeren met een onbekende en dus onvoorspelbare trafo (overbelasting, kortsluiting, brand...)?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 19:53:27 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2009, 20:00:23 »
@ Wim, er is gemeten na de gelijkrichter.

@ Wim en Hans, waarschijnlijk ga ik dit ook doen, was meer een proefballonnetje om te kijken wat ik er mee kon.
Soms kun je met relatief simpele dingen en ideeën die je in je hoofd hebt mooie resultaten boeken maar vaak gaan die ideeën in rook op omdat deze niet werken.

Grt, Ronald. 

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:Inbouw trafo
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2009, 21:35:03 »
Waar gaat dit over 2ehands heb je een regelbare trafo voor pak hem beet 8 euro.
Kijk maar rond op elke willekeurige beurs.

Fred