Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: Inbouw trafo  (gelezen 2891 keer)

Roelof

  • Gast
Inbouw trafo
« Gepost op: 22 October 2009, 15:45:00 »
Heren knutselaars,
Ik heb ooit ergens een inbouwtrafootje opgediept en na meting bleek dat de ene uitgang 38 V~ geeft en de andere uitgang 5 V~.
Mijn vraag in deze is:
Hoe de spanning aan de ene kant te verlagen naar +/_ 12 V en aan de andere kant te verhogen naar +/_ 7 V.
Wij wachten in spanning af.

Grt, Ronald.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2009, 16:22:49 »
Er kan vanalles, maar dat gaat jouw doel hoogst waarschijnlijk voorbij, dus het korte en eenvoudige antwoord:

Als het je om wisselspanning gaat, alleen met een andere trafo, dus dan kun je net zo goed gelijk een trafo nemen die de juiste spanningen levert.
Als het je om gelijkspanning gaat, kun je met deze trafo best 12V en 7V gelijkspanning maken. Dat gaat het eenvoudigst met de spanningsregelaars uit de 78xx serie, een paar diodes en een paar elkos (condensators).
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re:Inbouw trafo
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2009, 16:26:36 »
Er zijn, kort gezegd, 2 manieren: regelen met een spanningsregelaar, of de trafo herwikkelen: de laatste is eigenlijk alleen te doen met ringkerntrafo's, en zelfs dan nog een hele opgave.

Het probleem is dat je wel heel wat vermogen weg gaat staan stoken in een spanningsregelaar, want van die 38 Volt blijft na gelijkrichting en afvlakking een goede 52 Volt over... de meeste spanningsregelaars kunnen een dergelijk groot verschil tussen in- en uitgangsspanning niet aan, al bestaat er bij mijn weten wel een LM317HV, die een spanningsverschil van 60 Volt tussen in en uitgang kan verwerken, maar zeker ben ik daar niet van.

Alles hangt een beetje af van de toepassing en de te leveren stroom...

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2009, 16:29:49 »
Inderdaad, waar heb je die spanningen voor nodig, en ook belangrijk, met welk vermogen (of stroom)?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 16:31:28 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2009, 17:20:24 »
@ allen even een foto ter verduidelijking:

Rechts(wit en groen) = 5 V, links(bruine isolatie) = 38 V

Type aanduiding
Toepassing is voor stroomlevering modelbaan.

Grt, Ronald.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Inbouw trafo
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2009, 17:32:24 »
Stroomlevering modelbaan is wat "vaag"    ::)

Wil je het gaan gebruiken voor verlichting, wissels , digitaal , enz. ?

Daarbij is het belangrijk te weten wat het maximale vermogen is van deze trafo. Wat ik zie op de foto verwacht ik niet zoveel eerlijk gezegd.

Wat al eerder genoemd is , is de 38V uitgang. Je "stookt " nogal wat weg in een 7812, voor zover het uberhaupt goed gaat. Een koelblok erop is in ieder geval geen overbodige luxe.

Persoonlijk zou ik toch eens kijken naar een andere trafo waarvan de uitgangsspanning ( en ) wat beter bruikbaar zijn.

Succes

Ferry

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 17:46:04 »
Ferry je hebt gelijk.
Het wordt gebruikt voor het constant laten rijden van treinen zonder hiervoor de gangbare regeltrafo's te hoeven gebruiken, op een analoge baan.
Zoals te zien is gebruik ik alleen de uitgang waar +/_ 5 V uitkomt, maar naar mijn mening is deze wat te laag en wil ik hem naar zo'n 7 V ophogen.

Grt, Ronald.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Inbouw trafo
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 17:58:18 »
Hallo Ronald,

Je gaf in je eerste post aan dat de uitgang 5 volt wissel is. Dit zal na gelijkrichting en afvlakking uitkomen op rond de 7V gelijkspanning, wat je dus wilt hebben.

Zet wel nog even een elco over de uitgang van de brugcel ter afvlakking.

Een spanningstabilisator ( 780X ) kan je niet gebruiken want een paar volt verschil tussen in en uitgang heb je wel nodig. Volgens mij bestaat er geen 780x voor 7 volt , maar dat kan je maken door bij de 6 V versie een diode in de middenpoot te zetten.

Als de uitgangsspanning 5 V gelijkspanning is , dan houdt het feest op  8) 

Blijft natuurlijk nog steeds de vraag wat het maximale vermogen is van die 5V wikkeling  ???

Succes

Ferry

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 18:01:13 »
Als je achter die gelijkrichter een dikke elko zet tussen de 1000 en 10000 uF (microFarad) dan zul je inderdaad tussen de 7 en 8 Volt gaan meten...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 19:10:24 »
Meten is weten luid het spreekwoord:

Deze uitgaande spanning wil ik dus verhogen naar zo'n 7 V.

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 19:51:44 door Roelof »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Inbouw trafo
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2009, 19:19:15 »
En waar meet je nu?
Als je na de gelijkrichter meet, dan moet daar een dikke elko over. Maar is het niet veel handiger om een regelbare trein trafo te nemen, en die ok de gewenste spanning in te stellen. Ik ben namelijk bang dat dit niet gaat werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Inbouw trafo
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2009, 19:46:58 »
Zo op het eerste gezicht is dit een trafo die niet veel meer dan 500 mA kan leveren, en op die 5 Volt wikkeling waarschijnlijk nog minder dus een paar honderd mA.
Voor een trafo om 1 of meerdere treinen mee te voeden zou ik voor minimaal 1 Ampere gaan en liefst meer, zeker in het geval je H0 rijdt.

Een tip: je kunt bij diverse beurzen (Eurospoor, Houten) tegenwoordig voor onder de 5 Euro een standaard Marklin/Trix trafo uit een beginset kopen, die leveren ongeveer 16 Volt bij 1,5 Ampere dacht ik.
Ik heb er laatst een stuk of 5 voor 3 Euro per stuk op de kop getikt...
Lijkt me veel beter dan ellende riskeren met een onbekende en dus onvoorspelbare trafo (overbelasting, kortsluiting, brand...)?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 19:53:27 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Roelof

  • Gast
Re:Inbouw trafo
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2009, 20:00:23 »
@ Wim, er is gemeten na de gelijkrichter.

@ Wim en Hans, waarschijnlijk ga ik dit ook doen, was meer een proefballonnetje om te kijken wat ik er mee kon.
Soms kun je met relatief simpele dingen en ideeën die je in je hoofd hebt mooie resultaten boeken maar vaak gaan die ideeën in rook op omdat deze niet werken.

Grt, Ronald. 

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:Inbouw trafo
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2009, 21:35:03 »
Waar gaat dit over 2ehands heb je een regelbare trafo voor pak hem beet 8 euro.
Kijk maar rond op elke willekeurige beurs.

Fred