Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: Plannen voor een N-baan  (gelezen 2782 keer)

Rudolfph

• Offline Offline
Plannen voor een N-baan
« Gepost op: 26 May 2009, 22:30:30 »
Hallo!

Aangezien ik (hopelijk snel) ga verhuizen, komt er ook ruimte beschikbaar om wat te gaan bouwen. Daarom ben ik vast wat plannen gaan maken. Ik wil een modulebaan met station, N-spoor, DB, periode 1977-1994, diesel, treinlengtes van 100 cm (dat is loc+5 rijtuigen of loc+12-15 2-assige goederenwagentjes), enkelsporig, liefst met een zijlijn met goederenvervoer in bloktreinen (kalk?) en als dat niet gaat lukken een industrie met spooraansluiting met flink wat vervoer (1-2 treinen per dag). Verder nog de "standaard" dingen: 2-3 perronsporen, 1-3 goederensporen, laad- en losweg, goederenloods en eventueel nog een tweede spooraansluiting met minder vervoer. Het idee is dat er met de dagelijkse buurtgoederentrein 3-6 wagens per dag worden aangeleverd, en eenzelfde aantal voor de zijlijn als die er komt.

Het idee is verder dat de wisselstraten aan weerszijden van het station geconcentreerd worden op één modulebak per wisselstraat, zodat de volledige wisselelectronica onder de bak gemonteerd kan worden en de bediening in de zijkant. Volgens mij bespaard me dat een heleboel gehannes met stekkerverbindingen tussen de bakken en van en naar een los wisselpaneel. Verder komt er voorlopig aan slechts één kant een schaduwstation dat dienst doet voor zowel de hoofdlijn als de zijlijn, het schaduwstation aan de andere kant komt later wel, en tot die tijd wordt het station geëxploiteerd als kopstation.

Wat ik me vooral afvraag is of het mogelijk is om een complete wisselstraat van een dergelijk station op één modulebak van 100-120 cm te plaatsen. Ik wil graag wissels met een realistische hoekverhouding, dus dan maar een spoortje minder. Hoeveel lengte ben ik bijvoorbeeld kwijt om twee parallele sporen te laten overgaan in één spoor? Wat is de lengte van een overloopwissel? Is het mogelijk om op 100 cm één spoor te laten overgaan in 3 sporen, of in 6-7 sporen, met realistische wissels? Het hoeven geen HSL-wissels te zijn, 40 km/u is goed, als het maar realistisch is.

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik zal ongetwijfeld iets vergeten hebben, dus als er iets verduidelijkt moet worden, vraag er gerust om!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

J. Brans

• Offline Offline
Re:Plannen voor een N-baan
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2009, 22:44:40 »
Als je met treinlengtes van 100 cm wil gaan rijden, dan zal een wisselstraat niet lukken op een modulebak van 100 cm.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2009, 21:55:44 door Bart Tigges »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 May 2009, 23:04:36 »
Als je wilt weten wat op een modulebak past, zou je eens kunnen experimenteren met een tekenprogramma. Kijk bijvoorbeeld eens naar de demoversie van AnyRail. Op die manier krijg je snel een inzicht wat haalbaar is. En je hebt het voordeel dat de geometrie van de verschillende railssorten kunt beoordelen.

Sander

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 May 2009, 23:12:14 »
Hoi,

De vraag die bij mij opkomt, hoeveel modullebakken kun je achter elkaar plaatsten, of gewoon hoe groot is je ruimte om ze neer te zetten, een station op 2 modulles wil natuurlijk ook he.

mvg

spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 May 2009, 23:17:20 »
Ruben, als je met wissels werkt van 12cm lengte met een 15 graden boog dan denk ik dat je voor 40km/u wissels aardig uitkomt. Voor een tegen boog reken je er dan gewoon 12cm bij. Voor 80km/u wissels( even algemeen bedoelt) zou ik wissels van 17cm zoeken, voor 60km/u wissels iets er tussen in.

Simpel rekenwerk als je van 1 spoor naar 2 sporen wil neem je gewoon de dubbele lengte van je wissel, zit je altijd goed.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 May 2009, 20:36:33 »
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

@ J.Brans: de treinlengte heeft toch niets van doen met de lengte van een wisselstraat? Perronlengtes wel, maar die zijn ook niet afhankelijk van de lengte van een wisselstraat.

@ Santerdam: dat heb ik even gedownload, bedankt voor de tip, daar ga ik zeker wat mee experimenteren.

@ Spoor65: ik krijg waarschijnlijk niet voldoende ruimte om de baan permanent volledig kan opstellen. Dat is een van de redenen waarom ik een modulebaan wil bouwen. Daarom wil ik ook de wisselstraten op één bak contreren zodat ik niet de gehele baan hoef te hebben staan om aan wisselstraat te kunnen bouwen en testen. Door de bediening van de wissels ook in de bak zelf op te nemen, kan de bak in principe autonoom functioneren. Het nadeel is dat de wisselstraten aan weerszijden van het station dan niet vanaf één plek te bedienen zijn, maar dat neem ik voor lief. Het idee voor inrichting van de modules is het volgende: schaduwstation 1 (voor hoofdlijn en zijlijn)-landschapsmodule (met splitsing hoofdlijn-zijlijn)-wisselstraatmodule 1-stationsmodule (alleen perrons, geen wissels)-wisselstraatmodule 2-schaduwstation 2 (alleen hoofdlijn).

@Michiel: bedankt voor je antwoord. Zelf dacht ik aan 20 cm voor wissel+tegenboog, maar blijkbaar kost ook N-spoor nog meer ruimte dan ik dacht.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2009, 12:50:16 »
20 cm voor wissel plus tegenboog is erg weinig. Je hebt het dan bijvoorbeeld over de standaard Fleischmann 15 graden wissels met tegenboog: totale lengte 2 x 111 mm = 222 mm (dus al net iets meer dan 20 cm). Ik heb nu zelf sinds kort is een wissel van Peco (code 55) met middelste radius gekocht, omdat ik moet gaan kiezen welk railmateriaal ik wil gaan gebruiken, en als je die naast een Fleischmann wissel houdt valt pas echt op dat het Fleischmann wissel niet echt ruim is. Ik denk er op dit moment over om deze Peco wissels te gaan gebruiken in het station. In het schaduwstation of op een industrieterrein kan ik dan de Peco wissels met kleine radius gebruiken (om toch wat ruimte te sparen) en in doorgaande sporen juist de Peco wissels met grote radius. In alle drie de gevallen ga je het echter niet meer halen in 20 cm inclusief tegenboog!

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2010, 22:12:40 »
Goed, inmiddels ben ik verhuisd en ben ik bezig met het plannen m'n modelbaan. De kenmerken van de baan zijn niet heel erg veranderd: een station aan een enkelsporige lijn waar wat te doen is met rangeren.

Over de beschikbare ruimte: 340 cm in de breedte, diepte doet er niet zoveel toe. Zelf denk ik aan 40-60 centimeter met scenery en dan 30-40 cm schaduwstation, waarbij de maximale diepte van de baan 90 cm wordt i.v.m. bereikbaarheid. Een schaduwstation achter de baan lijkt mij de beste optie, aangezien een schaduwstation onder de baan de electronica lastig bereikbaar maakt en een schaduwstation links of rechts naast de baan de nuttige baanlengte verminderd (dat gaat dus van mijn 340 cm af). Misschien komt er ooit een afneembare tussenwand tussen baan en schaduwstation, dat heeft geen prioriteit maar de ruimte wil ik wel vrijhouden.

Het railmateriaal wat ik wil gaan gebruiken is Peco code 55, met wissels uit de middelste categorie (lengte 136.5 mm). Na een beetje spelen met Anyrail ben ik er achter gekomen dat de sporen in het station gemiddeld zo'n 150 cm kunnen worden, ruim voldoende dus voor een treinlengte van 100 cm. De overige ruimte gaat op aan bogen naar het schaduwstation en wisselstraten.

Dan nog een paar directe vragen:
- Peco code 55 kent twee vaste bogen, R2 en R3. Is alle N-spoor materieel in staat om code 55 boog R2 goed te doorlopen? Kan ik boog R2 dus gebruiken voor de niet zichtbare bogen van en naar het schaduwstation, of is boog R3 aan te raden?
- Is er een prijsverschil tussen Peco code 55 en code 80? Zo ja, hoe groot is dat prijsverschil?
- Wat is een normale hart-op-hart-afstand van twee naast elkaar liggende sporen in N?
- En hoe ver moeten de sporen in onderstaande situatie uit elkaar liggen, dus met een half perron tussen beide sporen (zoals in Duitsland veel is toegepast)?

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2010, 22:19:58 »
Peco code 55 kent geen vaste bogen, alleen wissels, kruisingen en flexrails.
Peco code 80 is ietsje goedkoper, maar het verschil vind ik verwaarloosbaar.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2010, 22:26:30 »

- En hoe ver moeten de sporen in onderstaande situatie uit elkaar liggen, dus met een half perron tussen beide sporen (zoals in Duitsland veel is toegepast)?

Ik heb niet veel ervaring in N-spoor maar je kan ook eens in de Encyclopedie onder Perrons kunnen kijken. De nederlandse maat staat er wel... maar is ook bruikbaar voor de duitse situatie. maximaal een breedte van 2.00 tot 3.00 meter is een normale maat. En anders is google Earth een hele mooie tool om het een en ander op grof op te meten :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2010, 23:02:50 »
- Wat is een normale hart-op-hart-afstand van twee naast elkaar liggende sporen in N?

Hoi Rudolfph,

Bij Fleischmann Piccolo is de hart-op-hart afstand ruim 33 milimeter.
Bij mijn stationnetje (klik hier) heb ik tussen wisselboog en tegenboog nog een railtje van zo'n 55 milimeter lengte zitten, hierdoor wordt de h-o-h afstand zo'n 48 milimeter. Dit is ruim voldoende voor een 'half perron'.
In de praktijk kom je nogal wat verschillende breedtes (of 'smaltes' zo je wilt) tegen, dus ik zou zeggen: kijk wat je leuk vindt en wat past, en bouwen maar!
Veel plezier ermee.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2010, 17:13:03 »
@Jos001: het klopt inderdaad dat er geen vaste bogen zijn bij Peco code 55, ik ben in verwarring gebracht door het feit dat Anyrail wel vaste bogen kent om te plannen, sorry.

@Ronald & Hans: bedankt, en ook bedankt voor de encyclopedie-tip!

Ik ga weer verder aan de slag.

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2010, 23:24:58 »