Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails  (gelezen 6770 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2006, 15:03:48 »
offtopic
ik merk dat photobucket me dit weekend niet lief vind, foto's en plaatjes in de diverse draadjes houden jullie dus te goed.
ontopic

Gerrit,

ik zou het onder de baan zo simpel mogelijk houden, schaduwstation met enkele sporen dus. Omdat je niet kan keren in een lus moet je er rekening mee houden dat je dezelfde weg terug kan. Dat heeft voordelen en nadelen.

Als je graag met stoom rijdt heb je drie mogelijkheden:
een keerdriehoek aanleggen in een hoek (neemt veel ruimte)
boven en onder een draaischijf plaatsen (kan je de lok met de neus vooruit zetten)
de lok een rondje laten rijden en achter de stam rijtuigen aanpikken (er zijn behoorlijk wat trajecten waar tender vooruit gebruikelijk was. Wel rekening houden met het materieel)

En vier: overstappen op pendelmaterieel met lok en stuurstand of alleen treinstellen (kan je wel simpel rijden maar valt rangeren in het water)

Sicco Jan

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #16 Gepost op: 04 December 2006, 00:10:13 »
Om eerlijk te zijn zie ik er een beetje tegenop om een baan op twee niveau's te maken.

Laat ik nou eerst maar eens een baan bouwen op een niveau. Later ga ik misschien wel meerdere niveaus's proberen. Ik vind het nu nog te ingewikkeld ontwerpen en plannen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #17 Gepost op: 04 December 2006, 09:46:32 »
Gerrit,

lijkt me heel verstandig, we kunnen hier enthousiast roepen wat jij wilt maar dat schiet niet op als je het zelf niet wil. Twee niveaus is niet gek moeilijk, maar een schaduwstation is wel wat anders dan een brug/viaduct.

Terug naar je oorspronkelijke plan:
je hebt aan de lange zijden 2,5 halve meter ter beschikking. Ik zou op tenminste 1 daarvan een omloopspoor creeeren. Als je nu gaat rangeren moet je je steeds omdraaien naar het andere stuk baan.
 ____
/        \  |
|\     | |\|
| |    | | |
| |     \| |
\ |      | |
 \ \__/|/|
   \___/ |

Zoiets  :-[. Ik zat eigenlijk weer op het spoor TimeSaver, waarbij je twee sporen doortrekt rond je tafel. Niet bijster origineel, maar beter goed gej*t dan...

Sicco Jan

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #18 Gepost op: 04 December 2006, 11:33:02 »
Dank voor je suggestie. Alleen: een 'doorgaande trein' moet altijd een of twee afbuigende wissels nemen, da's toch niet helemaal zoals het hoort? Ik weet wel, het is maar een modelbaan maar toch. Overigens heb ik geen 2,5 meter maar 2,35 bij 2 mtr.

Wat betreft twee niveau's werken zit ik met een aantal problemen waar ik een beetje tegen op zie.

De spoorlengte om een niveau lager te komen bij een radius van 74 cm waarvan ik twee bochten kan gebruiken, met een recht stuk van 70 cm en twee stukjes van 20 cm, is ongeveer 3,4 mtr.
Met een hellingspercentage van 2% (ik zit ook nog met een helling in bochten, dat schijnt extra lastig te zijn voor het materieel) kom ik op een vrije ruimte van 6,8 cm.
En daar moet dan nog een plaatdikte vanaf, dus volgens mij wordt het krapper de krap.

En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met de aanloop om de overgang recht/helling vloeiend te laten verlopen. Schijnt ook nog weer in totaal een halve meter te kosten.

Overigens, ik wil de baan i.v.m. een eventuele toekomstige verhuizing scheidbaar maken op de korte lengte dus dat ik dan twee stukken baan heb van 2,35 bij 1 mtr.
Het lijkt me heel lastig om op een koppeling twee stukken spoor te hebben die verschillen in hoogte. Straks heb je dat het ene spoor vloeiend verloopt in het andere en dat het tweede spoor een sprongetje maakt met de ander kant.

Kortom, ik zie veel beren op de dijk....

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #19 Gepost op: 04 December 2006, 13:35:23 »
doorrijden over afbuigend wissel is bij goed aangelegde wissels eigenlijk geen probleem, compromissen maken moet je toch wel. Dan is dit, gegeven de ruimte, niet het grootste dat je moet maken. Probeer met losse wissels mijn plannetje maar eens zo te leggen dat het doorgaand spoor rechtuit kan op wissels.

Over twee niveau's (ik merk dat het je toch niet loslaat):
ik zat nog te denken dat je wellicht twee lussen naar beneden kan maken. Of 3. Scheelt enorm in de vrije hoogte. Als je de lus naar beneden aan de buitenkant houdt dan blijft er ook nog ruimte om bij je schaduwstation te kunnen.
Een dubbelsporige lus met blokken kan ook nog als schaduwstation dienen. Zie de MIBA 12-2006 voor foto's bij een vereniging die het zo opgelost heeft. Beperking: de volgorde van uitrijden is dan bepaald en bij gebrek aan een keerlus moet je een spoor beide kanten op hebben.

Deelbaarheid:
hoe meer niveau's, hoe lastiger het wordt. Helemaal als je in de bocht de segment-/modulescheiding over moet. Maar onmogelijk is niks. Ik denk dat je zelfs meubelstelvoetjes zou kunnen introduceren in de kast, zodat je hoogteverschillen kan compenseren. Nog nooit ergens gezien, maar als je niet heel precies werkt (of kan werken bij gebrek aan gereedschap) zou dat wel eens het Ei kunnen zijn.

Sicco Jan