Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: Aansluiten Conrad wisselaandrijving  (gelezen 5226 keer)

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Gepost op: 11 July 2006, 20:38:42 »
Hoi,

ik heb een aantal van de bekende Conrad wisselaandrijvingen met aangesoldeerde diodes. Wat is het nut van die diodes; zit in de aandrijving een gelijkstroom motortje?
Kan ik de diodes omdraaien en zo de stelrichting van het wissel omdraaien of gaat dat niet werken?


Groet, Wim

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 11 July 2006, 21:17:11 »
Hallo Wim,


Ik kan me vergissen maar volgens mij zitten die er alleen maar aan zodat je bij een driewegwissel ( waarbij je 2 aandrijvingen tegelijk bedient om naar links of naar rechts te gaan ) met maar een momentschakelaar de wissel naar links of rechts kunt leggen.
Anders moet je al 2 handelingen uitvoeren om de wissel in de gewenste stand te leggen en heb je 4 momentschakelaars nodig.
Nu heb je maar drie momentschakelaars nodig.

Dus puur voor een Driewegwissel en het houd je bedieningspaneel overzichtelijk.
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

john

  • Gast
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 11 July 2006, 21:26:44 »
Je kan de diodes er niet afhalen dan werkt de wissel niet meer!

Groeten John

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3982
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 11 July 2006, 22:44:25 »
 En er zit een gelijkstroommotortje in. De diodes heb je nodig,want de motorschakeling is bedoeld voor wisselstroom bedrijf op 16V~
 Je kan de draairichting van de motor veranderen,maar dan moet je in de wisselomzetter ook wat veranderen,heb ik wel eens moeten doen,omdat de wisselomzetter met een andere omzetter gekoppeld was.
Hoe de schakeling precies is,weet ik nu niet meer,maar als je weet wat een diode doet en wat een gelijkstroommmotor is,kom je er wel uit.  8)
  -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2006, 07:06:15 »
In analoog bedrijf zijn de diodes noodzakelijk. Zoals Peter zei, een gelijkstroom motortje waarwij de diodes voor de richting van de stroom zorgen. De draadjes met de diodes komen bij de motor samen op 1 pool. Het omdraaien van allebei van de diodes heeft tot gevolg dat de motor dus andersom werkt, geen probleem dus.

In digitaal bedrijf hebben ze geen nut, maar moet je (afhankelijk van de gebruikte decoder) een klein hulpschakelingetje gebruiken met 2 transistoren en 2 weerstanden waarbij je de 2 draden met diodes samenvoegt. Het kan in dit geval geen kwaad om ze te laten zitten.

Groetsels,
Kees
Groetjes van Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2006, 07:28:24 »
....De draadjes met de diodes komen bij de motor samen op 1 pool. Het omdraaien van allebei van de diodes heeft tot gevolg dat de motor dus andersom werkt, geen probleem dus.
Wel een probleem. De diodedraden komen nl. niet direct op de motor terecht, maar via het eindafschakelcontact. Als je de diodes omdraait zal de motor dus willen doordraaien aan het eind van de slag omdat je dan over de verkeerde kant van het contact voedt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2006, 08:22:34 »
In de auto naar mijn werk zat ik al te denken wat nu mijn denkfout was en hoe snel je zou reageren Klaas ;) Als het namelijk onafhankelijk zou zijn, hoe krijg je dan je aandrijving weer in beweging nadat de eindafschakelijng in werking is getreden.

Gr/Kees
Groetjes van Kees

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3982
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2006, 10:43:00 »
 Hallo,
 Dat bedoelde ik dus, ;) ,je moet in de wisselomzetter de motordraden omwisselen als ik het goed herinner.De aantekeningen ben ik even kwijt.Maar zoiets was het. Maar  het kan wel wat jij wil.
De oorzaak van het andersom moeten draaien was,om dat er 2 wissels gekoppeld waren en dat ivm montage en ruimte probleem onder de baan dit zo de oplossing was.
 -Peter
« Laatst bewerkt op: 12 July 2006, 21:56:39 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2006, 11:38:46 »
En als je b.v. de Lenz LS150 wisseldecoder gebruikt wordt ie gewoon met wisselspanning aangestuurd en hebben de dioden dezelfde functie als bij het aansturen met momentschakelaars. Kunnen dan dus ook niet weg.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Aansluiten Conrad wisselaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2006, 21:53:32 »
Ok, het is duidelijk dat die diodes er niet voor niets zitten (maar dat was ook niet te verwachten).

Allemaal bedankt voor de info,

Wim