Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
  

Auteur Topic: 100 jaar stoomloc 3737  (gelezen 3144 keer)

Romeo373

  • Gast
100 jaar stoomloc 3737
« Gepost op: 29 January 2011, 15:13:46 »
 :D :D Dit jaar wordt de beroemdste Nederlandse stoomloc een eeuw oud  :D  :D

Wie reageert?

Gr. Romeo373

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2011, 15:26:14 »
Jammer data de loc niet rijvaardig is. Typisch Nederlands? ???
Niet iedere kop is een Hondekop

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2011, 15:28:37 »
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 15:33:41 door Thowra »
We're all riders on this train.

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2011, 15:34:13 »
Eerst zien dan geloven, ik lees alleen maar enorme bergen speculaas.
Maar stiekum hoop ik er ook op hoor! ;)
Niet iedere kop is een Hondekop

guest7823

  • Gast
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2011, 21:50:59 »
Heren,

Dit onderwerp is hier op Beneluxspoor en op NMLD hier en hier al helemaal dood bediscuzeurd.

Moet dat nu nog een keer  ???
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 21:52:48 door guest7823 »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2011, 22:34:22 »
Inderdaad Paul, helemaal met je eens.
Mede omdat het nog geen eens de meest beroemde stoomlok van Nederland is, hoogstens de meest besproken.......

Maar Paul, had jij met een aantal medestanders niet eens het plan de 3737 weer te doen oplappen ?
Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 00:06:20 »
Dat laatste geef ik je momenteel geen kans mee, het NSM heeft het weloverwogen besluit gemaakt dat de lok voorlopig niet rijvaardig zal worden omdat er meer haken en ogen zitten dan je zo in eerste instantie zult bedenken.

En de komende jaren zal het NSM daar geen andere wind in nemen, en hun proberen dat te doen heeft geen nut en is voorlopig ook het beste in dit verhaal om dat danook niet te doen.

Er zal ook vast en zeker wel aandacht aanbesteed worden, maar niet als rijdende lok.


guest7823

  • Gast
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 13:24:39 »

Maar Paul, had jij met een aantal medestanders niet eens het plan de 3737 weer te doen oplappen ?

Ik heb nooit het plan gehad om de loc op te knappen en al helemaal niet om de loc op te lappen. Dat is namelijk al te vaak gebeurd. Wel heb ik willen kijken wat er gedaan kon worden om het proces vlot te trekken. Hiertoe heb ik met een (beperkt) aantal mensen binnen de rijdende rail musea gesproken. Op basis van die gesprekken ben ik tot de conclusie gekomen dat het om dat moment niet mogelijk was om de revisie van de 3737 vlot te trekken. Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat het de komende jaren onwaarschijnlijk is dat de loc wel gereviseerd gaat worden.

Om een stoomloc rijvaardig te maken en exploiteren heb je een aantal zaken nodig:
- geld
- infrastructuur
- mensen
- kennis
om maar een paar zaken te noemen. Al deze zaken moeten 100% aanwezig zijn om het project te laten slagen. Wanneer een of meerdere zaken maar tot 85% (of zelfs lager) zakken neemt de totale slagingskans snel af. Ga er maar vanuit dat het geld niet het grootste probleem is, dat is wel bij elkaar te krijgen.

- Het NSM is voor zichzelf tot de conclusie gekomen dat ze het (volledig) zelfstandig (nu) niet kunnen.
- De Nederlandse railmuseumclubs hebben hun handen vol aan hun eigen zaken en zitten financieel / organisatorisch krap genoeg om niet veel ruimte te hebben voor externe zaken
- Meiningen / Ian Riley / Pete Waterman oplossingen brengen zo hun eigen problemen mee.

Persoonlijk ben ik van mening dat een rijdende 3737 tot de mogelijkheden behoort, echter niet op dit moment.

Voor het rijdend krijgen van de 3737 is echter de medewerking van het NSM hoofdvoorwaarde een. Zoals Thom al aangeeft zit dat er de komende periode niet in. Mijn stellige overtuiging is dat het oprakelen van de discussie op forums als Beneluxspoor "de zaak" geen goed doet. Dit zit enkel maar de stekels weer overeind bij het NSM.

In mijn gesprekken heb ik gemerkt dat een aantal key-players in de Nederlandse railmusea de 3737 niet vergeten zijn, maar dat zij de tijd nu niet rijp achtten. Een aantal van die mensen ken ik goed genoeg om te weten dat wanneer zij (of een van hun) de mogelijkheid zien om het onderwerp op een zinnige en positieve manier te bespreken met de leiding van het NSM  dat ze dat zeer zeker zullen doen.

Tot die tijd zullen wij, als voetvolk, gewoon moeten wachten, en zal ik mijn best doen om de publiekelijke discussie over het rijvaardig maken van de 3737 zo kort mogelijk te houden. Niet omdat ik tegen dit soort discussie ben, maar omdat het mijn overtuiging is dat het niet in het belang is van een rijvaardige 3737.

Zoals gezegd neem de moeite om de drie links die ik gepost heb helemaal door te lezen en je zal zien dat veel van de vragen die je zou kunnen hebben al gesteld zijn en beantwoord zijn. Ook zal je een beter inzicht krijgen waarom het toen niet gelukt is en waarom het voorlopig niet zal lukken.

Hope this helps  ;)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 13:45:29 »
ach ja,

en als ze er toch niets meer mee doen kunnen ze hem altijd nog inbouwen in een stukje decor :P

Tinus.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 19:26:34 »
dan is een model Jumbo simpeler; decodertje er in en hij stoomt er weer op los... ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 19:51:03 »
Mede omdat het nog geen eens de meest beroemde stoomlok van Nederland is, hoogstens de meest besproken.......

Is dat niet hetzelfde, de beroemdste en meest besproken? En gezien de media-aandacht die deze lok vanaf 1956 ten deel viel durf ik wel te stellen dat de 3737 momenteel Neerlands beroemdste stoomlok is.