Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Priegelman
Vandaag
om 21:16:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen
door
Sikko
Vandaag
om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Eric v C
Vandaag
om 20:39:19
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Albert de Heer
Vandaag
om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 19:45:34
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
Vandaag
om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 19:26:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
Vandaag
om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
Vandaag
om 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema
door
Gerard
Vandaag
om 17:12:17
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:03:44
Line-up foto's van modellen
door
R1954
Vandaag
om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan
door
aad52
Vandaag
om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 16:49:05
Oud model gangbaar maken
door
Gerrit H
Vandaag
om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Luit
Vandaag
om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker
door
Ploeger
Vandaag
om 12:51:33
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 12:26:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen (gelezen 2197 keer)
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Gepost op:
18 August 2009, 21:32:23 »
Naar aanleiding van een vakantie naar Frankrijk een paar vragen voor de Franse
spoorwegkenners die betrekking hebben op een aantal rijtuigen van CFTA.
Voor de afkorting CFTA vindt ik op internet twee mogelijke verklaringen:
- Chemins de Fer et Transport Auxiliaires
- Chemins de Fer et Transport Automobile
Weet iemand welke naam de juiste verklaring is? Wellicht is de naam in de tijd
gewijzigd?
De betreffende rijtuigen droegen de nummers RN 070 - 075. Iemand een idee waar
de letters RN voor staan? Het betrof twee verschillende typen rijtuigen:
Donnerbüchse (Duits) en M2-rijtuigen (Belgisch).
De Donnerbüchse rijtuigen hadden de aanduing B7t. Nu kan ik voor de 'B' (tweede
klasse) en de '7' (aantal afdelingen) een verklaring bedenken, maar waar staat
de 't' voor?
Over de Donnerbüchse rijtuigen vindt ik de volgende Franse tekst: "Ces voitures
ont été prises à l'Allemagne à l'issue de la Seconde Guerre mondiale au titre de
"dommage de guerre"."
Een online-vertaling geeft me niet helemaal duidelijkheid of het gaat om in
Frankrijk achtergebleven rijtuigen die nooit zijn teruggegeven aan Duitsland of
dat het aan Frankrijk geleverde rijtuigen gaat die een soort van herstelbetaling
betroffen.
Wie is er goed genoeg in de Franse taal om duidelijkheid te verschaffen?
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Olivier77
Offline
Berichten: 294
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #1 Gepost op:
18 August 2009, 22:02:09 »
Beste,
Over het laatste deel kan ik het voor U vertalen.
Deze rijtuigen werden op het einde van de oorlog van Duitsland (weg)genomen als herstelbetaling.
Mvg
Olivier
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #2 Gepost op:
18 August 2009, 22:10:12 »
Dank Olivier77 voor je reactie.
Dan staan alleen nog de eerste drie vragen open.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Anoniem
Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #3 Gepost op:
18 August 2009, 22:11:50 »
Ik ga voor "Automobile", omdat die tent gedurende hun bestaan nogal wat buslijnen heeft geëploiteerd en ongetwijfeld ook goederenvervoer over de weg. Dat "hulp"-verhaal, tja..., daar geloof ik niet zo in. Je komt de tekst "Automobile" ook wel wat vaker tegen op Internet dan "Auxiliaires". Maar dat is allemaal gevoelsmatig, het blijkt inderdaad nogal lastig om exact te achterhalen. Misschien een mailtje naar Veolia Transport met een verzoek om een historisch overzicht, de statuten van CFTA Cargo of desnoods een officieel organogram? Dan weet je in ieder geval hoe die toko anno 2009 heet.
Waar RN voor staat, geen idee. Ik kan wel iets verzinnen, maar ik heb geen idee of het waar is: RN zou kunnen staan voor 'réseau national' en derhalve een aanduiding kunnen zijn voor toelating op het hoofdnet van de SNCF (de CFTA reed rond op het SNCF-net, maar had ook veel eigen lijnen dor het hele land heen).
Alternatief: misschien een soort regio-aanduiding, ik kan er alleen geen logica voor verzinnen. Ik begrijp dat de rijtuigen in kwestie met name op het CFTA-net rond Troyes, Châtillon-sur-Seine en Gray dienst deden?
Wat 'B7t' betreft: mocht de CFTA dezelfde afkortingen hanteren als de SNCF, dan geeft de 't' aan dat het een middengangrijtuig betreft (zie ook de Corails: een B10u is een coupérijtuig, een B10tu een middengangrijtuig).
De Franse tekst spreekt klip en klaar van herstelbetaling ("dommage de guerre" is letterlijk te vertalen als schadevergoeding vanwege een oorlog), wat natuurlijk niets zegt over de locatie van die dingen op het moment van opvorderen
.
Gelogd
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #4 Gepost op:
18 August 2009, 22:58:43 »
@Wesley,
Automobile lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk, maar zowel de website van
Veolia
,
Veolia transport
als
Veolia Cargo
geven geen duidelijkheid op dit punt.
De betreffende rijtuigen doen overigens dienst bij de toeristische stoomtreindienst
La Vapeur du Trieux
op het traject Paimpol-Pontrieux in Bretagne. Op de Donnerbüchsen zijn gegevens over de werkplaats in Gray te vinden. Bij de beide M2-rijtuigen is dit niet het geval. Wel is in het raster met revisiegegevens van een van de M2-rijtuigen de aanduiding CX te vinden, wat aannemelijk staat voor Carhaix-Plouguer.
Ik heb al eens geprobeerd wat meer te weten te komen door een mailtje te sturen naar deze toeristische treindienst. maar hier is helaas nooit een reactie gekomen ...
Voor wie zich afvraagd waarom ik nu opeens met vragen over Franse rijtuigen kom: de beide M2-rijtuigen zijn voormalige Lovers Rail-rijtuigen. Deze hebben ook bij de werkplaats in Gray gestaan wat mooi op
deze luchtfoto
te zien is. Duidelijk zijn 15 Optio-rijtuigen zichtbaar (met oranje vlekken op het dak) en twee niet gemoderniseerde rijtuigen (geheel donkere daken).
Weet iemand overigens een manier om de datum van deze luchtfoto te achterhalen?
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #5 Gepost op:
19 August 2009, 11:25:32 »
Ik had de vraag ook op een ander forum geplaatst en daar is nmiddels een antwoord gegeven op de vraag over de letter 't' in de aanduiding van de Donnerbüchse-rijtuigen. Deze letter staat in de
aanduidingen van de SNCF uit 1938
voor "cabine de toilette", een WC dus.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Anoniem
Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #6 Gepost op:
19 August 2009, 12:05:02 »
Ach ja, het oude afkortingenschema, daar had ik niet aan gedacht. Wat je luchtfoto betreft: die komt uit 2003. Google Earth gebruikt (uiteraard) dezelfde beelden als Google Maps, maar in Google Earth kun je de datum (in dit geval alleen het jaar, soms staat er ook een maand bij) keurig linksonder in je schermpje zien.
Bretagne dus... dat kan ook een verklaring voor de aanduiding "RN" opleveren: in Bretagne exploiteerde de CFTA zowel een meterspoornet (het "Réseau breton", afgekort RB) als enkele normaalspoorlijnen. De kans bestaat dat die met RN werden aangeduid (Réseau à voie Normale bijvoorbeeld). Hier heb ik nog steeds geen bewijs van, maar aannemelijk is het wel.
Gelogd
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #7 Gepost op:
19 August 2009, 14:09:58 »
Via een privé-bericht werd mij nog gemeld dat:
- de letters TA in de afkorting CFTA staan voor "Transports Automobiles" (busvervoer)
- de aanduiding RN hoogst waarschijnlijk staat voor "Reseau Nord" (noordelijk netwerk)
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Anoniem
Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #8 Gepost op:
19 August 2009, 16:40:14 »
Automobile, da's fijn om zekerheid te hebben... Réseau Nord, daar heb ik meer vraagtekens bij. Bretagne is niet per se het noordelijkste netwerk van de CFTA, het net rond Gray ligt op ongeveer dezelfde hoogte. Misschien is Bretagne net iets noordelijker, maar het verschil is niet zo groot dat het praktisch zou zijn om dat netwerk tot 'Nord' te bestempelen. Bovendien zou verwarring op de loer liggen, zowel met het département Nord (59) als - veel belangrijker - met de oude SNCF-regio Nord (regio 2 in het SNCF-systeem), die weer voortkomt uit en overeenkomt met het netwerk van de vroegere Chemins de Fer du NORD. Men zou verwachten dat een 'réseau Nord' in die contreien ligt, en niet in het westen (Bretagne maakte deel uit van regio 3, Ouest).
Of je hebt in dat privébericht tevens een goede verklaring gekregen waarom het dan réseau Nord heet... dan geloof ik het meteen
.
Gelogd
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #9 Gepost op:
19 August 2009, 22:14:53 »
Een nadere verklaring voor het vermoeden dat RN staat voor Réseau Nord heb ik niet gehad. De tekst was exact zoals het in mijn vorige bericht stond.
Een heel andere kwestie is dan dat de nummers RN 070-074 doen vermoeden dat er nog materieel moet zijn dat een nummers draagt in de serie 001-069. Iemand een idee?
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #10 Gepost op:
21 August 2009, 13:58:00 »
Nog een
luchtfoto
waarop een ex-Lovers Rail rijtuig te zien is. Dit is het langste rijtuig in de trein (derde rijtuig van links).
Kan iemand die Google Earth op zijn pc heeft geïnstalleerd vertellen van welke datum deze foto is?
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Anoniem
Gast
Re:Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen
«
Reactie #11 Gepost op:
21 August 2009, 16:13:14 »
Ook 2003, dat zal wel voor veel low-res-foto's in Frankrijk gelden (aangeleverd aan Google door IGN).
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Voor de Frankrijk-kenners een aantal vragen