Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 05:04:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Trix koploper  (gelezen 1708 keer)

Dwarsligger

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Dwarsliggers houden de rails recht!
Trix koploper
« Gepost op: 25 July 2009, 11:43:23 »
Heren,

Kan iemand mij misschien vertellen wat de functie van de stroomafname op het niet gemotoriseerde deel van de koploper is. In analoog bedrijf lijkt dit geen toegevoegde waarde te hebben (verlichting e.d. werkt namelijk ook als dit deel niet is geplaatst).
Heb wat last van inhouden/doorslippen van het treinstel in krappe bogen en bij oprijden helling en denk er over de stroomafname lipjes weg te buigen om zo wat minder weerstand te hebben.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Trix koploper
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2009, 13:16:23 »
Afhankelijk van de rijrichting schakelt de stroomafname om, zodat altijd de voorste stroomafnemer gebruikt wordt. Het is van belang bij digitaal bedrijf, de detectie (Je wilt toch met Koploper gaan werken, zie ander draadje). Ook bij analoog bedrijf speelt het een rol, de blokbesturing.

Het werkelijke probleem zou wel eens de te krappe bogen kunnen zijn en een te steile helling. Stroomafname wegbuigen zal dat niet oplossen, met veel geluk wordt het een fractie minder.

Sander


Dwarsligger

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Dwarsliggers houden de rails recht!
Re:Trix koploper
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2009, 14:32:24 »
Stelde deze vraag namens iemand anders vandaar het analoge rijden.
Dacht eerst ook dat het i.v.m. eventuele blokbesturing gedaan was maar bij "achteruit rijden" wordt gewoon stroom afgenomen vanaf het gemotoriseerde deel en rijd het stel veel te ver door.

De krappe bogen en de steile helling zijn niet te verhelpen vandaar het idee van de te verbuigen van de afnemers.

m.v.g
Rob