Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 17:46:49
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:21:41
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
  

Auteur Topic: Ovaal helix of spiraal?  (gelezen 3457 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Ovaal helix of spiraal?
« Gepost op: 19 October 2010, 12:08:42 »
Hoi hoi, Ik ben ook al een hele tijd bezig met het vraagstuk of ik een helling zou gaan maken in een ovaal, zeg r1 als binnenbocht en r2 als buitenbocht maar dan aan beide zijden 3x rechte rails van 180mm ertussen, of dat ik toch een grotere boog zal nemen. Ik zit met het probleem dat ik, mocht ik verhuizen, de spiraal toch in zijn geheel mee zou willen nemen naar een ander huis en dan zit je al gauw met de afmetingen die ook nog de draai door de deur moeten maken. Ik wil maximaal 40 centimeter stijgen per helix, dus ga 2 helixen maken, eentje voor naar en van het schaduwstation en eentje voor de hoge bergbaan.
Heeft iemand hier evt ipv een spiraal een ovale helix gemaakt? Ik weet dat als ik met bepaalde locs wil gaan rijden dat R1 niet ideaal of zelfs onmogelijk is. Mijn rails heeft alleen r1, r2 en r4 en r5 als "standaard".

Alvast dank!

groeten jake

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ovaal helix of spiraal?
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2010, 12:39:29 »
Hoi!

Laat ik nu met dat zelfde probleem hebben gezeten... De kleinste straal die ik nu heb binnen: Rocoline 481.2mm en buitenstraal is Rocoline 542.8mm. Ik heb de constructie zo gemaakt dat de spiraal in twee delen gemaakt is.

Eerst helemaal gelijmd:



De voorste twee bakken (de eerste met afgeschuinde kanten) komt de spiraal op. De bakken hebben een maximale grootte van 610mm x 1220mm. Ze kunnen dus gewoon door het trapgat en een smalle deur.



Daarna de spiraal op de bakken gelegd. Eerst de gaten geboord voor de draadeinden. Let er op dat je dus meer draadeinden gebruikt omdat bij de overgang van de bakken de spiraal opgevangen moet worden. Daarna precies afgetekend waar de bakovergangen zitten en precies doorgezaagd. Vervolgens de boel met rails opgebouwd:





Het testrijden van de verschillende treinen door de spiraal:



Op de achtergrond de volledige spiraal. Je kan goed zien dat deze op twee bakken is gebouwd:



Zie voor meer informatie mijn bouwdraadje: H0: de bouw van mijn baan

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2010, 12:43:19 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!