Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 08:44:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 08:42:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:37:11
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:28:52
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 07:41:08
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
  

Auteur Topic: Algemeen stappenplan voor het afregelen/instellen van DCC-decoder  (gelezen 5066 keer)

Arnoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • HCCM - digitaal met TCK
Ik ben na ruim 4 jaar weer begonnen met mijn modelspoorbaan. Ik heb het HCCM-systeem omgebouwd naar digitaalgebruik. Ik ben nu bezig locomotieven om te bouwen, maar het voor het instellen/afregelen van de locdecoders mis ik een stappenplan en Ik zoek daarom een algemeen stappenplan voor het afregelen/instellen van DCC-decoder (Ik heb zelf Tran decoders m.n. DCX75). Met name kan niets hierover vinden over hoe het beste de PI-regeling afgesteld kan worden. Hoe CV 2, 5en 6 moet worden afgesteld, kon hier vinden: http://www.dccdecoderservice.nl/cvs.html. Maar ook optrek en afremvertraging is voor mij natte vinger werk.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Algemeen stappenplan voor het afregelen/instellen van DCC-decoder
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2009, 08:58:58 »
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
Optrekken en afremmen is een keuze naar eigen smaak en heeft niks met "objectiviteit" te maken. Bovendien kan het heel vervelend (lees: niet direct) werken bij bijvoorbeeld rangeren. Maar vaak kun je dat dan ook weer (tijdelijk) uitschakelen.

Motorinstelling is in principe wel objectief: de lok rijdt beter of rijdt niet beter dan bij een andere instelling. En hopelijk over het hele snelheidsspectrum, dus dat zowel bij lage snelheid als bij hoge snelheid een bepaalde instellling de beste is. (hoeft bij slechte motoren/aandrijvingen niet altijd het geval te zijn).
Om een beeld te krijgen hoe je dat kunt doen (met nadruk op kunt, dus geen must) zou je op de site van Zimo kunnen kijken hoe zij dat aanraden. Maar ik neem aan dat ook andere merken hierover wel iets te vertellen hebben. Ook op Beneluxspoor staat het een en ander, maar waar .....?

Een ander punt is, dat zelfs de beste decoder (?) niet altijd het beste resultaat geeft in een bepaalde lok. Zo heeft bij een kennis (en bij mij als test/controle) een Zimo MX63 geen goed resultaat gegeven in een bepaalde Piko lok, terwijl de MX64 wel goed in te stellen was (maar dan wel met extreme waarden), Maar de MX64 paste er niet direct in, dus freeswerk. Overigens lag dit met name aan de door Piko gekozen overbrenging: de lok (hobby serie) reed bij volle spanning boven de 500 km per uur, terwijl het toch maar een gewone diesellok was.

Succes,
Maarten.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Algemeen stappenplan voor het afregelen/instellen van DCC-decoder
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2009, 09:12:52 »
Een echt stappenplan zul je niet echt vinden.
Per merk / decoder kan dat heel verschillend zijn door de instelmogelijkheden.
Bij diverse merken decoders zie je vaak wel een lijstje met basis instellingen voor een bepaald type motor / merk trein. Kijk maar eens bij de ESU LocPilot. Daar staan ook veel algemene tips die je voor andere decoders ook kan gebruiken.

Het is grotendeels trial and error. Gewoon instellen, rijden en gedrag observeren, weer aanpassen etc. tot het naar je zin is.
Over op- en aftremvertraging het volgende. Een hoge waarde als het lang moet duren voor een lok afremt / optrekt, bijvoorbeeld voor een zware goederentrein. Een lage waarde voor een snelle trein, bv een sprinter, met snelle optrekkarakteristiek.
Ga je met koploper werken dan kan je beter de optrek en afremwaardes laag zetten, bv op 1, en het koploper verder laten regelen. Dan kan je met treintypes hetzelfde bereiken.

Over CV2, 5 en 6 heb je al gelezen. Hier kan ik aan toevoegen dat je begint met je maximumsnelheid in te stellen (CV5) en de beginspanning (CV2) waarbij de lok net rijdt. Daarna kan je CV6 (middenspanning instellen. Die waarde is ook weer afhankelijk van je eigen smaak of type lok. Zet je die op de helft van CV5 dan krijg je een rechte lijn qua snelheidsopbouw. Beter kun je die op een kwart of een derde van CV5 zetten. De lok trekt dan eerst rustig op tot ie wat snelheid heeft en gaat daarna vaart maken. Zie hiervoor ook maar eens de diverse decoder manuals. Maar ook dat is weer trial and error en naar eigen smaak in te stellen.

Succes.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Arnoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • HCCM - digitaal met TCK
Re:Algemeen stappenplan voor het afregelen/instellen van DCC-decoder
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2009, 23:13:20 »
Een echt stappenplan zul je niet echt vinden.
Per merk / decoder kan dat heel verschillend zijn door de instelmogelijkheden.
Bij diverse merken decoders zie je vaak wel een lijstje met basis instellingen voor een bepaald type motor / merk trein. Kijk maar eens bij de ESU LocPilot. Daar staan ook veel algemene tips die je voor andere decoders ook kan gebruiken.

Bedankt voor de tips.

Ik eens in de manuals gekeken en kwam bij ESU LocPilot tot de conclusie dat de CV's 53-54-55 bij Tran de CV's 50-51-52 zijn en dat bij de ESU Locpilot deze CV's instelbaar zijn van 0-80 en bij Tran van 0-255. Ik zou natuurlijk kunnen gaan interpoleren m.b.t. tot gegeven instelling per motor fabrikant, maar dit kan ook totaal fout zijn.

Groet,
Arnoud