Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:43:50
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Trix BR94 ontspoort door jerrytrein
Vandaag om 12:26:41
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Wat was jullie allereerste loc? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:58:43
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:49:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 11:26:43
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 11:23:39
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
  

Auteur Topic: minitrix BR 85  (gelezen 3138 keer)

peterkloosterboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
minitrix BR 85
« Gepost op: 30 June 2009, 15:21:19 »
hallo allemaal,

ik heb een minitrix BR 85 en vraag me af wat een realistische treinsamenstelling zou kunnen zijn. Ik maak de baan periode III, perronlengte voor de langste trein is 85 centimeter.

Peter

John van Staaijeren

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
Re:minitrix BR 85
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2009, 19:02:48 »
Peter,

Volgens mij is het een lok die werd ingezet bij goederentreinen.
Kijk hier maar eens:

http://www.badische-hoellentalbahn.de/lokomotiven/br85/br85_index.htm

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

peterkloosterboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:minitrix BR 85
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2009, 09:59:31 »
John, betekent dit dat de marklin set met donderbussen (29840) een fantasie-samenstelling is?

peter

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:minitrix BR 85
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2009, 10:35:46 »
Op een andere site vond ik deze tekst:

Citaat
Die Loks dieser Baureihe konnten auf der Steilstrecke der Höllentalbahn (55,5 Promille Steigung), zwischen Hirschsprung und Hinterzarten bei voller Leistungsentfaltung und optimalen Bedingungen einen Zug bergwärts mit etwas über 20 km/h (zum Vergleich: die heutige Höchstgeschwindigkeit beträgt bergauf 60 km/h) befördern. Selbstverständlich wiesen alle zehn Loks leistungsfähige Gegendruckbremsen auf, welche bei Steigungen über 40 Promille gemeinsam mit der üblichen Druckluftbremse eingesetzt werden musste. Auch die 85er hatte eine Leistungsgrenze. Die lag auf der Steilstrecke bei etwa zwei bis drei vierachsigen Reisezugwagen; längere Züge wurden mit Schiebelok gefahren. Die Baureihe 85 wurde in allen Zuggattungen eingesetzt. Neben den Nahverkehrszügen mit den kurzen Einheitsnebenbahnpersonenwagen der geschweissten Bauart (Ci-33) wurden auch hochwertige Züge beförert, so u.a. den schweren E371 Colmar - München. Aus Sicherheitsgründen durften die Dampflok ausschliesslich mit der Rauchkammer voraus bergwärts gefahren werden, so stand es in der Spezial-DV zur Höllental Steilstrecke.

De donderbussen worden in deze tekst dus niet speciaal genoemd. Deze rijtuigen reden overal en zullen ook wel samen met een Br.85 zijn ingezet.

Groet,
Basilicum

peterkloosterboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:minitrix BR 85
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2009, 11:26:50 »
basilicum,

dank voor de site, ik ga een mooie trein samenstellen

peter