Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door NS264
Vandaag om 19:37:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 19:29:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:26:38
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 19:25:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:25:02
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:22:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 19:09:07
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 18:57:09
Kerstbaantjes of winterbanen.. door hepost
Vandaag om 18:51:12
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
  

Auteur Topic: internationale trein jaren 50  (gelezen 3560 keer)

Dennis

  • Gast
internationale trein jaren 50
« Gepost op: 14 June 2009, 22:13:07 »
Ik ben al tijden opzoek naar informatie over internationale treinen in de jaren`50.
Waar mijn interesse naar uit gaat is de situatie van voor de declassering.
Ik heb van IvotB al het e.e.a. aan informatie gehad, waarvoor dank (y)
Wat nu niet geheel duidelijk is, is het DB logo.
Wanneer werd die geplaatst bij de duitse rijtuigen, graag met een specifiek jaartal ;D

Grts,
Dennis

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2009, 22:24:01 »

Hoi Dennis,

Volgens de Trix-catalogus is het DB-logo (bijgenaamd "DB-keks") in 1955 ingevoerd.

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dennis

  • Gast
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2009, 22:32:21 »
Welk logo stond er dan in b.v. 1952 op de rijtuigen?

Grts,
Dennis

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2009, 22:38:28 »

Stond er toen niet gewoon de tekst "Deutsche bundesbahn" op locs en treinstellen? De V200 heeft dat in ieder geval gehad en ik heb een aantal liliputwagens voor de rheingold in de jaren 50 waar dat ook zo op staat. Een precieze samenstelling van zo'n trein moet ik ergens zien te vinden. Ik ga dit draadje volgen want het is interresante materie (helemaal de treinen die via arnhem reden).

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2009, 22:39:09 »
Op de blauw F-trein rijtuigen stond volgens mij soms heel simpel gewoon DB of DEUTSCHE BUNDESBAHN voluit geschreven.

Groeten, Xander

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2009, 22:42:30 »
De eerste na-oorlogse Rheingold wagens (Schurzenwagen in blauw uitgevoerd) en o.a. in model van Matrix, waren op de zijkant voorzien van de tekst (in 'zilver') Deutsche Bundesbahn. Volgens mij zijn deze wagens in te zetten rond 1953.

grt,
Marcel

beetje late reaktie, anderen waren mij al voor

Dennis

  • Gast
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #6 Gepost op: 14 June 2009, 22:45:18 »
De Rheingold is bekend, die heb ik ook in model.
Nu vond ik in de trix 2009 catlogus een interessant model.
Onder nummer 23383(en 84 en 85) sneltreinruitgen zonder db logo maar wel van de db.
er wordt vermeld dat deze rijtuigen van voor dedeclassering zijn van 1956, dit was dus een europese maatregel??
Alleen zitten bij dze modellen de klasseborden laag, ik heb geen idee waneer deze in duitsland omhoog zijn gegaan???

Dennis

  • Gast
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2009, 18:52:44 »
Ik doel op deze rijtuigen.
http://www.trix.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Schnellzugwagen.&nr=23383&picname=23383.jpg
Mooie modellen, maar zijn ze inzetbaar???

Grts,
Dennis

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5523
  • Modelspoor is emotie...
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #8 Gepost op: 16 June 2009, 20:21:55 »
Volgens mij zijn dat "Hechte" rijtuigen. Ik betwijfel ten zeerste of die überhaupt in NL kwamen.
Tbinnebarretije…

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2009, 21:07:02 »
De Duitse Hechte rijtuigen kwamen bij wijze van hoge uitzondering wel eens in Nederland.
Bij internationale treinen in de jaren 1930-1940 werden meestal eenheidsrijtuigen Bauart 1928 t/m 1937 ingezet.
Vooral Liliput levert dergelijke rijtuigen.

In de jaren '50 werden de Schurzenrijtuigen gebruikt voor internationaal vervoer. In het blauw werden de gebruikt voor de naoorlogse Rheingold.

Gerard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2009, 09:15:24 »

Vooral Liliput levert dergelijke rijtuigen.

Gerard

Deze rijtuigen zijn zogenaamde "Eilzugwagen". Vrij vertaald: sneltreinrijtuigen voor binnenlands verkeer. Deze kwamen dus in de regel niet de grens over. Uitzondering bevestigd de regel. ;) Liliput heeft deze rijtuigen sinds een jaar of 35 in het programma en zijn intussen aardig gedateerd. Dat is goed te zien in de detaillering van de rijtuigen. Bij Roco (44546-44549) en fleischmann (5675-5676) zijn ze ook verkrijgbaar. Dit zijn niet precies dezelfde types, maar dat zie je niet op 2 meter afstand. 8) De Roco-rijtuigen zijn van midden jaren '80. In mijn opinie kunnen ze nog goed mee. Fleischmann bracht de rijtuigen pas kort geleden uit. Deze zien er goed uit, alleen zijn de luchters op het dak meegegoten en niet, zoals bij Roco, losse delen.

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2009, 09:28:05 »
Een aanvulling:

De rijtuigen, die Gerard bedoelt, zijn zeker de "28ers". Alleen verwijst zijn link naar een Eilzugrijtuig, vandaar mijn reactie. :) In deze link vond ik een 28er. Deze rijtuigen zijn herkenbaar aan de rechte uiteinden van de daken. Ook Roco levert versies van deze serie (45660 e.v.).

Groet,
Basilicum

Dennis

  • Gast
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #12 Gepost op: 21 June 2009, 14:33:21 »
Dank voor de informatie.

Jammer dat ik weer uitkom bij de blauwe schurzenwagens.
Hier heb ik al een trein van(de D10), en ik zou graag voor de afwisseling een andere trein willen hebben.

Heeft iemand dan een idee van een andere trein om na te bootsen.
Ik heb twee philotrain ovaleramers(derde klas) die ik graag internationaal zou willen inzetten.
Helaas kom ik na lang zoeken er nog steeds niet achter met welke rijtuigen moet doen.

Mijn eerste voorkeur lag bij franse rijtuigen alleen is mij door kenners verteld dat daar geen goede modellen zijn voor mijn tijdperk.
Daarom dacht ik aan duitse, die markt is zo groot ;D
Een trein naar scandinavie lijkt mij ook wel wat maar daar kan ik ook niets vinden voor mijn tijdperk????

Graag hoor ik van andere als er iedeeen zijn.

Grts Dennis(die ook nog van tijdperk kan veranderen ;D ;D)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #13 Gepost op: 21 June 2009, 14:47:39 »
Je zou opzoek moeten gaan naar de samenstelling van trein 134/135 Amsterdam-bazel SBB via luxemburg.
In deze trein liep volgens het boekje 'De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen' een Cd10 7100.
Dit kan dan zowel een ovaalramer als een bolkop zijn volgens mij.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 21 June 2009, 14:50:25 door Martijn_Aachen-Hbf »

Dennis

  • Gast
Re:internationale trein jaren 50
« Reactie #14 Gepost op: 21 June 2009, 15:01:23 »
Dat klinkt interessant.
Een mooi zwitsers model wil ik ook wel hebben ;D
Iemand die meer weet?

Grts,
Dennis