Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 19:58:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:38:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46

Auteur Topic: brommende servo's, welke servo decoder ?  (gelezen 2397 keer)

TonP

• Offline Offline
brommende servo's, welke servo decoder ?
« Gepost op: 22 May 2009, 20:18:15 »
Voor m'n Faller Car System dacht ik wissels te maken door een eind van de geleidedraad om te laten gaan mbv. een servo onder besturing van een servo decoder van ESU.
Een servo die ik al een tijdje had liggen (Conrad 233751) doet dit prima en ik besloot een voorraad servo's te bestellen.
Nu merk ik dat de meerderheid van die nieuwe servo's in 1 of beide eindstanden blijft brommen, zolang de stuuringang of de spanning op de servo aktief blijft.
Dit gebeurt ook als er servo onbelast aan de decoder hangt.
Het is niet echt hemeltergend, maar toch wel wat storend.
Nu kan ik de stuurspanning wel onderbreken met een relais die alleen aktief is als de servo van stand moet veranderen, maar dat kost me weer meer onderdelen.
Uhlenbrock heeft een servo decoder waarbij je de zaak zo kan instellen dat de spanning op een servo alleen op is als de servo moet bewegen, maar ik vraag me af of dat geen onrustig gedrag van de servo bij het begin van zo'n cyclus geeft.
Als ik nu de spanning op m'n testbaan aanzet, dan hoor ik de servo's ook rommelen.
Wie heeft er ervaring met deze feature van de Uhlenbrock servo decoder ?

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Remco.

• Offline Offline
Re:brommende servo's, welke servo decoder ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 May 2009, 20:23:26 »
Hoi Ton,

Die ervaring heb ik, ik gebruik dezelfde decoder die jij beschrijft. De start is iets 'rumoeriger' dan als er continu spanning op staat maar
niet extreem storend. Ik heb het uit gezet omdat ik nu nog de servo's van de baanspanning laat werken, ik moet nog een leiding leggen voor de
16V ~.

Gr. Remco.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 May 2009, 20:25:15 »
Hoi Ton,

Het kan zijn dat de servo's verder willen maar niet kunnen.
Er wordt dan een te korte of te lange puls gestuurd welke de servo eigenlijk niet kan hebben en dat vertaald zich vaak in brommend geluid in begin en/of eindstand.

Ik weet niet of je de begin- en eindstand kunt trimmen met die decoders (lees: aanpassen middels CV's of andere methode)...
Zo ja, dan de begin positie verhogen tot hij niet meer bromt en eind-positie ook verlagen tot deze niet meer bromt.
Indien dat niet mogelijk is of niet helpt: misschien toch een andere servo-decoder proberen.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

TonP

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2009, 21:14:24 »
@Dave, aanpassen van eindstanden helpt helaas niet, de servo's blijven gewoon brommen.
alleen het asje met de hand iets doordraaien helpt, maar dat is niet echt gezond voor de servo en uiteraard niet haalbaar in een operationele situatie.

@Remco, ik denk dat ik toch maar eens een Uhlenbrock decoder ga aanschaffen en het een en ander ga uitproberen.

Dank voor de info,

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

TonP

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 May 2009, 14:02:21 »
Heb een Uhlenbrock decoder (67800) uitgeprobeerd.
Helaas, de feature van het aanschakelen van de voeding zodra de servo moet bewegen heeft een vervelend gevolg : de servo slaat bij het begin van de cyclus een stukje uit en dat met een flinke snelheid.
De servo's zijn wel iets stiller tijdens het bewegen en het brommen dan bij de Esu decoder, moet ik toegeven.
Het instellen van de eindstanden gaat met m'n Lenz systeem wel een stuk moeizamer, dit in tegenstelling tot de Esu decoder die hiervoor speciale drukknopjes heeft. De Esu heeft daarvoor niet eens een centrale nodig.

Hm, ik denk dat ik op de Esu toer verder ga en een transistor als schakelaar in de stuursignaal lijn zet. Kost me wel een OM32 poort per servo, maar dat moet dan maar.

Ton

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 May 2009, 14:09:14 »
Hoi Ton,

Ok, ja die knopjes mis ik niet echt, misschien als ik eerder Esu's had gehad dan wel, maar met de IB gaat dat prima :)

Maar het uitslaan herken ik niet echt, maar goed ik heb de bijbehorende servo's van UH dus misschien dat daar wat verschil in zit ?

Gr. Remco.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 23 May 2009, 14:20:26 »
Helaas, de feature van het aanschakelen van de voeding zodra de servo moet bewegen heeft een vervelend gevolg : de servo slaat bij het begin van de cyclus een stukje uit en dat met een flinke snelheid.
Je moet ook niet de voeding van de servo schakelen, maar alleen de stuurpuls.

Hierbij aanhakend zal ik mijn ervaringen met servo's geven. Niet dat je er echt mee geholpen bent, maar misschien geeft het inzicht in de achtergronden.

Een poosje geleden heb ik ook wat van die goedkope Conrad servo's gekocht, om eens te zien of dat wat is voor het aandrijven van wissels. Ik werk nog steeds analoog, dus een decoder is aan mij niet besteed. Daarom heb ik zelf een schakelingetje in elkaar geknutseld om de servo te sturen. Daarmee kon ik de beide eindstanden en de snelheid van de beweging instellen. Daarbij had ik ook het verschijnsel dat de servo in de eindstanden bleef staan jitteren. Ik ging er toen vanuit dat mijn schakeling geen stabiele stuurpuls gaf, maar nu ik jouw verhaal lees zou het best eens kunnen dat die servo's een te kleine dode band hebben. M.a.w. de potmeter die de stand terugmeldt kan het juiste punt niet vinden en staat rondom dat punt te rommelen.

Ik heb het probleem rigoreus opgelost door uit de servo alles weg te slopen wat hem tot servo maakt. Dan blijft er een motor met tandwielvertraging over en die gebruik ik nu als wisselaandrijving. En heb ik verder helemaal geen elektronica meer nodig om het te laten werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonP

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 May 2009, 16:08:04 »
Je moet ook niet de voeding van de servo schakelen, maar alleen de stuurpuls.

Tja Klaas, daar had ik al meteen m'n vermoedens over, maar wilde toch even kijken hoe vervelend het resultaat zou zijn. Raar dat geen van beide decoders de feature biedt om het stuursignaal te onderbreken. Dat lijkt me niet echt ingewikkeld om te implementeren.

Ton

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 23 May 2009, 17:02:13 »
Bij de Uhlenbrock decoder 67800 kun je dat aan of uitzetten. Staat in de handleiding.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

TonP

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 May 2009, 18:23:25 »
Ah ?
Dan hou ik me aanbevolen voor een hint waar, want ik kan het niet vinden.
Alhoewel dat aan m'n gebrekkige Duits kan liggen.
Voor zover ik het begrijp kan je alleen de spanning aan/uit zetten, niet het stuursignaal.

Ton